Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
-
14-04-10, 17:26 #1
Ny på forumet. Trenger hjelp og råd ang. mulig lavt stoffskifte.
Hei, jeg er ny på forumet her, og grunnen til at jeg skriver er at jeg lurer på om jeg kan ha lavt stoffskifte. Fastlegen min mener jeg har helseangst eller at det er noe psykisk. Håpet mitt er at noen her på forumet kan hjelpe meg.
En kjapp oppramsing av symptomer:
- Hodepine
- Slitenhet / følelse av utmattelse
- Glemsomhet / hukommelsestap
- Vanskelig å huske ord eller navn
- Konsentrasjonsproblemer
- Ingen tiltakslyst/motivasjon
- Depresjon / lav selvfølelse. Livet virker meningsløst.
- Mageproblemer / løs mage
- Armer og bein dovner lett bort
- Følelse av muskelsvakhet og nedsatt kondisjon, selv om jeg i perioder har trent veldig mye.
- Irriterte, tørre og sviende øyne
- Blir lett irritert, kort lunte
- Ingen kjønnsdrift
- Dårlig apetitt
- Langsom tankevirksomhet
- Støl og vondt i nakke og skuldre
- Vondt i håndledd og knær
- Betennelse på forsiden av leggene
- Svimmelhet
- Nedsatt hørsel, eller har vansker med å oppfatte hva folk sier
- Tørr hud, spesielt på hendene
- Nervøsitet / rastløshet
- Stort søvnbehov, men sover dårlig. Innsovningsproblemer.
- Hyppig vannlating
- Trykk over halsen, vanskelig å svelge.
- Sykdomsfølelse, konstant følelse av å ha en begynnende halsbetennelse eller forkjølelse
- Fryser ofte, men kan likevel svette mye
- Overfølsomhet for kulde eller varme?
- Dårlig immunforsvar?
Jeg fikk mange av plagene rundt 2002-2003. Andre symptomer har kommet gradvis iløpet av årene.
Hadde ofte hodepine og ble mer og mer sliten fra 2002 og i årene som fulgte. Endringen skjedde gradvis, og merket nok ikke noen endring fra dag til dag. Fikk liksom hanglet meg gjennom hverdagen.
Jobber med data og trodde det kunne være selve jobben som var problemet.
Prøvde å bytte PC-skjerm (de gamle CRT-skjermene kunne jo avgi skadelig stråling). Det hjalp ikke.
Var hos optiker flere ganger og prøvde briller tilpasset PC-bruk. Byttet brilleglass et par ganger. Det hjalp heller ikke. Har forøvrig bra syn, men øynene og hodet er utslitt etter selv en kort dag på jobb.
Etterhvert, i 2005, følte jeg meg fullstendig utbrent og tappet for energi, men oppsøkte ikke lege før i 2006. Ble da henvist til psykolog, men takket nei til lykkepiller. Psykologen hjalp litt på selvfølelsen, men de andre symptomene ble jeg ikke kvitt.
I 2006-2007 hadde jeg forkjølelser og halsbetennelser i lengre perioder, og etter den tid har jeg ofte følt at jeg holder på å bli syk, uten at jeg blir det.
Har deretter blitt bare mer og mer plaget av hodepine og slitenhet. Var flere ganger til fastlegen. Tok blodprøve (blodprosent?), CT-scanning av hodet i 2008, uten at noe ble funnet.
Har prøvd å være fysisk aktiv og har i perioder trent mye, 4-6 ganger i uka, men de siste par årene har jeg ikke hatt ork til så mye trening.
Prøvde til slutt å bytte jobb, men det hjalp heller ikke.
Legen mente jeg kunne lide av helseangst, og henviste meg til psykolog på nytt. Jeg var på det tidspunktet dessuten så deprimert og desperat pga situasjonen min, at jeg brukte rundt 20000 kroner på privat psykolog, og takket dessuten ja til behandling med cipralex (antidepressiva). Det hjalp mot én ting: Magetrøbbelet forsvant. Men kjønnsdriften forsvant også. Slutta da med cipralex - magetrøbbelet kom tilbake, men ikke kjønnsdriften.
I 2009, etter at heller ikke antidepressiva hjalp mot "tilstanden" min, henviste legen meg til sykehuset for utredning med tanke på om jeg kunne ha ME. Selv tviler jeg på at jeg har ME, da jeg ikke føler at fysiske anstrengelser gjør meg dårligere lange perioder i etterkant. Sykehuset avslo uansett å utrede meg på bakgrunn av det legen hadde skrevet, så da var jeg like langt.
Hørte tilfeldigvis om lavt stoffskifte for noen måneder siden, og fastlegen gikk noe motvillig med på å ta noen blodprøver. Hørte aldri noe mer fra legekontoret, men tok selv kontakt og fikk beskjed om at prøvene var normale. Ba da om utskrift av prøvene.
Hadde følgende verdier:
TSH: 1,5
FT4: 12,7
Verdiene er innenfor referanseområdet, men ut fra det jeg leser her på forumet, burde jeg hatt høyere FT4. Kan jeg ha lavt stoffskifte? Kan jeg ta andre prøver for å bekrefte/avkrefte det?
Begynner å bli så desperat at det frister å prøve selvmedisinering - legen hører jo uansett ikke på meg.. :-(For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
14-04-10, 17:57 #2
Sv: Ny på forumet. Trenger hjelp og råd ang. mulig lavt stoffskifte.
Hei devin
jo - du har jo lavt stoffskifte.
Det er jo nok å de på "merittlista" di.
Forstår ikke at noen kan si noe annet.
Nå er referansegrensene noe forskjellig fra lab til lab, og 12,7 må vurderes opp mot disse grensene.
De fleste har omtrent 10-20
12,7 er isåfall lavt i området.
Og man kan ligge lavt i området i visse livsfaser. Det som tar oss ut av disse lave periodene, er TSH. Denne stiger, kjertlen stimulerres til å produsere mer, og fT4 øker.
Det skjer jo ikke hos deg. TSH er bare 1,5, og det er dette som jeg vil vurdere som feil. Hvis den hadde vært 5 eller noe, kunne man sagt at man vil se det an og teste deg igjen om noen måneder.
Ingen viots det nå. TSH er for lav, og du bør utrede sentrale forhold.
Altså forhold som har med å styre kjertlen til riktig fT4-nivå.
Det finnes mange prøver som er berde egnet en mengdeprøvene til å avsløre hvordan kroppen din trives med det stoffskiftet den lever under.
Såkalte sekundære prøver (søk etter dem her på forumet)
Flere av disse vil ganske sikekrt peke på at stoffskiftet er for lavt, men vil likevel ikke tro at de kan tilføre viten av betydning i dette tilfellet.
TSH er for lav, og det er som regel ikke annet å gjøre enn å begynne med stoffskiftemedisiner.
Så benhinnebetennelsen din.
Er den så ille at det er som å klemme på en pose potetsmel ?
Da må du ha behandling - hvis ikke bør du nok begrense trening på bena til korte turer og isteden sykle.
Det er om å gjøre at du ikke beveger tær, så sett for en gangs skyld helen på pedalen - ikke tærne.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-04-10, 18:47 #3
Hei Devin! Det var jo ikke småtterier hverken av symptomer eller utredninger og behandlingsforsøk. At legen klarer å komme opp med hele to stoffskifteprøver - TSH og FT4 er jo ganske betegnende og dessverre ganske klassisk. TSH er lav og FT4 er lav. Det kan sikkert være lavt stoffskifte men legen din ser tydeligvis ikke etter symptomer. Jeg hadde liknende verdier i mange år (TSH/FT4 målt ved alm. helseundersøkelse) og var helt fin helt til jeg fikk antistoffer mot kjertelen. Da kan symptomlista minne om din - har også vært runden med antideppr. og div. andre behandlinger hos flere leger før jeg fikk prøve levaxin fordi antistoffene var høye. Du har sikkert lest litt her på forumet og sett at det behøves flere blodprøver - minimum TSH, FT4, FT3, RT3 og anti-TPO. Symptomene dine skulle jo i utgangspunktet kvalifisert for testbehandling med levexin i 6 mnd. for å se om det rettet på ting.
Det er imidlertid mange andre mangler f.eks. B12 , D-vitaminmangel, jernmangel, matintoleranser osv. som hver for seg og i kombinasjon kan gi mange av dine symptomer.
Etter min erfaring trenger du å få målt status på mange områder når symptomlista er så lang og du har slitt i lengre tid. Innen legestanden, i litt generelle betraktninger, tar legen blodprøver ift. hva han eller hun ser etter - for å bekrefte eller avkrefte det man tror tilstanden til pasienten kan skyldes. Legen din har tydeligvis ikke lyttet, eller så mangler han eller hun fullstendig kompetanse i sykdomslære om du har presentert denne symptomlista siden 2006 og det først etter spørsmål fra deg er tatt TSH og FT4.
Jeg ville byttet lege så snart som mulig - ikke sende over journal men ta alt fra scratch med ny lege. Journaler har av en eller annen grunn har lett for å fange.
Om du har råd ville jeg forsøkt Balderklinikken - jeg fikk god hjelp der når fastlegens kompetanse ikke nådde lenger. ....
-
14-04-10, 21:27 #4
Hei Finn! Og tusen takk for raskt svar :-) Har lest litt på forumet her nå, og ser at mange andre er i samme situasjon. Skjønner at jeg må be legen om å ta flere prøver, skal bestille time allerede i morgen. Har også sett at jeg kan sjekke kroppstemperaturen om morgenen. Har funnet mye nyttig informasjon her, og det at du sier rett ut at jeg har lavt stoffskifte, gjør at jeg får forhåpninger om at jeg kan få en diagnose hos legen, og ikke minst; at det isåfall finnes medisiner som gjør at jeg kan bli bra igjen! Har gått rundt i så mange år med diffuse symptomer uten å finne ut hva det har vært, at jeg nærmest har gitt opp. Hadde nesten vært bedre å få en kreftdiagnose enn å måtte gå rundt å ha det sånn og ikke vite årsaken. Det er ikke før nå de siste månedene at jeg har begynt å skjønne at de forskjellige symptomene kan ha én og samme årsak...
Beinhinnebetennelsen min har vel neppe noe med lavt stoffskifte å gjøre, men tok det med likevel.. Vil ikke si at det kjennes ut som å ta på en pose potetmel, det gjør vondt men er vanskelig å beskrive. Får vondt på framsiden av leggen av bare en times joggetur eller gåtur på asfalt, og det gjør vondt i 1-2 uker etterpå. Å kjøre bil og gjøre lette bevegelser som å løfte foten fra gasspedalen gjør veldig vondt f.eks.
Hørte nettopp fra en kamerat at det kunne hjelpe å strekke ut baksiden av leggen, fordi framsiden kunne bli betent av å måtte kompensere for at baksiden er støl. Og den er i høyeste grad støl
Så det skal jeg prøve. Ellers er det vel bare å sykle eller gå på ski istedet for å jogge.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
14-04-10, 21:53 #5
Hei rexxy69, fikk også tatt noen andre prøver, uten at jeg har noen anelse om hva de betyr eller hvilken sammenheng de har. Har bare utskriften som sier "Normale hormonanalyser". Alle verdiene:
VITB12: 305
FOLAT: 9,8
GGT: 70
ALKFOS: 89
LD: 153
CK: 75
ALBUMI: 43
TSH: 1,5
FT4: 12,7
KORTIM: 306
Har ikke presentert hele symptomlisten for legen, har følt at jeg ikke kunne nevne bagateller som f.eks tørr hud, mageproblemer og andre småting. Det har stort sett vært hodepine, slitenhet og søvnproblemer som har vært tema, og resten har vært enten depresjon eller ting jeg har trodd har vært forårsaket av depresjon, f.eks dårlig hukommelse, konsentrasjonsproblemer etc.
Har følt at legen mener jeg er enten hypokonder eller lat, så løsningen har stort sett vært sykemeldinger i korte perioder.. :( Han har aldri hatt tid til å lytte uansett, om jeg ville snakke mer var det liksom psykolog som var løsningen.
Hadde jernmangel i en kort periode i 2002 etter at jeg ble utsatt for uprovosert blind vold, og mistet endel blod. Kanskje kom noen av de andre symptomene og psykiske problemene også etter det.
Skal ringe legen i morgen og håper jeg ihvertfall får lov å prøve en eske levaxin.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
14-04-10, 22:53 #6
Hm. Du har fått føle det.
Er leitt å lese om.....
GGT prøven der er en sånn markør som blir høy hvis kroppen må jobbe under lavt stoffskifte.
Men det er mange andre grunner til at den kan bli høy også, så derfor bør man ta mange slike på en gang.
Den kan også bli høy etter intensiv trenign, som LD også kan.
LD er lav - GGT er høy - jeg syns det tyder på at GGT er høy fordi stoffskiftet er lavt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-04-10, 05:52 #7
n`Finn beskriver vel egentlig det eneste man kan lese ut av prøvene som er tatt. Klarar ikke å se helt hva legen din har sett etter her... Bortsett fra B12 mangel kanskje. Forstår jo på en måte at du ikke har presentert alle symptomene dine - når det blir så mange tar man de man er mest plaget av der og da. Om din tilstand ikke direkte kan forklares medisinsk og det ikke ser ut å være alvorlig eller livstruende sykdom er ofte helsevesenet fullstendig inadekvat. Der det lett å ty til psykologien. Det er en vond spiral du har kommet inn i. Jeg synes du skal be om at alle stoffskifteprøvene minimum de jeg nevnte tidligere blir tatt på nytt da du ser at FT4 er i lavere del av referanseområdet og TSH ikke ser ut til å responderer med å øke for å få opp denne. Om du sier at det kunne vært interessant å se hvor mye aktivt hormon T3 kroppen klarer å danne ut av denne kanskje legen ikke er så motvillig. 24t kortisol i spytt kunne også vært greit å få med - med den er kanskje vanskligere. Ikke helt umulig at binyrene dine er ganske utslitt etter mange år med alskens trøbbel. Håper du kommer noen vei - Lykke til hos legen...
-
21-04-10, 13:59 #8
Hei, og takk for svarene igjen.
Har vært hos legen igjen og fått tatt prøver. Som vanlig må jeg selv ta kontakt for å få svar på prøvene, og som vanlig får jeg beskjed om at de er "helt fine" ..så kanskje er de fine?
Fikk følgende verdier:
TSH: 1,8
FT4: 11,6 (ned fra 12,7 på forrige prøve)
FT3: 5,7
anti-TPO: 51
TRAS; får svar på denne neste uke
Ellers har jeg prøvd å måle litt temperatur og hjerterytme og slikt som jeg ser også er blant symptomene for lavt stoffskifte.
Har målt morgentemperatur bak, helt utsovet. Så langt: 36,4 - 36,7 - 36,4 og en dag under armen 35,8. Synes det høres litt lavt ut, har hatt tilsvarende målinger før også, så har tenkt at det kan være noe i veien med termometeret. Har forøvrig byttet termometer for et par år siden, siden jeg fikk så lave målinger, det "skulle" jo være rundt 37 grader om morgenen og 37,5 på kvelden?
Har pulsklokke, og hvilepulsen lå på 47-48 slag og har ofte en følelse av at hjertet slår veldig hardt og tungt innimellom. Ellers er vel maxpulsen min rundt 190, det er stort sett den jeg har målt da jeg har trent mye i perioder ;o)
Som jeg forstår det er FT3 høyt i referanseområdet og da burde alt være bra? Mens FT4 har blitt enda lavere og Anti-TPO er kanskje litt høyt?
Hva tror dere?
-
21-04-10, 16:26 #9
jo, jeg har forsåvidt ikke endret hva jeg mente.
TSH er for lav når fT4 er så lav.
Syns jo lav puls og tempen din kompletterer dette.
Det er viktig at fT4 er høy. Hjernen lager sin egen T3 av T4.
Så viser praksis at fT3 i blodet ofte er forhøyet i første fase av lavt stoffskifte.
anti-TPO på 51 er en resultat i gråsonen og gir ikke svar på noe om en pågående tyreioditt.
TRAS kan også gi lavt stoffskifte, så du får vente å se.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-04-10, 10:20 #10
Det at TSH er lav, betyr at jeg kan ha Hypothyreose Type 2? Såvidt jeg forstår burde TSH vært rimelig høy nå som FT4 er så lav? Ser flere steder at folk skriver at FT3 kan være høy i en tidlig fase av sykdommen. Har hatt symptomer siden 2002, som gradvis har blitt mye verre, men synes det er rart om jeg etter 8 år fortsatt er i en tidlig fase :-)
Om det ikke er høye verdier av antistoffer, betyr det at det er mindre sjanse for at en prøvebehandling med Levaxin slår ut kjertelen?
Og hva slags behandling ville vært best i mitt tilfelle? En prøveperiode med gradvis opptrapping av Levaxin for å se om symtomene forbedret seg? Det er vel legen som til syvende og sist bestemmer her, men greit å sitte på litt kunnskap i forkant. Er det flere prøver jeg kan ta? Ser at noen snakker om at D3-mangel kan gi lignende symptomer?
Hva med å prøve Armour straight away? Om jeg klarer å få tak i det da. Er det sånn at Armour ikke er like skadelig for kjertelen? Mange dumme spørsmål her, hehe
Noen tilleggsopplysninger; Min mor har blitt diagnosert med fibromyalgi, hennes bror har diagnosen lavt stoffskifte. Søsteren min har også lignende symptomer og har hatt det i mange år, men ikke fått noen diagnose og har i likhet med meg fått beskjed om at "prøvene er helt fine" fra legen. Så i legens øyne er vi en hel familie av hypokondere her ;-)
Og når jeg nevner øyne, øyenbrynene mine har blitt tynnere på sidene.. ikke tenkt over det før jeg leste at det er et av symptomene på lavt stoffskifte.
Setter utrolig pris på at du Finn'n og andre her tar seg bryet med å svare på poster, har lest mange tråder om andre som er i samme situasjon og kjenner meg så utrolig godt igjen. Mulig jeg er desperat etter å finne en diagnose, men begynner å bli 99,999% sikker på at jeg har en eller annen form for lavt stoffskifte..For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
Lignende tråder
-
Presentasjon og trenger en forklaring på lavt stoffskifte
Av Hilde58 i forumet PresentasjonerSvar: 24Siste melding: 24-03-10, 21:41 -
Ny på forumet: Mange tanker om et lavt stoffskifte som nylig har blitt verre.
Av Innana i forumet PresentasjonerSvar: 4Siste melding: 23-03-10, 21:27 -
Lavt stoffskifte. Hjelp - håret ramler av
Av lady90 i forumet Lavt stoffskifte, hår og neglerSvar: 2Siste melding: 20-01-09, 06:57 -
Ny på forumet - trenger råd før neste legetime
Av Lisa61 i forumet Hos legenSvar: 23Siste melding: 18-04-08, 12:28 -
Mulig å gå fra lavt til høyt stoffskifte?
Av Vilde i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 5Siste melding: 20-11-06, 15:58
Svar med sitat

Bokmerker