Etter å ha jobbet på en "anerkjent" naturmedisinsk klinikk, vil jeg advare mot å satse på homøopati i noe som helst tilfelle. For meg er det lureri fra ende til annen, uten noen som helst virkning bortsett fra en eventell placeboeffekt. Dersom man ønsker å teste det, så greit nok, det skjer ikke noe mer enn at du må bruke litt tid og penger på ingenting, men for all del - ikke slutt å bruke medisinene du går på i dag! Ofte overtaler homøopaten pasientene til å gå over til kun homøopatisk medisin, noe som etter min mening har null effekt.

En liten historie fra da jeg jobbet på den naturmedisinske klinikken: Vi var på lunsj den siste dagen av vikariatet mitt, og jeg spurte homøopaten, som også eide og drev klinikken, om hvorfor det var slik at noen kunder hadde gått der i år etter år og fortsatt kom tilbake. Ble de ikke friske, måtte de få behandling livet ut, eller hva var grunnen? Da svarer hun: "Det er jo slik, at vi, på lik linje med alle andre bedrifter, må markedsføre oss da, så når pasienten føler at hun er frisk og ikke trenger mer behandling, pleier jeg å undersøke dem og finne nye ting de trenger behandling for".

Mitt inntrykk er at en del naturmedisin fungerer mer som et horoskop enn som virkelig medisin. De har lært seg metoder for at pasientene skal føle at de blir undersøkt og behandlet, og har en del standardspørsmål de stiller for at du skal føle at det er reelt. F.eks.: "Har du vondt i hodet av og til?" "Når du blir syk, får du lett vondt i halsen da?" "Skjer det at øynene dine renner, f.eks. hvis du er ute når du blåser?" osv osv.. Man tenker, ja akkurat, hun vet akkurat hvordan jeg har det, og man bygger opp tillit til personen, selv om alt bare er vås.

Beklager hvis jeg tok fra noen livsløgnen nå, men jeg følte bare jeg måtte videreformidle noen av mine erfaringer etter å ha jobbet på klinikken. Må også si at jeg sikter mest til homøopati. De drev med akupunktur der og, og hun kineseren som drev mest med det, tror jeg var seriøs og flink, mens hun homøopaten satte akupunktur på sine pasienter, men avslørte til meg at hun ikke kunne akupunktur, så hun satte nålene helt tilfeldig.