Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
Det er vel selvfølgelig for å finne løsninger som gjør oss bedre istand til å mestre hverdagen -
men det er jo det samme som å ville fungere best mulig blant andre mennesker og i samfunnet - det kan vel ikke være bedre ?
I psykologien er dette et velkjent "fenomen". Noen "har egenskapen til ta ansvar og være agenter i eget liv i seg", og skal jeg gå grundig tilverks når jeg først er inne på det jeg er best til, så er denne "egenskapen" et resultat av å "ha blitt sett følelsesmessig som barn" (les: Daniel Stern kjerneselvet). Dette vil derfor si at noen mennesker, tror på at de selv har makten og de egenskapene som skal til for å klare seg i "kriser" / utfordringer som livet har å by på.

Men dette vil dessverre også si at de som ikke har blitt "sett", og derfor ikke har oppbygd en tro på at han/hun kan klare, kanskje også faller utenfor dette forumet. Derfor er det viktig at vi som er i forumet ser de svakeste stemmene her inne og svarer.
OG: det er veldig ulikt hvilket behov for hjelp/veiledning den enkelte har for å kunne ta "grepet" og hjelpe seg selv (logisk nok). Min påstand er at det er viktig at deltakerene i forumet anerkjenner denne ulikheten, og ikke ser på spørsmål som "masing".

De fleste av menneskene som kommer til forumet, vil jeg kanskje påstå, er i en krise. Det beste vi alle kan gjøre for et menneske i krise er å "se"/respondere og være det vikarierende håpet som jeg mener at VI ALLE så sårt trenger i perioder av livet.

For ordens skyld (Når jeg først er i siget ):

Empowerment:

Empowerment-tenkningen tar utgangspunkt i aktiv deltakelse ved å velge å ta ansvar og derigjennom ta makten over sitt eget liv. Dette kan føre til mobilisering av egenstyrke som gir individet mulighet for egenkontroll og økt selvtillit. På denne måten utløses ressurser i form av ferdigheter i å ta individuelle avgjørelser i eget liv og muligheter for deltakelse i samfunnslivet.

Definisjon; «Empowerment er den prosessen som er nødvendig for å styrke og aktivere menneskets evne til å tilfredsstille egne behov, løse egne problemer og skaffe seg nødvendige ressurser for å kunne ta kontroll over eget liv.» (S. Talseth, 1997)

Til slutt viktig melding fra undertegnede:

Har selv BARE blitt møtt av hjelpsomme anerkjennende mennesker her inne!

Amen og takk