Hej Atina

Det gælder om, at uanset hvad man gør og gerne vil forsøge sig med, at man ikke glemmer at hypothyreose kan lægge visse begrænsninger på de måder/metoder, der angiveligt gerne skulle fungere for andre.
Sitat Opprinnelig skrevet av minnie Vis post
Til slutt fikk jeg lov til å trappe opp til jeg fikk en normal forbrenning, og etter å ha trappet opp med 50 mcg i uken over lang lang tid har vekten plutselig gått nedover og formen oppover
Men ft4 og ft3 verdien gikk nedover etterhvert som jeg trappet opp på medisiner, så noe pussig er det....
Men svaret er NEI! Vekta blir ikke nødvendigvis værende! Men jeg trener mye og spiser aldri over 1000kcal om dagen. (før la jeg på meg av det)
For meg tok det altså 4 år, så vær tålmodig.
Når Minnie skriver "jeg lov til å trappe opp til jeg fikk en normal forbrenning" og så fortsætter Minnie med at skrive "jeg trener mye og spiser aldri over 1000kcal om dagen", hænger det ikke helt sammen. Når man har normal forbrænding, skal man kunne forbrænde langt mere end kun 1000 kcal om dagen. Forbrænding kan ikke være normal når kalorieindtaget skal holdes under 1000/dag.

1000 kcal om dagen for en voksen, længe nok, vil før eller senere, altid medføre atrofi af skjoldbruskkirtlen og det kan forklare at FT4 og FT3 falder hen ad vejen, trods doseøgning. En lavkaloriediæt er også en "motor" bag omdannelsen af T4 til rT3, dvs. det inaktive T3-hormon, kroppen bruger til at sætte sig selv i "sparemodus" - en mekanisme der i generationer er designet til overlevelse under f.eks. hungersnød.

En del mennesker på lavkaloriediæt kan meddele at de aldrig haft det så godt som efter at de er begyndt tælle kalorier til max. 1000 pr dag. De er ikke klar over, at det er kroppens hormonfeedback der forsøger at råde bod på underforsyningen med energi og andre kirtler kompenserer (med f.eks. cortisol, adrenalin m.m.) på denne tilstand indtil.... "sparemodus" også rammer dem og de også begynder at erstatte de aktive med de inaktive ("reverse") hormoner, hvilket kan føre til et sammenbrud af kroppens energiomsætning, der længe nok vedligeholdt = ikke er reversibel. Det er bl.a. grunden til, at anorektikere, hvis skjoldbruskkirtler er atrofieret "væk" som følge af næringsmangel, har alligevel meget svært ved at tage på i vægt, når denne barriere først er overskredet.

Lavkalorie- og fedtfattig kost er værst tænkelig for thyreoidea-syge. Jeg har skrevet om det bl.a. til Belle i tråden Blir ikke tatt seriøst til tross for at jeg mener blodprøvene skurrer og til Ingvild i tråden Lavt stoffskifte og Grete Roede, og så i min egen tråd Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ?.

Jeg har mistet mange nettvenner på (mine) advarsler mod lavkalorie- og fedtfattig kost til stofskiftesyge, og jeg er derfor godt klar over at denne "vinkel" på sagen er meget ømtålelig for mange mennesker.... der har svært ved at acceptere, at i visse tilfælde er viljestyrken alt andet end helsebringende. Godt nok efterlyses ofte videnskabelige beviser på alskens forslag, men når det kommer til stykket, er det "overbevisning" som vinder. Øv.