Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Threaded View
-
06-04-10, 01:34 #1
Student: lurer på hvorfor det er "helt uaktuelt" med trygd.
Jeg er ikke så godt kjent med NAV, og ting har forandret seg i det siste men det er noe jeg lurer på. Det gjelder tidsbegrenset uførestønad, som jeg snakket med legen om på tirsdag.(skrev om det her)
Jeg er student og arbeider ved siden av. Hypothyreose har rammet meg ganske hart. Jeg klarer veldig lite i forhold til det jeg gjorde før, omtrent en tredjedel. Jeg er 20 år, det skal ikke være sånn!
Jeg måtte melde meg av eksamenene jeg hadde meldt meg på til Jul, og dette semesteret tok jeg bare ett emne(33%) og hadde problemer med bare det.
Jeg har fått sykemelding( som kan unngås med tilrettelegging dvs kortere arbidstid) Kjempebra! Hvis jeg får tilrettelegging kan jeg få det lettere og samtidig ikke falle ut.
Har en som er student så mye mindre rettigheter enn en i arbeid? Tenk hvor mye tid og penger som går bort på dette tullet.
Legen sa det var helt uaktuelt. Har jeg eller hun misforstått reglene, eller er det en slags bagatellisering av mine problemer?
Kopiert fra NAVs hjemmesider:
Hadde jeg ikke bodd hos foreldrene mine vet jeg ikke hvor jeg hadde gjort av meg.Hvem kan få arbeidsavklaringspenger?
Det er et vilkår at du har fått arbeidsevnen din nedsatt med minst halvparten på grunn av sykdom, skade eller lyte. Det sentrale er ikke hvor mye helsen din i seg selv er svekket, men i hvilken grad det påvirker mulighetene dine til å være i inntektsgivende arbeid.
Du kan få arbeidsavklaringspenger mens du er
* under aktiv behandling
* under gjennomføring av arbeidsrettede tiltak
* under arbeidsutprøving (opptrapping etter sykdom)
* under oppfølging fra NAV etter at behandling og tiltak er forsøkt
Du kan også få arbeidsavklaringspenger
* under utarbeidelse av aktivitetsplan
* mens du venter på aktiv behandling eller et arbeidsrettet tiltak
* i inntil tre måneder mens du søker arbeid etter gjennomført tiltak eller behandling
* i inntil åtte måneder mens uføresøknaden din blir vurdert
* hvis du som student har behov for aktiv behandling for å gjenoppta studier og du ikke har rett til stipend under sykdom fra Lånekassen
Du må
* bo og oppholde deg i Norge
* være mellom 18 og 67 år
Du må som hovedregel ha vært medlem i folketrygden i minst tre år før du søker. Har du vært arbeidsfør, er det nok at du har vært medlem i minst ett år før du søker. Det kan gjøres unntak.
Eller bare håpe på at dette "går over"?
Håper noen av dere vet mere enn meg om dette
Ønsker bare å høre om det er noen av dere som har noe input.
Lignende tråder
-
Min nye kokebok-"bibel" - "Nourishing Traditions"
Av anitab i forumet Helbred og kostholdSvar: 1Siste melding: 25-09-11, 15:06 -
Lurer litt på noe som kalles "kelp"
Av Bellissimo i forumet Lavt stoffskifte og jodSvar: 2Siste melding: 09-10-09, 23:07 -
"Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
Av Anisa i forumet Andre bøkerSvar: 4Siste melding: 07-03-09, 16:12 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11

Svar med sitat
Bokmerker