Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
Threaded View
-
24-03-10, 21:23 #11
Sv: Hypothyreose og teflon...
Hej Maika

Hvis du gerne vil give din jernpande (støbejern) en slip-let-effekt må du gå frem på følgende måde:
- Varm langsomt jernpanden op.
- Hæld groft køkkensalt i så det dækker bunden og lidt af siderne.
- Lad panden stå på varmen i cirka 10 minutter.
- Hæld saltet ud.
- Fyld et par centimeter olie i panden (bedst vindruekerneolie, rapsolie = højt rygepunkt).
- Lad olien koge i panden for SVAG varme et par timer.
- Sluk for kogepladen.
- Lad olien blive stående i panden natten over.
- Hæld den kolde olie ud og vask panden med varmt vand eller MEGET LIDT opvaskemiddel (jernpanden må ikke skrubbes).
- Skyl godt efter, tør med køkkenrulle og gem væk.
Salt fjerner urenheder fra panden og åbner porerne i jernet, hvorved fedtstoffet "trækkes ud". Derfor er det vigtigt at bruge olie bagefter. Metoden kan kun anvendes på støbe-jernpander, men er effektiv på både nye og gamle jernpander.
Man skal liiige vænne sig til at stege på en jernpande og hvis noget alligevel brænder på, betyder det at panden var ikke vedligeholdt nok med lidt olie efter hver opvask (må ikke vaskes i opvaskemaskinen). Begynder jernpanden "holde på" den stegte mad, er tiden inde til at gentage processen. Det har jernpander rigtig godt af.
Håber du kan bruge "opskriften", Maika. Det er kun omstændeligt første gang. Til gengæld har man en pande for livet.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Dyr og hypothyreose.
Av Hansen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 03-03-10, 17:16 -
Har jeg hypothyreose?
Av snowbird i forumet Lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 01-12-06, 00:52

Svar med sitat
Bokmerker