Sitat Opprinnelig skrevet av Puselille Vis post
Den AFI-D2 som legen skal ha meg til å ta er på 0,75mg, men det sier meg jo lite hvis det er slik at D2 er mindre effektivt.
Kære Puselille

Glem alt om D2-vitaminet, Puselille. D2-vitaminet = ergocalciferol eller calciferol (dannet ud fra ergosterol) fremstilles ved at bestråle svampe, så de danner ergocalciferol. Ergocalciferol findes ikke naturligt i menneskekroppen. Mennesker kan nyttiggøre tilskud af D2-vitaminet i meget ringe omfang. Faktisk er det kun rotter, der kan nyttiggøre D2-vitaminet uden begrænsninger og uden fare for forgiftning.

Det er D2-vitaminet der er anledningen til advarsler mod overdosering med D-vitaminet og det er "fantastisk", at selv helsepersoner viderefører disse advarsler generelt, som om det gælder alle former for D-vitamin, mens det i virkeligheden kun er D2-vitaminet, der kan overdoseres (læs: er toksisk). Rent ud sagt er D2-vitaminet ikke egnet til mennesker og ej heller til berigelse af fødevarer, men desværre bliver det brugt til det sidste pga. den lave fremstillingspris. Personligt køber jeg ikke D-vitamin-berigede fødevarer, medmindre jeg er sikker på, at det er D3-vitaminet de er tilsat.

At D2-vitaminet var anvendt så bredt før berør på, at det var det første D-vitamin-art, der kunne fremstilles industrielt. Nu bør udelukkende det "naturidentiske" D3 (cholecalciferol) ordineres til mennesker. Det er der to grunde til: 1. D3-vitaminet kan så godt som ikke overdoseres idet kroppen forvalter evt. overskud af cholecalciferol tilført oralt som den forvalter overskuddet af cholecalciferol dannet i kroppen under påvirkningen af sollys og enten deponerer det der er brug for, eller skiller sig metabolsk af med det uudnyttede cholecalciferol. 2. Cholecalciferol (D3) indgår i kroppens omsætning/udnyttelse ens, uanset om vitaminet tilføres som tilskud eller dannes selv af kroppens kolesterol i underhuden, der belyses af sollyset. Det gør D2-vitaminet ikke.

Sitat Opprinnelig skrevet av Puselille Vis post
Måtte slutte med solarium i fjor da jeg fikk sånne voldsomme pigmentflekker i ansiktet av det.)
Er disse pigmentflekker væk nu? Denne type af UV-inducerede pigmentflekker kan også være respons på hormonel reaktion som følge af binyreinsuffiency.