Viser søkeresultater 1 til 10 av 93
Threaded View
-
14-03-10, 11:15 #5
Sv: Armour Thyroid: Veiledning for leger
De fleste som begynner på en tyroid behandling har jo mislyktes med en Levaxinbehandling. Jeg vil tro det er forskjell på å starte opp behandling på et Tyroid og på å gå over fra Levaxin til et Tyroid.
De fleste leger vil ikke skrive ut Tyroid.
Jeg kan jo anta at årsakene er mange, og vil spekulere i noen av dem jeg kan se som mulige kandidater.
1. Den står ikke i Felleskatalogen.
2. Den står på "fylista" (negativlisten) Den står ikke nevnt med ord, men "Produkter av human og animalsk opprinnelse" Dette skremmer de fleste vekk fra sine avtaler med medisinindustrien.
3. Det finnes for lite adekvat info. Hvis det er dette det står på har man et berettiget håp. Skaff info !
Legen er vant til å regne med Levaxindoser og vil se alt i forhold til T4. Da vil opplysninger om tablettinnhold og en opplysning om at T3 dannes av 4 ganger så mye T4 være nyttige. Tabeller i det heletatt.
Så hører jeg til de som mener man IKKE kan beregne seg frem til en dose.
Hverken av Levaxin eller Tyroid. Man vet statistisk at Levaxindosen er 125µg/dag, men pasientene vil jo hevde at den for den enkelte skal være mye høyere for at vi skal føle oss bra.
Når det gjelder overgang fra Levaxin til Tyroid er det flere usikkerhetsmomenter i hvordan pasienten vil reagere.
Disse gjelder i en tilpassingsfase og er oftest milde og kortvarige, og bare få opplever dette.
Kroppen vil for første gang på lenge få T3 som er produsert i en kjertel.
Likeledes gjelder for de lavere T-variantene, og man vet lite om tilførsel av Calisitonin.
Man vet også lite om hvordan kroppen behandler syntetisk T4 og kjertelprodusert T4.
Og hvordan den enkelte reagerer på slik overgang har ikke jeg sett studier på.
Men som sagt : det er ikke rapportert om store problemer.
Tvert imot - og må jo bare være et viktig argument !
Det argumentet som vel er lettest for legen å forstå, er at : Levaxin ikke har tilstrekkelig effekt.
Det gjør det naturlig i legens logikk å tenke : Tilleggsmedisinering.
Argumenter som gjør det lettere for legen, kan være delvis dosering.
Legg det frem som at Levaxin fortsatt skal være grunnlaget for behandlingen, men at dosen iblandes et Tyroid. ( så kan man jo selv endre noe på blandingsforholdet.....)
Annen mulig argumentering, er å bestille preparatet og la legen få pakningsvedlegget før behandling starter.
Dette kan jo også printes ut og legges frem i forkant.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
NTFs veiledning for leger om Armour
Av Kevlin i forumet Stoffskifteforbundet (STOFO)Svar: 33Siste melding: 13-02-14, 18:27 -
NTFs veiledning for leger om Armour
Av Kevlin i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 32Siste melding: 09-02-12, 08:46 -
Leger med erfaring med Armour?
Av Vigdis i forumet Hos legenSvar: 6Siste melding: 02-11-09, 12:22

Svar med sitat

Bokmerker