Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    44

Standard Lavt stoffskifte og søvnproblemer

Prøvene mine er fine, sier legen...jeg klarer ikke å huske hva de er så jeg kan ikke gjengi noe.

Problemet mitt likevel er at jeg er så ufattelig sliten. Men som jeg sier til legen...vet ikkeom det er stoffskiftet eller livssituasjonen som sliter meg ut.
    Har en kronisk syk mann som har liten mulighet til å hjelpe til hjemme, har to unger som jeg føler har vært konstant syke nå i 4 uker... Alt har gått helt fin helt til de siste 2 ukene. Jeg er fryktelig trøtt, men får ikke sove. Jeg kan ligge våken og stirre i taket lenge før jeg sovner. (tidligere har jeg sovnet før hodet traff puta) Jeg sover dårlig når jeg sover, våkner hele tiden, men så dupper jeg av igjen. Er jeg heldig så får jeg 4-6 timer sammenhengende søvn, tidligere har jeg sovet 8-10 timer pr natt, og hatt behov for det.
    Nå kan jeg våkne et par timer før vekkerklokken ringer og bare ligge og døse, og likevel være så sliten når den ringer at jeg ikke orker å stå opp...

Noen som har noen tips til meg hva jeg kan gjøre for å prøve å få sove og sove mer sammenhengende?
    Sovemedisiner er uaktuelt da jeg har små barn og er redd jeg ikke hører dem om natta hvis jeg tar noen medisiner...

Heldigvis er jeg jente så jeg kan sparkle ansiktet med dekkrem slik at jeg ikke ser ut som en levende zoombie.... :twisted:

Fra spøk til alvor...dette sliter meg virkelig ut og jeg kjenner at jeg også sliter med at drømmen om barn nr 3 er så langt borte nå jeg er slik jeg er nå....

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Lavt stoffskifte og søvnproblemer

Melatonin over lang tid. Ufarlig og bra. Kanskje har du lave verdier allerede. Resept av lege. Bright light, dagslyslampe, minst 10 000 lux, koster ca 2000 kr. Ha en fast tid hver dag, en time på morgenen, eller ha lampen på jobb ved pulten. Begge disse tingene gjør noe med de cicadiske rytmene dine, slik at du sover bedre, se wikipedia. Jeg bruker både melatonin og dagslyslampe. Og har bedre søvn enn før.

Så er det de klassiske søvnrådene: unngå stress på kvelden, etter kl 20, slå av pc, tv etc. Gå inn for landing! Ro deg ned. Ikke drikke kaffe, svart te eller alkohol sent. Ikke legg deg for sent. Ha fast døgnrytme hver dag. Får du ikke sove, stå opp. Gjør noe annet. Ikke bli sint på deg selv, eller anklag deg selv. For meg kan det hjelpe å bytte sovested fra dobbeltsenga midt på natta til sofaen i stua.

Så kan jo grunnen til at du sover dårlig, være at binyrene dine strever, da er søvnproblemer klassisk. Og med scenariet du beskriver ovenfor, er det ikke rart om du er sliten!

Å jobbe med pust, avspenning og meditasjon er også bra for søvnen. Yoga, pilates og andre rolige måter å bevege kroppen på. Lykke til, Rose80!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Lavt stoffskifte og søvnproblemer

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Melatonin over lang tid.
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=5167

Bright light, dagslyslampe, minst 10 000 lux, koster ca 2000 kr. Ha en fast tid hver dag, en time på morgenen, eller ha lampen på jobb ved pulten.
    https://www.stofskifteforum.dk/showt...ll=1#post83029

Så kan jo grunnen til at du sover dårlig, være at binyrene dine strever, da er søvnproblemer klassisk. Og med scenariet du beskriver ovenfor, er det ikke rart om du er sliten!
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9119

Flere med søvnproblemer: https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=161
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  3. Tretthet, slitenhet, konsentrasjonsvansker og søvnproblemer
    Av Maxern i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 1
    Siste melding: 23-10-08, 10:05
  4. søvnproblemer
    Av sofus i forumet Operasjonssalen
    Svar: 2
    Siste melding: 14-03-07, 19:34

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine