Viser søkeresultater 1 til 10 av 48
Tråd: Melatonin
-
11-10-06, 21:25 #1
Melatonin
Hei
Jeg har nettopp kommer hjem fra USA en tur, og fikk med meg litt kosttilskudd hjem.
Der kom jeg over Melatonin (3mg) med Theanine (25mg) produsert av Schiff under navnet Melatonin Plus "For Stress Relif and a Sounder Sleep"
Theanine er jo det i grønn te som senker stoffskiftet så jeg kastet meg over den. Har brukt vanlig Melatonin i et år, men dette var noe annet!
Jeg blir kjempe trøtt et par timer etter at jeg har tatt de, og jeg sover som et barn igjen!
Drømmer også en masse, det må da være sundt...(?)
Kan virkelig anbefale dette til alle som har problemer med innsoving og samtidig er hyper.
Jeg kjøpte de på Walmart, men de kan sikkert bestilles andre steder på nettet.
Evt. kan fastlegen bestille de på et skjema for ureg. med. fra Statens Legemiddelverk...
Jeg har diagnosen Graves siden Feb. 2005. Ukjent knute Des.06. 45mg Neo-Mercazole + 60mg Pranolol. Radiojod 600MBq Jan.07. Blokkerende og stimulerende TRAS?
-
11-10-06, 21:41 #2
Andre tips for god nattesøvn...
• Go to bed and get up about the same time every day, even on the weekends
• Don’t eat or drink large amounts before bedtime
• Avoid nicotine and caffeine
• Exercise regularly
• Make your bedroom cool, dark, quiet and comfortable
• Sleep primarily at night
• Choose a comfortable mattress and pillow
• Start a relaxing bedtime routine
• Go to bed when you are tired and turn the lights out
• Take a hot shower before going to sleep to relax sore muscles
http://www.schiffvitamins.com/newproduc ... ews_id=166Jeg har diagnosen Graves siden Feb. 2005. Ukjent knute Des.06. 45mg Neo-Mercazole + 60mg Pranolol. Radiojod 600MBq Jan.07. Blokkerende og stimulerende TRAS?
-
04-11-06, 21:29 #3
Hvordan går det med deg Trygve? Er du her ennå? Jeg fikk en sånn boks i hende i dag. Spent på natten!
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
12-11-06, 07:59 #4
Hvordan virker melatonin bedst?
Engang i januar skrev jeg et brokke-indlæg et andet sted på Nettet, hvor emnet var "Natarbejde og brystkræft". Jeg brokkede mig i lange baner over at den artikel jeg reagerede på var fejfunderet og manipulerende.
Jeg har argumenteret ud fra kendskabet til stoffet melatonin og den optimale fremgangsmåde man helst skulle benytte, for at få mest ud af det. Jeg vil derfor poste indlægget her og opfordre til at de der er interesserede i melatonin læser mit indlæg med fokus på, først og fremmest melatonin og ikke nødvendigvis selve baggrunden for mit arrigskab omkring den artikel jeg angriber...
Opprinnelig skrevet av Anisa
Sist endret av Admin; 11-04-09 kl 14:13 Begrunnelse: Ã…-tegn rettet
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
12-11-06, 17:24 #5
Nå har jeg prøvd å lete litt på nettet om HVORDAN Melatonin bør brukes vedr innsovingsproblemer. Jeg får mange treff på Melatonin, men lite om hvordan ta det rett.
Er dette medoden for meg tror du Anisa:
"Hvis man blot lider af dårlige søvnmønstre og som følge deraf bliver ens søvn forstyrret - kan man benytte følgende teknik til at kickstarte melatonindannelsen under denne ustabile søvnmønster...
...en halv time før man ved man skal i seng, skal man sørge for at anbringe sig selv i et meget stærkt lys fra en eller flere lamper, helst "sparepærer" eller lysstofsrør og således stærkt "belyst" går man i seng i totalt mørke. En halv time efter at man er faldet i søvn begynder pinealkirtelen en styrket dannelse af melatonin og kommer man ud for at få sin søvn afbrudt i utide - har man i det mindste forinden nået at danne største parten af den mængde melatonin man har brug for til dagen efter..." Sitat slutt.
Takker for info så langt!
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
-
12-11-06, 18:24 #6
Dette er et tema som interesserer meg meget (noe Yvette vet fra før ;) ), da jeg har hatt søvnproblemer fra barnsben av, og har brukt Melatonin i flere år nå.
Jeg klarer ikke å få oversikt over alt på en gang, så jeg kommenterer noe jeg bet meg merke i:
Er det sikkert? Jeg leste for en tid siden at for mye Melatonin var skadelig. Men jeg husker ikke hvor, og jeg husker ikke hva det var skadelig for.Nogle vil gå så langt, som til at påstå at danner (indtager) man melatonin nok - vil vi mennesker ikke længere have brug for at forske i alderdommens gåde og at melatonin alene kan befordre kroppens evne til at reparere sig selv i en grad, som vil gøre de fleste af "ungdommens kilder" overflødige.
Men gjelder dette da for dem som blot lider af dårlige søvnmønstre? For slike som Yvette og jeg har enorme ubalanser i den naturlige søvnen (antakeligvis pga hormonelle avvik - min teori ;) ). Og jeg har hørt at man skal unngå mye lys om kvelden. Har hørt at man skal dempe lys så mye som mulig for å innstille kropp og hjerne på at nå er det snart natten."Hvis man blot lider af dårlige søvnmønstre og som følge deraf bliver ens søvn forstyrret - kan man benytte følgende teknik til at kickstarte melatonindannelsen under denne ustabile søvnmønster...
...en halv time før man ved man skal i seng, skal man sørge for at anbringe sig selv i et meget stærkt lys fra en eller flere lamper, helst "sparepærer" eller lysstofsrør og således stærkt "belyst" går man i seng i totalt mørke. En halv time efter at man er faldet i søvn begynder pinealkirtelen en styrket dannelse af melatonin og kommer man ud for at få sin søvn afbrudt i utide - har man i det mindste forinden nået at danne største parten af den mængde melatonin man har brug for til dagen efter..." Sitat slutt.
Likevel er det kanskje verdt å forsøke. En halv time er jo ikke så lenge. Jeg har en dagslyslampe - den skal vel ikke brukes? Den er anbefalt å brukes tidlig på dagen - av samme grunn: Stimulere til Melatonin-produksjon.
Hva sier du, Yvette - hvem skal være første forsøkskanin? ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
12-11-06, 18:39 #7
Opprinnelig skrevet av Stina
Jeg er klar! Dette blir spennende Stina.
Tusen tusen takk Anisa for at du gidder samle så mye god informasjon til oss.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
-
12-11-06, 18:54 #8
Det har jeg selv aldrig set skrevet noget sted.... medmindre det skulle være på officielle med-sider, som sørger for at vi hellere skal bruge de syntetiske medikamenter. Tværtimod læste jeg om adskillige forsøg, hvor man ikke kunne konstatere en overdosering...
Det er sørme lige omvendt.... jeg kender flere, der netop overholder denne "logik" og bliver ved og ved med at tage sovemedicinen hver aften... Så måske er det ikke så gavnligt alligevel.
Men her gælder det mest om hvordan får vi lokket mest muligt melatonin ud af vores pinealkirtel og dette kan ikke ske uden en lysstimulans forinden. Det er meget godt med aftenritualerne, men disse kan sagtens rumme lysstimuli såvel som andre handlinger, blot det er de samme handlinger hver aften på nogelunde samme tidspunkt.
Jeg vil dog indskyde, at hvis man ikke har til hensigt at blive ved og ved med at fortsætte ufortrødent og uanset hvor lidt man selv mener det "virker" - skal man slet ikke begynde.... det er meget skadeligt - først at starte en proces i kroppen og derefter at afbryde den pludselig og med en henvisning til at det ikke "virker".
Problemet er dette, at det virker! Men det virker under overfladen og i sit eget tempo. Hovedreglen er, at jo længere man havde været udsat for en f.eks. mangeltilstand - jo længere tager det at udligne det og derfor nytter det ikke at stresse både sig selv og ens krop med en stram forventning om en mærkbar og hurtig virkning.
Når man starter på sådan noget, bør man stoppe med at observere sig selv hele tiden. Man skal starte, beslutte hvor i ritualet skal en indtagelse ske og.... glemme det hele igen. Når de underliggende skader og mangler har fået en tilstrækkelig tid til at reparere sig selv - kommer også erkendelsen at "noget er blevet anderledes" og så gælder det om at evaluere med sig selv og fortsætte....
At stoppe når det går godt vil kun få det hele til at vende igen i den forkerte retning. For der må være en eller anden grund til, at vi i første omgang kommer i en mangeltilstand. Når vi til og med bliver ældre - giver det jo sig selv.... og fortsætter man - vil man til dels kunne udligne den aldersmæssige, naturlige nedgang af pinealkirtelens effektivitet.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
12-11-06, 19:06 #9
Ikke noget at takke for
Opprinnelig skrevet av Yvette
Alt stammer fra min egen webside, der lige nu er under en ombygning. Men når jeg senere igen skal ud på nettet og "fiske" igen, vil jeg gerne dobbeltposte det interessante jeg evt. finder - både her og over hos mig selv
Knus, knus, knus
• Tak for at du læste mit indlæg.
-
12-11-06, 21:55 #10
Anisa
Det er meget interessant det du skriver. Jeg har selv sagt i mange år at det er noe galt med Melatonin-prosessen min, for jo dårligere jeg blir - altså jo lenger vi kommer ut over vinter og vår (egentlig hvor lengre den forferdelige iskulda varer), jo trettere blir jeg av lyset. Jeg kan stå opp og være sånn rimelig dårlig i form. Men hvis jeg kommer ut en tur, eller får blikket rettet mot himmelen gjennom vinduet, så blir jeg dødstrett - øyeblikkelig, helt ødelagt. Men på kvelden våkner jeg, uansett hvor lite jeg har sovet.
Jeg har egentlig gitt opp å kjempe mot dette, spesielt siden jeg sover så dårlig. Derfor sover jeg når jeg kan, og snur døgnet fullstendig om vinteren. Men når du skriver det over her, mener du da at kroppen vil rette seg opp av seg selv, uten at vi skal tvinge oss opp når vi slett ikke klarer det (for da verker jeg så sinnsykt, forstår du)? Altså ta tiden til hjelp, og så vil kropp og hjerne gradvis justere seg (når vi bruker lyset som beskrevet)? (Når jeg leser videre, så ser det ut som om det er det du mener - nå blir jeg optimistisk!)Jeg vil dog indskyde, at hvis man ikke har til hensigt at blive ved og ved med at fortsætte ufortrødent og uanset hvor lidt man selv mener det "virker" - skal man slet ikke begynde.... det er meget skadeligt - først at starte en proces i kroppen og derefter at afbryde den pludselig og med en henvisning til at det ikke "virker".
Men vet du om vi kan bruke en slik dagslyslampe - i Norge er det flere og flere som bruker dette mot forskyvning av søvnfasen og vinterdepresjon - til dette? Den er vel på max 10 000 Lux. Og har du selv erfaring med lys om kvelden og Melatoninproduksjon?
Og jeg slutter meg til Yvette - veldig takknemlig for all nyttig informasjon. Når det gjelder søvnen er det helt grusomt å aldri få sove, og når man får sove, så er det langt på dag. Tenk om noe kunne hjelpe! Er det forresten mulig å få adressen til forumet ditt, og er vi nordmenn evt velkomne inn?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
Svar med sitat

Bokmerker