Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
28-02-10, 17:41 #1
Kan dere hjelpe meg med tolke blodprøvesvar?
Dette står ordrett i prøvesvaret:
"S-Thyroxin (T4): 130 S-Trijodthy. (T3): 2,5
S-TSH: 1,57 S-FT4: 15.1
Jeg vet ikke hva disse verdiene skal ligge på.
Er det noen som kan se om alle resultatene her ligger innenfor referanseverdier?
Jeg skal ta en operasjon med narkose.
Sist jeg ble operert våknet jeg under operasjonen uten å kunne bevege meg,
det var en skrekkelig opplevelse - og jeg har litt angst for at det skal skje igjen
Hypothyreose. Jeg bruker bare 25mikrogram? per dag...Ny og forvirret hypo...
Maikas dagbok
-
28-02-10, 19:02 #2
Hvilke verdier er innenfor normalen?
Hvilke tall skal disse ligge innenfor for at det blir regnet som "normalt"?
S-thyroxin (T4)
S-trijodthy. (T3)
S-TSH
S-FT4
Jeg finner ikke noen steder hvor det står...
og hva er forskjelen på de to tingene det står T4 bak, og hva betyr bokstaven S i prøvesvarene?
Ny og forvirret hypo...
Maikas dagbok
-
28-02-10, 19:13 #3
Sv: Kan dere hjelpe meg med tolke blodprøvesvar?
hej maika
jeg kan desværre ikke hjælpe med dine prøvesvar, men er sikker på at der snart er nogle her på
forumet, der vil være dig behjælpelig på det område
men jeg kan se ud af den smule du skriver at du er meget nervøs og det er da yderst forståelig. Sikken en forfærdelig oplevelse det har været for dig at vågne under en operation. det kan jo ingen overhovedet fatte, hvis man ikke selv har prøvet det. hvad er det du skal opereres for og ved du hvornår? mange knus og mange tanker Lita
Skjoldbruskkirtelopereret, nu diffuse symptomer.
Blogg
-
28-02-10, 23:27 #4
Sv: Hvilke verdier er innenfor normalen?
S-thyroxin (total T4) Referanseområde: voksne: 60-150 nmol/l
S-trijodthy. (total T3) Referanseområde: voksne: 1,2 - 2,7 nmol/l
http://www.aus.no/modules/module_123...iDisplayType=2
S-TSH Referanseområde: 0,20 - 4,0 mU/L
S-FT4 Referanseområde: 11,0 - 23,0 pmol/L (gjelder fra 07.09.2009)
S-FT3 Referanseområde: 3,5 - 6,5 pmol/L (gjelder fra 07.09.2009)
http://www.furst.no/bb/index6.html• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
28-02-10, 23:37 #5
-
28-02-10, 23:58 #6
Det gør de.Selv tak Maika
Jeg er ikke nogen verdensmester i at læse prøvesvarene, men jeg prøver:
S-thyroxin (T4): 130 - tror jeg er Totalt T4 og ligger derfor i øvre del af referenceområdet, som er på 60-150 nmol/l
S-Trijodthy. (T3): 2.5 - ser også ud til, at måle Totalt T3 (ellers ville der stå FT3, mener jeg) og ligger også i øvre del af referenceområdet, som er 1,2 - 2,7 nmol/l
S-TSH: 1.57 - ligger i nederste halvdel af referenceområde på 0,20 - 4,0 mU/L
S-FT4: 15.1 - som er Fritt T4 ligger i nederste halvdel af referenceområdet på 11,0 - 23,0 pmol/L
Det er ikke de værste tal jeg har set her på forummet, men Maika
- da jeg ikke ved hvad der gør dig urolig i forbindelse med disse tal, er det lidt svært for mig at gøre mig klog på noget, ud over at dit TSH kunne være lidt lavere og dit FT4 lidt højere - med tanke på din trivsel (?). Men heller ikke med tanke på en bedøvelse ved operation er disse tal alarmerende, mener jeg. Men det er ikke så ualmindeligt, at narkosen kommer så langsomt ud af kroppen (lavere metabolisme end hos raske), at det kan føles som om man er lammet, selv om man ikke er det.
Måske kommer en af de kloge i morgen og kommenterer yderligere. Du skal da forhåbentlig ikke opereres i morgen, vel?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
01-03-10, 01:13 #7
Tak for svar Anisa
Nei jeg skal opereres fredag
Jeg er urolig for operasjonen, fordi jeg våknet under forige operasjon og følte smerte uten å kunne bevege meg/ gi beskjed.. Jeg hadde ikke hypothyreosediagnose da og var ikke behandlet. Derfor lurer jeg på om det var det lave stoffskifte som gjorde at narkosen ikke ble tatt opp godt nok i kroppen? hm.. Vet ikke.
Grunnen til at jeg spør om hjelp til å lese stoffskifteprøvene, er at jeg aldri har gjordt dette før. Jeg har aldri visst hva prøveresultatene betyr, hvor verdiene mine ligger, om de er høye, lave, bra eller dårlige... Det er første gangen jeg har sett dem, fordi jeg har fått de tilsendt for å ta de med til sykehuset når jeg skal opereres (for en nakkeskade). Føler meg friskere av hypothyreosen enn noen gang, selv om jeg føler formen svinger forferdelig mye. Men generelt er jeg bedre etter jeg beg å ta levaxin, så hurra for det
Ny og forvirret hypo...
Maikas dagbok
-
01-03-10, 11:16 #8
jo ny og forvirret (jeg kan jo skrive gammel, og stadig forvirret)
Men jeg skal prøve selv om jeg ser du har fått gode svar.
Det er ikke alltid så veeeldig korrekt de betegnelser som brukes, så først en liten rettelese til behandlermiløet og labbene :
Thyroxin er en svært gammel betegnelse.
Den skriver seg fra antikken der man antok at "noe" kom fra kjertelen Thyreoidea, og kalte dette for Thyroxin.
Således skal Thyroxin altså bety alt det som kommer fra kjertelen.
Altså iallfall alle Tx hormonene. Calsitoninet får de få lov å unnta da.....
Når de bruker den korrekte betegnelse for T3 - Trijodine, bør man forvente at de også bruker korrekt betegnelse for T4, som er Tetrajodine (som betyr dobbel to-er) Og ikke bruker fellesbetegnelsen Thyroxin.
Men jeg roter meg bort i detaljer.....
Når kjertelen produserer T4 og T3 så bindes disse umiddelbart til såkaldte bindeproteiner i blodet. Så lenge de er i dette bundne stadie kan ikke kroppen bruke hormonene. De er på lager.
Og den typen blodprøven kalles totalmålinger, og har flere forkortelser.
Eks. TT4 eller bare T4.
Så blir jo noen T4 sluppet frie fra sin lagerposisjon og finnes i blodet uten å være bundet til noe. Det er kun 0.003% av lagervaren som blir det, og det er kun fra denne lille fraksjonen det kan dannes stoffskiftehormoner.
Og det foregår i leveren.
En prosess som heter de-jodinasen fjerner ett bestemt jodatom på de frie T4 og så har man dannet kroppens stoffskiftehormon T3.
Dette er måten kroppen dekker sin grunnforsyning av stoffskiftehormoner, den langsiktige stabile forsyningen som durer og går jevnt og trutt døgnet rundt.
Men kroppen trenger variasjoner for å møte dagens varierende behov.
Dette dekkes av kjertelens produksjon av T3, som også kjøres på lager, men er der bare få timer før de slippes fri.
Så stoffskiftehormonet har også TT3, T3 og fritt T3 og fT3.
Pro-hormonet T4 har mulighet for 4 faste plasser til jodatomer.
Hvis man bare skal plassere 3stk, så oppstår jo flere muligheter.
Dermed oppstår muligheter for at T3 ikke får den form som skal til for at det skal passe i "nøkkelhullet" på cellenes reseptorer.
Og det utnytter kroppen.
Det produseres alltid litt for mye fT3.
Akkurat som man har mulighet til å rette litt på aviser like før de går i trykken, har kroppen denne muligheten ved at den kan flytte ett jodatom på stoffskiftehormonet slik at dette ikke kan brukes som stoffskiftehormon.
Disse T3-variantene kalles reversert T3, revT3, rT3 eller -T3.
Det finnes målinger for disse ved noen labber.
Hva rT3 brukes til i kroppen er ikke kjent (eller om).
Det er ganske komplisert dette, og den er mye mer detaljert enn jeg har klart å få med her, så les gjerne videre folkens.
Når det gjelder bruk av totalmålinger og frie målinger er det en vesens forskjell i hva de kan fortelle.
TT4 kan kun fortelle hva kjertlen produserer. Denne kan ikke fortelle noe om stoffskiftet som sådan.
fT4 brukes idag som et mål på stoffskiftet. Man forutsetter da at kroppens prosesser som behandler fT4 og lager fT3 av det virker.
Man bruker også dette til å innstille thyroxindoser etter, for de som trenger det.
TSH er jo et hormon som produseres spesielt for kjertelen, og som ikke virker andre steder i kroppen.
Verdien av dette i diagnostisk sammenheng hos personer som ikke bruker tyroxintabletter er viktig, men det er mindre viktig til dosering av tablettdoser.
Kroppens dosering av dette er størst om morgenen og faller til ca. halv verdi utpå dagen.
Stoffskiftehormonet fT3 varierer jo også og kan være vanskelig å tolke.
målingen måler all fT3, også rT3 som jo er inaktivt i stoffskiftesammenheng. Derfor kan målingen være av mindre verdi når ikke rT3 er målt samtidig.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-03-10, 11:42 #9
Når det gjelder å vurdere om operasjon er nødvendig eller ikke, må en jo formode at legene gir en gode råd.
Og jeg har ingen erfaring eller kunnskaper om temaet utover det jeg kan lese meg til.
Operasjon er nesten ikke forekommende i de tilfeller man har med underfunksjon av kjertelen å gjøre. Hypothyreose stopper seg selv uten at operasjon er nødvendig.
I de tilfeller kjertelen har knuter over en viss størrelse fjernes disse operativt.
Særlig hvis de er selvstyrte og hormonproduserende.
HypErthyreose, altså høyt stoffskifte.
Det er her de fleste operative inngrep gjøres.
Men det gjøres fordi medisiner ikke kan stoppe det høye stoffskiftet.
En slik medisinering med thyreostatika er langvarig men kurerer i de fleste tilfeller tilstanden.
Tyca.
I tilfeller med kreft fjernes alltid kjertelen.
Om jeg skal forsøke å tolke de foreliggende blodprøver, er jo alle prøvesvarne godt innenfor de yttre rammer som gis for disse måliner, og gir ingen holdepunkter for at det er noe iveien med stoffskiftet.
Vi som medisineres tolker disse prøvene litt anderledes. Vi vil ha TSH ned mot null og fT4 opp rundt 20 - formodentlig fordi piller ikke virker like godt som vårt eget hormon gjorde.
Når det gjelder andre typer operasjoner som foregår under narkose, er det jo rapportert om at narkosen virker kraftigere hos personer med lavt stoffskifte.
Det kan være graden av hypotermi som hypothyreosen forårsaker som kan være årsaken. Valg av anestesi kan være viktig.
Så rart at den ikke virket kraftig på deg ?
Har du drøftet dette med legen ?
Så glemte jeg vel å svare på at S-en foran blodprøvesvaret betyr at analysen gjøres i Serum. (da er blodlegmene fjernet ved sentrifugering)Sist endret av Hansen; 01-03-10 kl 12:15
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-03-10, 17:01 #10
Maika-hei!
Når det gjelder lavt stoffskifte og narkose, sier iallfall den anestesilegen jeg har kontakt med at vi i utgangspunktet tåler mindre enn friske, fordi vi bruker lengre tid på å forbrenne den.Teoretisk vil det si at en dose tilpasset friske, kan gi oss overdosesymptom.
Det er derfor mange opplever at de bruker laang tid på å våkne av en narkose.
At du våkna vil jeg si skyldes dårlig anestesiarbeid...De skal kunne overvåke via respirasjon, blodtrykk, hjertefrekvens.
Det stemmer jo at all muskatur blir lamma under narkose, derfor kan en ikke lee en eneste muskel. Det er den ene halvdelen..så skal jo smertedelen og søvn være optimal..så denne biten feila de jo på hos deg. Traumer påført slik gir rett til oppreisning hos pasientombudet, mener jeg.
Dette er jo en aktuell "angst" hos alle oss som skal i narkose-at vi får for lite, og kan oppleve et smertehelvete.
For din egen del må du fortelle anestesilegen både om opplevelsen din og frykten, slik at du kan føle deg trygg på at du blir skikkelig overvåka.
Lykke til....Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
Lignende tråder
-
Hvilke symptomer vil forsvinne og hvilke må man leve med?
Av bambi i forumet Lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 20-04-08, 14:01 -
Prøvesvar innen for normalen...
Av Tira i forumet BlodprøverSvar: 18Siste melding: 30-10-07, 13:40 -
Hvilke blodprøver bør tas?
Av Elma i forumet BlodprøverSvar: 5Siste melding: 26-10-07, 13:45 -
Hvilke nye prøver bør jeg be om?
Av Laura i forumet BlodprøverSvar: 29Siste melding: 15-04-07, 14:29 -
Blodprøver - hvilke?
Av Vilde i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 08-04-05, 16:37
Svar med sitat

Bokmerker