Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
    Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    29

Standard Prøvesvar innen for normalen...

Jeg har fått svar på mine stoffskifteprøver, og fikk beskjed om at svarene lå innenfor normalen. Jeg har vært hos legen min etterpå, og hun var litt overrasket over dette svaret. Noe mer ble så ikke gjort. Nå husker jeg ikke prøvesvarene, men her er i alle fall mine symptom.

-alltid frossen
    -hevelse i hender, ansikt og ben
    -treg mage (har i perioder store plager)
    -tørr hud
    -tørre negler
    -trøtthet
    -uregelmessig menstruasjon (uregelmessig og småblødninger)
    -konsentrasjonsproblem
    -leddsmerter (smerter i ledd rundt halebein)
    -muskelsmerter
    -trøtthet
    -kløe
    -lett vektøkning

I tillegg har jeg i mange år vært oppmerksom på at jeg må ha et veldig stabilt blodsukker for ikke å bli slapp og dårlig. Trening gjør at muskel- og leddsmerter delvis holdes i sjakk. Jeg har vært til utredning for en del, men legene finner ikke ut av det, ikke annet enn at jeg må leve med dette. (Symtomene har aldri blitt sammenlignet mot hverandre)

Jeg ser at man snakker om både Balder-Klinikken og dr. Oftebro, og lurer på om jeg kanskje burde tatt kontakt med en av disse. Har noen råd og tips å komme med?

På forhånd takk.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Kan du få en utskrift av prøve svarene dine. Det er lettere å vurdere da. Det skal jo nevnes at noen har stoffskifteproblemer selv om de vanligste prøvene er innen for normalen.

Be legen din sjekke disse så er du på den sikre siden:

S-THS
    S-Thyroxin fritt
    S-Thyroxin
    Thrijodthyronin
    S-Thyroxinbindende globulin
    S-Thyroglobulin
    S-Thyroglobulin antistoff
    S-Thyr.perox-antistoff
    S-THS receptor-antistoff

Håper det kan hjelpe slik at de kan utelukke eller bekrefte noe. Lykke til
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

åsså roter du litt med hue
    Du har ført opp trøtthet 2 ganger......
    Og DET er iallfall et symptom vi sliter med.

Hvis ikke legen din har noe mer å komme med ville jeg prøvd Balder http://www.balder-klinikken.no/
    - de er veldig allsidige og en må vel se dette i et bredere perspektiv så du kan få en riktig diagnose.
    Syns jeg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    29

Standard

Det kan man se, det går litt fort i svingene!

Jeg har nå fått ny time om en måneds tid, og får inntil da bare være tålmodig (og sove med ullstrømper)

Jeg har notert ned det Anne Ma skrev, og skal få tatt nye prøver.

Tusen takk for svarene
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Tira,
    Du kan altid ringe til legen din og be om å få tallene dine. Husk å be om "normal områdene". Det vi trenger å vite er TSH og FT4. I tillegg er FT3, anti-TPO og TRAS nyttige å vite.
    Lykke til.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    29

Standard

Jeg ringte legekontoret og fikk vite svaret på de to prøvene som ble tatt:

Thyroxin fritt - 14

TFH - 0,91

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Er sikkert TSH=0.91 - lett å høre feil i tlf.
    Men ikke så viktig dette, det som er viktig, er jo hvordan du har det, så kan man støtte seg på eventuelle blodprøvesvar om det kan gi noe vettugt.
    Om du har hatt denne dosen lenge, så sier symptomene at du ikke får tilstrekkelig thyroxin. Man behøver ikke blodprøveresultater for å si det.

fT4 er lageret ditt av stoffskiftehormoner, og det kan bli mye høyere enn 14, og hvis Levaxin er det rette for deg, så vil du føle deg bedre når denne blir høyere. Da blir det laget flere stoffskiftehormoner (fT3).
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    29

Standard

Ja, det var sikkert TSH!

Dette er første gangen jeg tar prøver, så jeg har ikke noen diagnose.

Hovedgrunnen til at jeg forsøker å finne ut hva som egentlig feiler meg, er at jeg har vært plaget av ekstremt treg mage, og så har jeg mer eller mindre kroniske smerter i muskler og ledd rundt setet (halebein) og lår. Jeg drikker alltid mye vann (kanskje for mye synes enkelte) spiser mye fiber, trener regelsmessig (3-4 ganger pr uke) og forsøker å få i meg nok og rett type fett. Så det burde ikke være noen grunn til at jeg har disse plagene. Har tatt rønkten av tykktarm, men uten å finne noe. Har bare fått beskjed om å måtte leve med dette.

Dette er ikke det jeg egentlig plages mest av, for smertene i setet er mye verre. Har opplevd at hele underkroppen "låser" seg i de verste periodene. Etter at jeg startet med regelmessig (og riktig) trening, har dette blitt mye bedre. Jeg spiser Brexidol regelmessig, og dette sammen med treningen gjør at jeg har litt mer kontroll. Det viser seg at smertene blusser opp under eggløsning og menstruasjon. Derfor trodde legen at det var noe hormonelt, og muligens stoffskifteproblem.

Etter å ha lest en del om dette, så ser jeg at mange ting som jeg har levd med i mange år, er symptom på lavt stoffskifte. (Har bla to varmeovner på jobb, sover stort sett hele året med ullstrømer) Ting som jeg bare har ansett som at; Slik er jeg, dette er meg!

Jeg skal til legen igjen om 4 uker, og skal da ta nye blodprøver (om morningen etter hva jeg har lest her) og se litt videre. Jeg føler meg litt hypokonder, men føler at jeg må nesten leke litt lege selv.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Oy - du spiser ikke thyroxin ?
    Da er prøvene dine helt fine !

De er mitt i normalen, det vil si som gjennomsnittet har det.
    Men det skal også sies, at disse prøvene bare sier at stoffskiftehormonene er der - i riktig monn. De sier ikke noe om de gjør det de skal.
    Man kan ha mange stoffskifteproblemer som ikke vises på blodprøver.

Legen din er tydligvis en lyttende type som bruker dine opplysninger analytisk. Det tegner bra.....
    For du må jo bare ta noen flere prøver for å finne ut av dette.
    Så trur jeg på trenigseffekten - viktig å få utskifting av slagg og celler i området - Bruk Brexidol eller Voltaren slik at du klarer å trene.

Så lykke til da.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hvor man trenger ft4 er individuelt. 14 kan være for lavt for noen. Jeeg trenger 17 med dagens prøver.
    Jeg vet om noen som er på de engelske forumene, som var helt invalid med hypothyreose og en ft4 på 17(dengang det var 10-20). Og vanligvis så er ft4 typisk 15 eller noe på friske folk (hvis referansområdet er 10-20)
    Hvis refereranseområdet til ditt lab er 10-28, er 14 ganske lavt og du har åpenbart lavt stoffskifte og hypofysen henger ikke med. Dette kalles sentral hypothyreose. har du hatt noen hoeskade noen gang?
    Det med varmeovner høres ikke normalt ut.
    Kan også være lavt cortisol, da er TSH også typisk lav og man kan ikke nyttiggjøre seg stoffskiftehormonene men hvis man får medisin så retter stoffskiftet seg opp av seg selv.
    Bare noen teorier.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn