Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard Trenger en enkel artikkel som forklarer hva armour er for legen

skal neddosere levaxinen litt - og kommer til å si til legen at jeg skal prøve armour om dette ikke virker.

jeg har tidligere nevnt det løst for han, og han blir helt sånn avvisende med at "det var jeg ikke hva er"....

så jeg trenger en oversiktelig artikkel som forklarer hva det er, hvordan man doserer det osv med en nøytral fremstilling....

helst fra et vitenskapelig tidsskrift/forening for stoffskiftesykdommer/ alt som virker som en ok kilde.

ikke av typen "levaxin er ondskap - og armour er redningen..." :P

har prøvd å google det, men det var ikke mye jeg fant.....

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: trenger en enkel artikkel som forklarer hva armour er for legen

Jeg møtte den holdningen fra samtlige leger da jeg spurte om Armour.
    Og etterpå, når jeg sa til de samme legene at jeg brukte det og var blitt mye bedre - avslo de mitt tilbud om å låne armen min så de kunne finne ut hvorfor.
    Slik er det bare her.
    Man skal ikke bedre folks helse med midler som ikke anerkjennes.

Og Armour er ikke anerkjent - tvert imot, det er selveste fienden man sloss mot i kampen om markedet.

Det finnes masse artikler på nett om bruk av naturthyroxin som feks. Armour.
    Men.
    Leger anerkjenner ikke noe annet enn det som står i tidskriftet - og der står det intet om Armour.

Og - temaet naturhyroxin ER kjent hos ALLE leger. Det var jo slik det begynte, og de fleste husker vel hva man drev med på 70 og 80 tallet.

Og den greieste (og raskeste) måten er vel å si at man ikke vet ?

Legemidelverket har kommet opp med en "NEGATIVLISTE" - noe mer fantasi har man ikke der. Men her er den :
    http://www.legemiddelverket.no/templ...____30373.aspx
    Legg merke til at Armour er nevnt spesielt.

Legen din har akkurat det samme tastaturet som vi andre har, og har mange flere muligheter enn oss til å skaffe seg info om medisin.
    Problemet er nok heller at det er overordnede i hierarkiet bestemmer.

Men hvis man går hit :
    http://www.legemiddelsiden.no/defaul...=179&IOID=5119
    Får man bare greie på at det ikke finnes tilgjengelig info i Danmark eller Sverige.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det jeg sier, er vel at hvis legen ikke vil, så er det ikke noe du kan gjøre - annet enn å bytte lege.
    Men en bør da vite at legen man bytter til er positiv til behandlingen.
    Så har du jo også en mulighet på Balder.

Der bruker de en kombinasjon av Levaxin og Armour.
    Og det er kanskje en innfallsvinkel legen din kan godta ?
    Å blande inn litt Armour i Levaxinen er liksom ikke helt å gå over til fienden ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av isa1 Vis post
    ikke av typen "levaxin er ondskap - og armour er redningen..."

har prøvd å google det, men det var ikke mye jeg fant.....
    Der er faktisk en del, men da mange undersøgelser netop handler om forskelle i effekten af behandling med syntetisk levothyroxin og Thyroid USP-præparater - kan det blive svært at undgå denne vinkel, hvor "levaxin er ondskap - og armour er redningen..." - når det nu en gang forholder sig sådan?

En overset "bivirkning" af mangeårig behandling med syntetisk levothyroxin er, at kroppen udvikler en accellererende, kronisk underskud af jod.... Det samme jod, som vi er vant til at betragte som kun vigtigt for skjoldbruskkirtlen - hvor det dog ser ud til, at have betydelig flere (for)mål i kroppen, end "kun" thyroide forhold. Alene dette betyder, at en ensidig behandling med levothyroxin kan sagtens udvikle sig til "ondskap", hvis betydningen af jod for hele kroppen forbliver overset. Men dette behøver din læge (og andre læger) selvfølgelig ikke straks have i hovedet. Det lader til, at lægerne i forvejen har en hel del at indhente, hvis de overhovedet skal kunne vende deres fejlpraksis og over til gavn for thyroide patienter.

Hvis du gerne vil levere pålidelige kilder om Thyroid USP til din læge (helt urimeligt, mener jeg, at lægen ikke selv udfører denne opgave) kan du prøve at kigge på den britiske hjemmeside Thyroid Patient Advocacy-UK, hvor der allerede ligger et sæt "papers" patienterne kan give deres vantro læger. I højre menuen ligger der en del omtaler, hvoraf de fleste afsluttes med en Litteraturliste/henvisninger til videnskabelige referencer, du kan søge videre på, hvis du søger efter dokumentation til fordel for Thyroid USP.

Derudover, også på samme hjemmeside (og mange andre) ligger der Thierry Hertoghes samlet gennemgang (pdf-fil du kan hente og vedhæfte en mail til din læge) af den aktuelle "metode" i diagnosticering og behandling af hypothyreose med syntetisk levothyroxine, kombinationsbehandling og behandling med Thyrois USP - han nævner til sidst, hvor han begrunder anvendelsen som værende en løsning for de patienter, der ikke kan behandles tilfredsstillende med de syntetiske lægemidler. Hele dette "paper" er udarbejdet som reaktion på de engelske endokrinologers nye retningslinier, der fremover begrænser behandlingen af thyroide sygdommer til kun syntetiske lægemidler... dvs. også din egen læges holdning.

Men hvad med at starte med tråden Armour Thyroid: Veiledning for leger, postet af Joni og kommenteret af bl.a. n`Finn, med mange gode links til flere kilder?

Derudover - Isa - ja, tror jeg ikke så meget (desværre) på, at du kan nå nogen vegne med denne læge.... uanset hvor mange papers du fremskaffer. Hvad er det for en læge (en fag-analfabet?), der sender sine syge patienter ud for at skaffe dokumentation for en behandling, der har ellers fandtes helt tilbage fra 1800-tallet?

Hvad med, at DU forlanger af DIN læge at han/hun fremskaffer en 100% korrekt og 100% pålidelig dokumentation på, at Thyroid USP/Armour Thyroid IKKE virke?

Jeg ved, at du har efterlyst "enkle" svar , men jeg er bange for, at så enkle svar at en læge slet ikke behøver selv at tænke - findes desværre ikke.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

NTF har nå en veiledning i oppstart med "Armour", men vi som pasienter får den ikke. Legen får den derimot ved henvendelse!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det stemmer gunnda - det er den framgangsmåten jeg fikk i halsen og det oppsto krangling fordi jeg mente at en pasientforening ikke kunne gå god for at pasienten ikke fikk alle opplysninger om sin helse.
    Slikt er da også forbudt ved lov i Norge.

Så er det jo også noe underlig at vi ikke blir trodd av systemet når vi sier at Armour virker bedre på oss !
    Legen min er enig med meg - han ser tydelig at jeg har det bedre på Armour.
    Men ikke systemet !
    Og vi skal fandenmeg betale for får gjennvunnende helse selv !

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    85

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Det jeg sier, er vel at hvis legen ikke vil, så er det ikke noe du kan gjøre - annet enn å bytte lege.
    Men en bør da vite at legen man bytter til er positiv til behandlingen.
    Så har du jo også en mulighet på Balder.

Der bruker de en kombinasjon av Levaxin og Armour.
    Og det er kanskje en innfallsvinkel legen din kan godta ?
    Å blande inn litt Armour i Levaxinen er liksom ikke helt å gå over til fienden ?
    Kan man kjøpe inn Armour selv og prøve seg fram på egenhånd uten lege? for så å ta kontakt med legen igjen når man har brukt Armour en stund og fortelle at det virker. Er det da lettere å få på registreringforetak i ettertid? Jeg kunne gjerne tenkt meg å prøvd dette selv!
    Pga feil ble jeg medisinert først høsten 2006, blodprøve jan 2001 viste hypo, men ble ikke fulgt opp. Nå: 150 Levaxin 20 Liothyronin
    Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er nok "noen" som har benyttet den metoden. En jeg kjenner gjør det slik, men har ikke turt å si noe enda.....

Det er en ubetinget fordel å ha med seg legen på dette, så prøv intennnnnst !

Men slik jeg ser det, er man den som til syvende og sist er ansvarlig for sin egen helse ! Ingen andre er det !

Så jeg mener valget er enkelt.....

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Lightbulb Sv: trenger en enkel artikkel som forklarer hva armour er for legen

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    NTF har nå en veiledning i oppstart med "Armour", men vi som pasienter får den ikke. Legen får den derimot ved henvendelse!
    Ja, den omtalte vejledning er vist mere vildledende end den er vejledende. Kevlin har postet en tråd om det forleden: NTFs veiledning for leger om Armour
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard Sv: Trenger en enkel artikkel som forklarer hva armour er for legen

Her er et av søkeresultatene man kan finne hos relis, men de omtaler ikke Armour eller Thyroid, men t4 plus t3 (i for lav dose, siden både ft4 og ft3 gikk ned i ihverfall et av forsøkene som ble referert til)

"

www.relis.no/database

RELIS database 2005; spm.nr. 908, RELIS Nord-Norge
    RELIS Nord-Norge
    Universitetssykehuset Nord-Norge HF
    Postboks 79, 9038 Tromsø
    Tlf 77 64 58 92 Fax 77 64 58 94
    E-post: relis@unn.no Utredningen er utarbeidet på grunnlag av tilgjengelig litteratur og ressurser. Den enkelte lege eller tannlege er selv ansvarlig for bruk av utredningens innhold i eventuell pasientbehandling.
    Dato for henvendelse: 04.07.2005

Thyroid Armour
    Spørsmål
    Pasient som er behandlet med Levaxin® ønsker å bytte til Thyroid Armour®. Legen lurer på hva RELIS vet om dette produktet og om det er faktorer som kan gi grunnlag for å søke registreringsfritak, eventuelt fraråde pasienten å bruke dette produktet
    Svar
    Armour Thyroid® består av tørkede grisetyreoideakjertler. Produktet inneholder 38 mikrogram levotyroksin (T4) og 9 mikrogram liotyronin (T3) per 60 gram produkt (1). Preparatet finnes i styrkene 15, 30, 60, 90, 120, 180, 240, 300 mg (2).

I Norge finnes det ikke kombinasjonsprodukter med T3 og T4, og behandling av hypotyreose er basert på bruk av T4 preparater. T3 brukes hvis særlig rask effekt ønskes eller om man ønsker at virkningen skal gå raskt over etter seponering. Det er fornyet interesse for kombinasjonsbehandling med T4 + T3. Indikasjonen for behandling med T4 + T3 er omdiskutert, og kombinasjonsbehandling bør bare forsøkes hos pasienter som ikke føler seg bra, selv om de er optimalt dosert med T4 (TSH mellom 0,5 og 1,5 mIE/l) (3).

I en kontrollert, randomisert, dobbeltblind, crossover studie over to perioder på tolv uker ble T4 monoterapi sammenliknet med T4 + T3 (14:1) kombinasjonsterapi. Det ble utført målinger på hormonnivå, standard fysiologiske tester og kognitive tester etter begge regimer for 23 hypotyroide pasienter. Med unntak av TSH, som var mindre ved kombinasjonsbehandling, var det ingen forskjeller i steady-state hormonelle, metabolske eller kardiovaskulære karakteristikker. Det ble konkludert med at kombinasjonsbehandling ikke gir bedre humør og kognitiv funksjon sammenliknet med standard T4 monoterapi (4).

En annen dobbeltblind, randomisert, kontrollert studie hadde ett pasientmaterial som bestod av 141 pasienter som hadde brukt T4 monoterapi i mer enn 6 måneder. De ble fordelt i grupper der en tredjedel fikk fortsette med original behandling, en tredjedel fikk T4 + T3 (10:1) kombinasjonsbehandling i og den siste gruppa fikk T4 + T3 (5:1) kombinasjonsbehandling. Pasientene foretrakk kombinasjonsterapi, men tester utført for å måle grad av slapphet, velfølelse og neurokognitive funksjoner kunne ikke forklare hvorfor kombinasjonsterapien ble foretrukket. Svakheter med studien inkluderte lave TSH verdier i kombinasjonsbehandlingsgruppen noe som kan indikere overbehandling og vekttap i de samme gruppene noe som kan ha resultert i økt andel positive subjektive tibakemeldinger (5).

En større kontrollert randomisert dobbeltblind studie sammenliknet bruk av T4 + T3 kombinasjonsbehandling (5:1) med standard T4 monoterapi hos 697 hypotyroide pasienter. Resultatene viste at subgrupper av pasienter kan få forbigående forbedring ved substitusjon til kombinasjonsterapi, men gav ikke konkluderende data for at det er en spesifikk forbedring ved bytte fra monoterapi til kombinasjonsterapi (6).

Konklusjon
    Thyroid Armour er et T4 + T3 kombinasjonspreparat basert på tørket grisetyreoidea. Flere nyere studier sammenlikner bruk av T4 monoterapi og T3 + T4 kombinasjonsterapi. Ingen av disse påviser signifikante objektive forskjeller (hormonnivåer, fysiologiske tester og kognitive tester) til tross for at et flertall av pasientene foretrekker kombinasjonsbehandling.

Referanser:
    1. ArmourTM Thyroid. http://www.armourthyroid.com/armourthyroid_pi.pdf (24.20.2006).
    2. Klasco RK (Ed): Thyroid Armour (Drug Consult). DRUGDEX® System (electronic version). Thomson MICROMEDEX, Greenwood Village, Colorado, USA. Available at: http://www.thomsonhc.com (dd. måned åååå).
    3. Norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell. http://www.legemiddelhandboka.no/ (07.07.2005).
    4. Siegmund W, Spieker K et al. Replacement therapy with levothyroxine plus triiodothyronine (bioavailable molar ratio 14:1) is not superior to thyroxine alone to improve well-being and kognitive performance in hypothyroidism 2004. Clin Endocrinol; 60(6): 750-7.
    5. Appelhof BC, Fliers E et al. Combined therapy with levothyroxine and liothyronine in two ratios, compared with levothyroxine monotherapy in primary hypothyroidism: a double-blind, randomized, controlled clinical trial 2005. J Clin Endocrinol Metab; 90(5): 2666-74.
    6. Saravanan P, Simmons DJ et al. Partial substitution of thyroxine (T4) with tri-iodothyronine in patients on T4 replacement therapy: results of a large community-based randomized controlled trial 2005. J Clin Endocrinol Metab; 90(2): 805-12.

"
    altså kun forsøk med syntetisk t4 plus t3.
    Men set fins minst 13 direkte-sammelignins-forsøk omtalt i medisink litteratur, amt at all forskning på thyreoidea foregikk på Thyroid før 60-70-80-tallet. Det står ikke i www.pubmed. com, hvor de har luket ut Thyroid, men i www.pubmedcentral.com som har eldre studier enn pubmed som jo stort sett ikke har noen fra før 1950.

Lignende tråder

1. Trenger hjelp til å overbevise legen i morgen
    Av Ida Helene i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 14
    Siste melding: 31-08-09, 11:12
  2. Info om Armour jeg kan skrive ut til legen?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 0
    Siste melding: 01-10-06, 00:02
  3. HVORDAN OVERTALE LEGEN TIL ARMOUR?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 15
    Siste melding: 22-09-06, 12:26
  4. Artikkel i Thyra om Omdal samt Armour
    Av nora i forumet Stoffskifteforbundet (STOFO)
    Svar: 21
    Siste melding: 06-06-06, 02:16
  5. Noe jeg kan ta med til legen når jeg skal spørre om Armour?
    Av Ruth i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 35
    Siste melding: 31-07-05, 16:25

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn