Viser søkeresultater 1 til 10 av 12

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    62
    Meldinger
    9

Standard Sv: symptomer siden 1990?

tak for klemmet Fanteri og dem kan vi trænge til med alt det hurlumhej nu har jeg været ved lægen for at få taget blodprøver igen og håber på at de viser et eller andet
    Skjoldbruskkirtelopereret, nu diffuse symptomer. Blogg

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Kan jeg spørre om man har fulgt dine regelmessige blodprøver godt ?
    Har man passet på å dosere til en undertrykket TSH ?
    Hvis ikke, kan rester som ikke fjernes vokse og danne nytt kjertelvev, eller om det er rester av kreftvev, kan det være dette som vokser.
    En kan ikke anta at dette er produserende vev, da du sier "stoffskiftet" er for lavt og du er satt opp i dose.

Hvis man som jeg mistenker, har forsøkt å dosere til en statistisk TSH-normal for friske mennesker, er dette direkte feilbehandling. Den skal være meget nær null.

Stoffskiftet.
    Det foregår jo ute i kroppen. Det er dette vev som trenger til en høyere dose.
    Og, hvorfor har man plutselig oppdaget dette ?
    Intet kan skje med kjertelrester som bevirker at man trenger til høyere dosering.

Du bør nok "utdanne deg" i din egen situasjon ellers renner de deg bare i senk.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    62
    Meldinger
    9

Smile Sv: symptomer siden 1990?

Hej n'Finn tak for din respons ja jeg er blevet fulgt regelmæssigt igennem årene siden jeg fik skjoldbruskkirtlen bortopereret ( det var ikke på grund af kræft), men jeg må sige at jeg jo har stolet blindt på lægerne og er først nu begyndt at tvivle jeg prøver at få lidt mere forståelse for det hele ved at læse alle vegne ( hvilket jeg faktisk har svært ved at koncentrere mig om).

Jeg skal tale med lægen på onsdag og vil bede om en udskrift af mine prøvesvar og så kan jeg måske få lidt hjælp til at tyde dem . Det eneste jeg kan sige lige nu er at sygeplejersken fortalte at mit T4? lå på 140 for ca. 6 uger siden og at det er derfor dosis af eltroxin blev sat op til 200mg daglig. Hun sagde at alle "de andre" tal var meget fine og lå i normal området og spurgte om jeg tog vitaminer, da disse tal var vældig flotte (hvilket jeg selvfølgelig gør) Men jeg ved ikke om THS værdien bliver målt ved de normale blodprøver?? Men uanset hvad, så må jeg bede lægen om at sende mig til en endokrinolog, for det er da umenneskeligt at gå på denne måde?

Til sidst vil jeg lige sige at det er dejligt at være på et forum, hvor man bliver taget alvorlig og hvor der bliver talt/skrevet i en ordentliig tone. Knus fra Lita

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: symptomer siden 1990?

Sitat Opprinnelig skrevet av Lita Vis post
    Det eneste jeg kan sige lige nu er at sygeplejersken fortalte at mit T4? lå på 140 for ca. 6 uger siden og at det er derfor dosis af eltroxin blev sat op til 200mg daglig.
    Du skriver om T4 at det ligger på 140. Du har ikke skrevet nullet ved en fejl, vel? For i så fald måler din læge Total T4 og det kan man ikke bruge til en skid (pardon my french).

Jeg vil derfor råde dig til (forudsat at de 140 ikke er en skrivefejl), at du insisterer fremover, ved de periodiske blodprøver, at det bliver målt både Frit T4 og Frit T3... Sammen med det obligatoriske TSH-tal - vil disse tre prøve kunne evt. varsle hvis noget er ved at ændre sig. Totalt T4 er ubrugeligt til formålet.
    Hun sagde at alle "de andre" tal var meget fine og lå i normal området og spurgte om jeg tog vitaminer, da disse tal var vældig flotte (hvilket jeg selvfølgelig gør) Men jeg ved ikke om THS værdien bliver målt ved de normale blodprøver??
    Ja, mens TSH-tallet for de fleste andre stofskiftesyge kan være en pest, da lægerne følger det blindt uden hensynstagen til patienternes symptomer - for de opererede (total thyreoctomi) er det livsvigtigt at kende TSH-tallet, netop fordi medicineringen skal tilpasses succesivt sådan, at TSH-tallet er så godt som umålbart, da resterne af kirtlen, helt fra enkelte tiloversblevne celler, kan igen give sig til at vokse...

Når sygeplejersken siger at alle "de andre" tal var meget fine og lå i normal området må det nødvendigvis også omfatte TSH-tallet. Men her er problemet, at TSH-tallet skal ligge langt UNDER normalområdet, for netop at hindre nytilvækst af kirtelresterne, som n`Finn siger. Så her er der noget, der ikke stemmer.
    Men uanset hvad, så må jeg bede lægen om at sende mig til en endokrinolog.
    Vil det så sige, at du er ikke er under opsyn af en endokrinolog? Har du været det nogensinde eller er du blevet udskrevet til egen læge direkte fra hospitalet?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    62
    Meldinger
    9

Lightbulb Sv: symptomer siden 1990?

Hej Anisa ja nu blir jeg helt flov nej jeg har ikke været hos endokrinolog siden den kontrol jeg var til umiddelbart efter operationen. Min læge har stået for kontrollen af stofskiftetallene. Jeg har jo troet at alt var i skønneste orden og har tillagt min underlige symptomer alt muligt andet. Jeg har jo i høj grad også prøvet at undertrykke/styre symptomerne i den tro at mange af dem var forårsaget af travlhed på grund af uddannelse, hjem, mand, børn osv.
    Jeg har ikke tastet forkert, sygeplejersken sagde at T4 lå på 140 men hvilke værdier er det jeg helt præcist skal se på?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Anisa her rett i sin franske tolking.
    Det fungerer sånn at Kjertelen produserer T4 som finder seg til proteiner i blodet (TBG)
    Disse brukes ikke og svinger med det varierende antal bindeproteiner til enhver tid. (de varierer ble med østrogen og mange andre parametere)
    Dessuten er dette et kjempe stort lager hvor kun 0,03% går videre i prosessen mot å bli til stoffskiftehormoner.
    Første trinn er at den lille andel på 0,03% frigjør seg fra sitt bindeprotein.
    Nå heter de fritt T4. Denne måling (fT4) er den legene regner med når stoffskiftet vurderes.
    Kroppens stoffskiftehormon heter T3 - og det er kun fra denne lille fT4 andel at de produseres.

Så vil jeg jo for egen regning legge til at den som er grunn til å være flov, er legen som bruker T4 til å vurdere stoffskiftetilstanden.
    Den kan nok brukes til å vurdere om kjertelen produserer noe, men det er altså ikke et stoffskifteparameter.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    62
    Meldinger
    9

Question Sv: symptomer siden 1990?

Ja nu er jeg virkelig forvirret! ved næsten ikke hvordan jeg skal forholde mig lige nu. men jeg vil på onsdag forhåbentlig få kastet lidt lys over det hele. om ikke andet vil jeg få en udskrift af blodprøvesvarene og måske få lidt hjælp herinde Har i et forslag til hvor man kan blive undersøgt grundigt, hvis det ikke lykkes gennem lægen?jeg vil rejse til verdens ende for at få et liv igen

Lignende tråder

1. Hypotyreose siden 1987
    Av AnneB i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 24-11-09, 11:19
  2. Woodstock 40 år siden!
    Av Anisa i forumet Forum: Litt musikk
    Svar: 0
    Siste melding: 02-09-09, 21:51
  3. Hyperthyreose siden 2000
    Av Karianne i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 30-01-09, 09:08
  4. Les på denne siden om ME
    Av Tynn Tråd i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 18
    Siste melding: 01-02-07, 20:00

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn