Jeg fikk trio-be med slik MCH osv.
(det er b-12 tablett)

men--jeg tenkte at du ikke ahr det bra, og at b-12 er lav (pga at de røde blodcelene er store og bleke, det er det kun lavt b-12 som forårsaker), o g at du har for lite jern,
du må be om blodprøvene for cøliaki. Synes jeg.

Og da hører kanskje med å få sjekket: D-vitamin (som heter 25-OH D) for det kan gjøre en både syk slapp og det er lavt hvis cøliaki,
ionisert calcium og PTh horer med her for det er benparametre sammen med D.

levertallene er ofte forhøyet ve cøliaki, samt at man mangler jern.

fikk du målt hemoglobin, eller ferritin? (=jernlagre)

ellers så er det slik at stoffskiftehormonene ikke virker hvis du har ferritin under 50.

ft4 er ftitt thyroxin.
ft3 manger du, kan være viktig å måle, for hvis den er i nedre halvdel av referanseområdet (= normalområdet som laboratoriet ditt oppgir) så har du det neppe bra.

samme med ft4, fritt thyroxin, at de fleste trenger det godt oppe i øver halvdel av referanseområdet, og at det er oftest det man må gå etter, og ikke TSH.

Jeg har det ille når min TSH er innefor referanseområdet, for da er min ft3 og ft4 for lave, de er i nedre halvdel. Min TSH blir 0,02 ve driktig dose.

så du må lage et skjema på dataen, elelr et ark, og plotte inn tallene for TSH, ft3 og ft4. ft3 har du ikke ennå.
det er fordi du må finne ut ved prøving og feiling hvor du personlig trenger din ft4 og ft3, og om du kan gå etter TSH eller ikke.