Side 1 av 12 123456789101112 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 116
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    45
    Meldinger
    533

Standard Prøvesvar fra Oftebro SKJØNNER INGENTING HJELP!!!

Hei. Nå har jeg nettopp vært hos Dr. Oftebro. Og jeg må si jeg blir mer og mer skuffet jo oftere jeg er hos han. Han har en arrogant holding, og eneste han tenker på er penger.

Jeg var underdosert sist jeg var hos han, og da fikk jeg beskjed om å øke dosen til 100 mg levaxin og 40 mg Liotyroning (har gått på dette nå i 7 uker og ikke merket noen som helst bedring) Eneste som nevnt tidligere er at jeg har gått ned 20 kg.

Så sa jeg at jeg blir dårligere hver gang jeg tar medisin har ikke det noe å si?

"Jo du kan prøve å gå ned litt.... så nå skal jeg ta 75 mg levaxin og 30 mg liotyronin frem til desember".

Så spør jeg... jeg ser det er endel avik på de prøvesvarene er det slik det skal være? "Det er referanseverdiene til labriatoriet, De skal man ikke sammenlikne med, da disse ikke sier deg noe"...... Da spurte jeg hva er vitsen med det da? .... Fikk ikke noe svar......

Er så sint at jeg orker ikke legge ut om alt nå, MEN VÆR SÃ… SNILL å hjelp meg å tolke prøveresultatene.. de er som følger:

T4 (Referanse 9,0 - 22.0) Jeg hadde 14,1

T3 (Referanse 2,3 - 5,7) Jeg hadde 6.0

Anti TPO (Referanse mer en 35) jeg hadde 35

S-TSH (Referanse 0,4 - 4,0) Jeg hadde 0,01

Jernmetning (Referanse 15 - 57) Jeg hadde 64

Vitamin B12 (Referanse 170 - 650) Jeg hadde 755

Jern (Referanse 9,0 - 34) Jeg hadde 35

S-Testosteron (Referanse 8 - 35) Jeg hadde 38

SHBG (Referanse 8 - 60) Jeg hadde 86

Sink (Referanse 10.0 - 18.0) Jeg hadde 19,2

Magnesium (Referanse 0,71 - 0,74) Jeg hadde 0,73

Er disse prøvesvarene virkelig i orden? Hvordan er stoffskifte mitt slik dere ser det? Jeg er ikke over eller underdosert igjen?

(Eneste jeg fikk beskjed om var å ta tilskudd av magnesium, da denne lå på kanten til for lavt.....)

Håper noen kan svare meg

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Først, så skjønner jeg virkelig frustrasjonen !
    Eneste som biter litt skikkelig er SHBH. Det er en prøve som ikke er en stoffskifteprøve, men som kan brukes fordi den blir høy ved for høyt nivå av egenhormonet fT3. Det er altså også en hyperthyreosemarkør.
    Din er for høyet.
    Det kan den bli hvis kroppen din aksepterer Liothyronin som ditt eget.

Men den forholdvis lave fT4-verdien ville ikke jeg anbefalt å kutte inntaket av T4. Det er jo også T3 som jager SHBG så jeg syns det er åpenbart at Liothyronindosen skal ned og Levaxindosen skal opp.
    Dette hvis man ønsker å normalisere blodprøvene.
    Noe som jeg, som du vet, syns er unødvendig.
    Det eneste som er nødvendig er jo å normalisere det effektive stoffskftet - det som påvirker deg - det som bla jager SHBG.

Det finnes mange flere markører tilgjengelig, som retter seg etter det reelle stoffskiftet kroppen lever under, og om blodprøver er nødvendige må vel disse være minst like viktig å vite noe om, som hvor mange fremmede stoffskiftehormoner som svever rundt i blodet og ikke gjør noe ? Og som man heller ikke vet OM skal gidde å gjøre noe.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    45
    Meldinger
    533

Standard

Tusen takk for svar Finn

Kan du si noe om hva som skiller for lavt og for høyt?

PÃ… T3 (Referanse 2,3 - 5,7) Jeg hadde 6.0. Betyr det at 6.0 er for høyt eller for lavt?

Hvordan tolker man tallene? Er det forlite om man har mindre en minste tall og formye om man har mer en høyeste tall i referanseverdiene?

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    så jeg syns det er åpenbart at Liothyronindosen skal ned og Levaxindosen skal opp.
    Det samme tenkte jeg. Litt mindre T3 og litt mer T4. F.eks. hhv 10 og 25mcg. Men spør legen om det er greit at du prøver, sånn for ordens skyld (bare så jeg har sagt det - sånn for ordens skyld).

En FT3 på 6, altså over øvre grense, pleier å tyde på at man får litt for mye Liothyronin eller Armour, oftest med påfølgende hjertebank, uro, skjelving og uro. Min var nylig 6,6, og jeg måtte ned. Og for første gang i mitt liv, jeg med alle hyperepisodene, skalv jeg på hendene i enkelte situasjoner.
    Dette hvis man ønsker å normalisere blodprøvene.
    Noe som jeg, som du vet, syns er unødvendig.
    Ikke helt enig. Så lenge formen ikke er bra er det verdt å prøve den justeringen. Du er en av de få jeg vet om hvor det ikke teller noe, de fleste av oss andre kan lese mye ut av de prøvene, ofte som bekreftelse på at justeringen skal den ene eller den andre veien når man likevel kjenner at nåværende dose ikke er optimal.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ja til det siste spørsmålet ditt.
    Det er jo sånn at alt du spiser havner i blodet - enten det virker eller ei.
    Jo mer du spiser, jo mer havner i blodet - og jo høyere blir tallet.

Om du spiser T3 (liothyronin) som du ikke har bruk for, så blir tallet over den øvre grensen, men det spiller ingen rolle.
    En kropp som er iorden produserer også for mye T3 - og det som er for mye in-aktiviseres på en finurlig måte.
    Systemet flytter et av jodatomene.
    Det tilsvarer å flytte en "spiss" på en nøkkel slik at denne ikke kan åpne døra.
    Og det er hva som skjer, den T3, som nå heter revT3 kommer ikke inn i cellene og kan ikke gjøre jobben.
    Men disse er med i fT3-prøven.
    Aker har målinger for fT3.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei,

Du finner forklaring på blodprøveverdiene dine her:
    (normalverdiene kan selvfølgelig variere fra labratoriet som ble brukt i ditt tilfelle, men du får et pekepinn).

http://www.msa.ahus.no/modules/module_1 ... 98a191a448

http://www.helse-sunnmore.no/lab/analyseliste.htm
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Gutt 81,
    Eg ville prøvd å ta mindre liothyronin 20 - 30 mikrogram til å begynne med. Både fordi din T3 er høy og fordi man fort kjenner effekten av mindre dose. Eg kjenner det etter 2 dager når eg endrer min Armour dose, men den inneholder T4, T3, T2 og T1 så eg kan ikke sie hvor fort du kjenner det. Eg tror at Nora tar Lio, kanskje hun bedre kan hjelpe deg med hva som er vanlig dose.

Litt grunnleggende om stoffskifte her:
    TSH er signalhormonet som ber kjertelen om å produsere mer eller mindre stoffskifte hormoner (T3 og T4). Dvs lav TSH = højt stoffskifte, høj TSH = lavt stoffskifte.

T3 og T4 er stoffskifte hormonene som kroppen forbruker, dvs lav T3/T4 = lavt stoffskifte, høj T3/T4 = højt stoffskifte.

Ellers så synes eg at en liothyronin dose på 40 mikrogram høres mye ut. Blev du satt på denne fra starten av? Hvordan går det med binyrene?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Vi svarte visst omtrent samtidig vi, baremei.
    Bare til det siste du skrev :
    Jo, jeg har det utmerket på fT3=12,1, som den var sist. Jeg prøvde å senke dosen etter den målinga, men det gikk ikke - er på vei opp igjen.....
    Jeg har også nylig tatt en dælj sekundære prøver som alle viser normale forhold. rev. prøven ble ikke analysert da, men den var avmerket......

Jeg mener at man får et mer komplett bilde hvis man samtidig tar rev. prøven. fT3 prøven er sammensatt av rev.T3 og fT3, og men vet jo ikke hvor mye av hver og det bør ha betydning ?
    Normalt sett (har jeg lest) er det visst ganske faste andeler av hver og er vel som ellers, utført på friske mennesker.
    - men oss (mener meg da), som ikke er helt normale......
    rev. prøven blir jo "aldri" tatt, så hvordan danner man seg et erfaringsgrunnlag da ?
    Når en først tar prøver bør en ta mange en stund for å se om noen reagerer ?

Du har jo helt rett i at vi er forskjellige. Jeg er av dem som har hatt det ganske jævlig - mange har ikke det i det heletatt, og har nok et annet erfaringsgrunnlag å skrive utifra.
    Jeg legger ikke skjul på at jeg skriver mest ut fra egne erfringer, men prøver (med store vansker) å balansere .......

Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    UK
    Alder
    44
    Meldinger
    17

Standard

Tror jeg ihvertfall ville byttet lege hvis han ikke gidder å bry seg om de andre svarene heller....?

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard

H 81

Referanse områdene du ser på prøve-svar arket skald du bare drite i, de er ikke noe å rettte seg etter. Bare ha mye tolmodighet og gi Oftebro sin dosering en sjanse, bedring tar tid. Lang tid, snakker av erfaring her.

Side 1 av 12 123456789101112 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn