Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
-
10-02-10, 16:05 #1
Hmmmm...... HJELP! (skjønner ikke dette jeg)
Min fastlege har tatt prøver på meg fra jeg fant ut at jeg hadde tegn til lavt stoffskifte. MEN ikke på den TSH prøven, den har vel vært ok hele tiden.
DATO---------23.3.09---21.04.09---26.5.09---16.06.09---27.08.09---25.09.09
fritt tyroksi
(12,0-22,0)-----8,5--------9,8---------10,7-------19,6--------32,0--------17,2
S-TSH
(0.27-4,20)----2,61-------2,68---------1,40-------1,22--------0,49--------1,12
Startet med levaxin 23.3.09, så hadd jeg tatt for mye den 27.08.09, og gikk ned på dosen igjen.
Så var det 2 andre prøver som ikke var ok, men der er det ikke tatt nye prøver igjen etter den gangen. (dato:23.3.09)
B-MCH-(27-33) var på 34
B-MCV-(82-98) var på 100
Jeg viste ikke hva disse prøvene var, så jeg googlet.
"Anemi pga. kobalamin- og/eller folatmangel: Høy MCV og MCH. Sannsynlighet for kobalamin- og/eller folatmangel øker med økende MCV. Hvis MCV er minst 130 fL, er det nesten sikkert at anemien skyldes kobalamin- og/eller folatmangel. RDW er ofte økt i den initiale fasen av en megaloblastanemi. Anemi med MCV i området 100-110 fL skyldes ofte andre tilstander, som alkoholisme, hypotyreose og leversykdom."
Og alkoholisme er det ikke, det er helt sikkert.
Så var det S-FOLAT (10-42)- 8
Så det stemmer ikke det legen s at jeg var helt tom, men for lite er vel det rette å si.
Anti -TPO -ser ut som er ok, det står <10
Anti -TSH -ser også ok ut, det står <1
FT4 - FT3, og TRAS finner jeg ikke på dette skjemaet jeg har fått hos legen. Mulig det står der, kansje det heter nå annet på skjemaet?
OK! Så har jeg jo gått sånn da, og aldri følt meg noe bedre. Snakket med legen min om det, og han sier at det kan gå lang tid, men jeg tenker at man må jo kjenne seg bedre hvis verdiene er på plass.
Han er snill og grei å snakke med og alt det der, men da skal jeg vist bare gå å vente.
Så kommer det snikende en reddsel om at: "Kan det være noe annen sykdom som gjør det da, når jeg ikke bli bedre i formen???"
Og gå rundt å hangle er slitsomt.
Da sier min mamma og famiie at jeg skal prøve en ny lege, bare en sånn "Second View". Og gjør det da, oppsøker en ny lege (privat klinikk)
Og da får jeg svar i dag pr. brev.
Stoffskifteprøven var innenfor det området de anbefaler står det.
TSH skal ligge mellom 0,5-1,5, om min var på 1,16.
Men jeg må ta jern for det ligger i nedre område,
og drikk appelsinjuice.
Kortisolspyttprøven inneholdt ikke nok spytt, så der må jeg ta en ny test.
Og andre prøver var fine inkl allergiprøver.
Da lurer jeg, hva er det da som feiler meg??? Ser jo at jeg ikke har fått noe på Fritt Tyroksi, og det var jo der jeg var ute....
Jeg skal til den "nye" legen i morgen, hva skal jeg spørre om osv???
-
10-02-10, 18:00 #2
Sv: Hmmmm...... HJELP! (skjønner ikke dette jeg)
TRAS = anti TSH.
mindre enn 1 betyr at du ikke har disse antistoffene (og heller ikke anti.TPO)
Det kan du være glad for aiallafallda - mitt oppi elendet.
For tolking av resultater kan denne lista være grei : http://www.furst.no/bb/index6.html
B-MCH-(27-33) var på 34
B-MCV-(82-98) var på 100
Er prøver som er følsomme for stoffskiftet. De endrer seg ettersom stoffskiftet er lavt eller høyt, og slik blir disse ved lavt stoffskifte.
Det finnes mange slike, og de vil vise hva stoffskiftetilstand kroppen lever under.
Min mening er at det er viktig å ta slike prøver når pasienten klager over symptomer som er forenlig med stoffskiftet, men som ikke vises tydelig i de tradisjonelle mengdeprøvene.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-02-10, 18:43 #3
Hei n`finn
Så jeg skal spørre om å få tatt de prøvene jeg har tatt tidligere, som ikke var gode? Og Fritt tyroksi? For det er der det var utslag før.
Så du synes at prøvene mine så ok ut da?
Jeg kjenner ikke mye til sykdommen, for 1 år siden så tror jeg ikke at jeg hadde hørt snakk om det en gang.
Beklager alle dumme spørsmål.
-
10-02-10, 18:47 #4
FT4 er vel de tallene du har notert under fritt tyroksin?
-
10-02-10, 18:51 #5
-
10-02-10, 18:57 #6
Ingen trenger å beklage seg her Ninamor. Det er bare å spørre så mye du vil.
Antar at svært få visste hva stoffskiftet var før de fikk sykdommen.
Og det er jo vårt problem - alle de rundt oss har ikke noe forhold til det og trur mye rart om oss.......
Om tolking av fritt T4, så skal det iallfall være nok der.
Er det for lite - kan det aldri bli nok.
Er det for mye - er det et tolkingsspørsmål om det virkelig er det.
Er det nok - fritar ikke det for at man kan ha en stoffskiftesykdom.
Slike mer sekundære stoffskiftefølsomme blodprøver kan gi viktig info og bør brukes mye mer.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-02-10, 21:33 #7
Jeg fikk trio-be med slik MCH osv.
(det er b-12 tablett)
men--jeg tenkte at du ikke ahr det bra, og at b-12 er lav (pga at de røde blodcelene er store og bleke, det er det kun lavt b-12 som forårsaker), o g at du har for lite jern,
du må be om blodprøvene for cøliaki. Synes jeg.
Og da hører kanskje med å få sjekket: D-vitamin (som heter 25-OH D) for det kan gjøre en både syk slapp og det er lavt hvis cøliaki,
ionisert calcium og PTh horer med her for det er benparametre sammen med D.
levertallene er ofte forhøyet ve cøliaki, samt at man mangler jern.
fikk du målt hemoglobin, eller ferritin? (=jernlagre)
ellers så er det slik at stoffskiftehormonene ikke virker hvis du har ferritin under 50.
ft4 er ftitt thyroxin.
ft3 manger du, kan være viktig å måle, for hvis den er i nedre halvdel av referanseområdet (= normalområdet som laboratoriet ditt oppgir) så har du det neppe bra.
samme med ft4, fritt thyroxin, at de fleste trenger det godt oppe i øver halvdel av referanseområdet, og at det er oftest det man må gå etter, og ikke TSH.
Jeg har det ille når min TSH er innefor referanseområdet, for da er min ft3 og ft4 for lave, de er i nedre halvdel. Min TSH blir 0,02 ve driktig dose.
så du må lage et skjema på dataen, elelr et ark, og plotte inn tallene for TSH, ft3 og ft4. ft3 har du ikke ennå.
det er fordi du må finne ut ved prøving og feiling hvor du personlig trenger din ft4 og ft3, og om du kan gå etter TSH eller ikke.
-
10-02-10, 21:42 #8
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
11-02-10, 11:27 #9
Da har jeg vært hos den nye legen. Som sendte meg svar på TSH som var grei! Hun kikket på blodprøvene som min andre lege har tatt. Hun stilte seg litt forundrende til at jeg skal ha stoffskifte problemer, pga mine tidligere prøver. Men hun ville ikke si at jeg ikke hadde det, men for hun så virket det ikke som jeg hadde det. Så hun skulle sende meg vidre til noen som kunne mere om dette. Ja, ja.... flott hvis jeg ikke har det, men hjelper meg svært lite med mine symptomer.
Så da får jeg vente til jeg får time til den nye personen, så får jeg kansje vite mer. Om jeg har, eller ikke har, eller om det er noe annet.
SUKK!
Skal jo ta ny spyttprøver da. Også var det noen prøver de ikke hadd fått svar på når det gjelder andre ting. Så jeg får vente.
-
11-02-10, 15:44 #10
Ser at du sitter vast i tolmodighetsmyra - om noen har gode forslag til å komme seg ut av denne, er gode råd sikkert velkommne.
Jeg satt fast i den mange år før jeg fikk behandling, og i 16 år etterpå.
Ikke la dem holde på så lenge.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Skjønner ikke de nyeste blodprøvene mine!
Av Porcelina i forumet BlodprøverSvar: 12Siste melding: 17-11-09, 11:36 -
Hva gjør man med de som ikke skjønner seg på hypotyreose?
Av Thomas W H i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 12Siste melding: 18-10-08, 21:23 -
Prøvesvar fra Oftebro SKJØNNER INGENTING HJELP!!!
Av gutt_81 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 115Siste melding: 22-10-07, 13:04 -
dette er vel ikke så gale vel
Av lene84 i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 10-05-07, 00:23 -
Ikke alle blir bra på Levaxin. Er dette et bra svar eller ikke?
Av Sonja Midtlien i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 1Siste melding: 05-04-05, 08:40
Svar med sitat

Bokmerker