Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 14 av 14
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hva skal TSH nivået ligge på?

Jo, den vanlige arbeidsmetoden har jo lenge vært at TSH gjennspeiler DITT ønske om hvor stoffskiftet skal. Under 1 = lavere dose - over 1 = høyere dose.
    Men man er påvei vekk fra den arbeidsrutinen for oss som er på hormoner.

En sak jeg ikke nevnte er jo T3, som er kroppens stoffskiftehormon.
    T4 er bare lagervaren, og kroppen bruker svært lite av den - kun 0,03% av denne blir til T3.
    T3 er så viktig for kroppen at den skaffer seg dette fra 2 kilder. Kjertelen produserer 20% - resten kommer fra omdannet T4.
    Og spiser man kun T4 og kjertelen ikke bidrar med sine 20% MÅ jo T4 inholdet i blodet være høyere på en som er på Levaxin - og da vil jo TSH bare av den grunn MÅTTE bli lavere.

Så er det også slik at det kun er kjertelen som har reseptorer for TSH.
    Det er altså inge andre celler i kroppen som kan nyttiggjøre seg TSH.
    Og når kjertelen er vekk har det ingen funksjon.

Annet enn at dumme leger tror de kan se hvordan du har det på TSH......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Jeg "river meg i håret og blir kvalm" når jeg ser det 1-tallet til endoene og andre. Flott at noen passer inn der, men håper den dagen kommer at de åpent kan innrømme at ikke alle av oss lander der-mange av oss får en SUBRIMERT TSH med fT4 og fT3 godt innenfor normalverdier!!! GRRRRR.....
    (AKER har iallfall innrømmet dette når det gjelder tyroider).
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    15

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Jo, det er riktig at legens tallmateriale viser at TSH er i nærheten av 1 når man måler en mengde friske mennesker.
    Men de har siner egenproduserte hormoner og et vel regulsert stoffskifte.
    Vi har ingen av delene.
    Tapet reguleringsmekanismen er like ille som at vi jo ikke mottar alle kjertelens produkter. De som er på Levaxin erstatter jo bare 1 av dem.
    Alle vet at man kan ikke sammenlikne statistikker når forholdne er så forskjellige.
    Det at TSH er 1 for friske kan ikke brukes som en rettesnor for oss som tar stoffskiftehormoner.

Hvis du vil følge med på blodprøver, så er de siste anbefalingene fra Hormonlab Aker at TSH ska være mye lavere og fT4 helst over referanseområdet.
    Det har mange her på forumet hevdet i lang tid, og Akers nyerkjennelse er kjærkommen.
    heisann ;o))
    S-tsh : 4,06 og S-ftv: 14,2...........og legen bekrefter at det er bra jeg har økt levaxindosen til 75 mg pr dag.............nye prøver om 5 uker......hmmm, det var jo det jeg trodde også ;o))....kommentarer til det her inne???

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

75µg/dag havner jo på 1/3 av det som er et slags statistisk gjennomsnittsdose for de som må erstatte en helt produksjonsløs kjertel.
    Den er jo heldig som har en TSH som legen syns egner seg for en oppjustering av dosen.
    Noen får faktisk TSH nær null allerede på slike doser og de får gå der underdosert hos de leger som jobber etter TSH-doktrinen.

Når slik dose reflekterer de blodprøveresultatene, kan en mistenke at kjertelen fremdeles bidrar.
    Bidraget faller jo i vanlige fall til null på noen år, og dosen må bare økes tilsvarende - slik at man følger med utviklingen og ikke pådrar seg for mange symptomer.

Litt om blodprøver.
    Det er slik at når en øker dosen så er fT4 stabil i blodet etter vel 2 uker - og målbar.
    Men TSH tar lang tid før reagerer.
    I slik dosesammenheng som dette, mener jo jeg at TSH ikke er intressant - og om TSH ikke intresserer, er blodprøver mulig på mye kortere tid en de vanlige 4-6 uker.

Det beste for kroppen er jo en så rask opptrapping til sin funksjonsdose som mulig, men ikke alle tåler det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Svar: 17
    Siste melding: 10-02-08, 16:16
  2. Bekymret for om mine jenter arver min hypo. Hva skal jeg være obs på?
    Av mokki i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 3
    Siste melding: 21-01-08, 11:33
  3. Skal opereres
    Av Angelina i forumet Operasjonssalen
    Svar: 2
    Siste melding: 25-10-07, 17:33
  4. Jeg skal på skole
    Av skaye i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 5
    Siste melding: 10-03-07, 11:39
  5. Svar: 18
    Siste melding: 24-05-06, 18:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •