Side 2 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 57
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

Standard Sv: Ny på forumet med nylig diagnostisert lavt stoffskifte

Hei igjen

Bra du ikke har antistoffer å snakke om. Men TSH er for høy. Den bør være 1 eller litt under. Vil anbefale uten skånsel at du øker dosering og følger opp med blodprøver hver 4. uke. Jeg ville økt til det dobbelte av det du går på nå hvis det er 50 mg. Det er uansett en ganske lav dose (de opererer med en maksdose på 300 mg) så hvis du går opp til 100 mg så vil jeg tro det funker. Øk langsomt, 50 og 100 hver annen dag og så opp til 100 mg hver dag etter 3-4 uker

Sjekk også neste gang du tar blodprøver alle vit/min, langt de fleste hypothereosepasienter er i konstant fare for å utvikle anemi, dvs mangel på b-vit og jern, men siden inadekvat/ubehandlet hypothereose fører til redusert næringsopptaksevne i tarmen så er det viktig å også sjekke alle de andre vit/min. Har inntrykk av at dette sjelden gjøres på legens initiativ

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    62
    Meldinger
    409

Ser jeg har vært i tåka når jeg skrev siste innlegg, har stokka om linjene men dere skjønte vel hva jeg mente,
    går litt skeis når jeg skriver av gammenl vane og finga ikke henger med.

HildeM
    Hvis legen finner ut at du har dårlige verdier på vit og min så er det ihvertfall veldig vanlig at dette inkl b-vit, særlig b12,
    hvis det er så, sørg for å få dette i injeksjoner,
    mye bedre opptak så slipper det å gå via tarmen,litt mindre og holde styr på, bare ett stikk i baken 1 gng pr uke, hender jeg må ta det i låret for noen ganger er jeg så oppblåst at det er vanskelig å få snudd seg, det er det samme bare du setter den intramuskulært.
    Hint; be om 2-2,5ml sprøyte og rosa lange kanyler (ikke de korte, viktig ellers blir det ikke ordentlig intramusk), ikke de grønne tykke dem gjerne vil sende med, de rosa er mye tynnere så da kjenner man ikkenoe.

Mitt vit/min arsenal er som følger, c-vit 1000mg,multivit,sink,selen,ferro-retard (jern)- alle disse er fra nycoplus
    blåbærkapsler,krillolje,nattlysolje,kalsium m/d og e vit- alt dette fra complete.

Begge disse merkene er nesten bestandig inkl i medlemstilbud hvor det er 3 for 2.
    Jeg tar også Menopause kapsler fra Lifeline og Progesta care og Pregnenolone krem fra iherb.
    Menopause og progestacare bruker jeg pga overgangsalder så sånt er ikke aktuelt pga stoffskiftet.

Pluss at vi da som regel skal ha litt andre medisiner, derfor dosetten, kjempegreit å bare tømme et rom dessuten hopper jeg aldri over medisinen for når jeg skal noen steder bare putter jeg hele dosetten i veska,

Jeg er heldigvis veldig vant til å ha store vesker, må ha plass til vann,havrekaker,dosetten og bok,
    også selvsagt lommebok og reservehjerne.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    36
    Meldinger
    100

Reservehjerne?

Jeg har aldri fått noe prøveresultater med underskudd på vitaminer eller mineraler, men jeg har heller aldri fått i meg det over lang tid fra andre kilder enn mat. Men hvis det er slik at denne sykdommen gir meg dårligere opptak er det sikkert verdt det å ta tester og å begynne å ta kosttilskudd.

Har aldri tatt en sprøyte på meg selv i mitt liv.

Har skjønt nå at jeg må spørre og kreve masse selv, for det kommer vel som regel ikke på legens initiativ.

Er det noen andre her som har tatt MR på grunn av dette? Jeg skal ta det om noen uker nå.

Tar du alt det der hver dag Pebles?

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

Jeg må ta jern og b12 i sprøyteform samt de andre b-vit. vit d3 og e,. kalsium, magnesium, selen, krom, tarmbakterier m.m.

Tok ultralyd av kjertelen, den var mindre enn normelt, sikkert fordi jeg har hatt masse antistoffer slik at kjertelen forsvinner fordi kroppen angriper eget vev.

Tok MR av binyrene for snart 20 år siden men aner ikke resultatet av den fordi de fortalte meg aldri noe

Generelt anbefales det å ALLTID får kopi av alle prøveresultater og spørre legen hva det betyr

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    62
    Meldinger
    409

Ja jeg tar alt det, enda jeg tror ikke jeg tar så mye som mange andre,

det lønner seg uansett å begynne med anbefalt dagsdose slik at kroppen venner seg til å motta noe,
    jeg har ikke tro på å plutselig pøse kroppen full,

det å sette sprøyte er bare en baug første gangen, når du først har gjort det en gang er det no problem(mm du har problemer med nåler i utgangspunktet) .

Derfor rosa kanyle, den ser ikke så avskrekkende ut, og kjennes ikke.

Reservehjerne er Filofaxen min, når man er tåkete og halvsenil er det lurt å notere alt.

Jeg har aldri tatt MR på grunn av denne sykdommen, bare pga alle leddene som er ødelagte.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    36
    Meldinger
    100

Jeg skal ta nye tester på mandag.
    Sykesøster sa at man får prøvesvarene dagen etter, så da får jeg vel en legetime etter det.

Det er nå MR av hodet jeg skal ta.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Jeg tok MR av hodet under utredningen som kom igang da jeg omsider havnet hos indremedisiner. Masse blodprøver, EKG, og MR for å utelukke svulster i hypofyse eller hypothalamus. Lavt stoffskifte kan jo av og til skyldes svulster der, og da blir det i såfall kluss i hormonproduksjonen. Ta med en CD med musikk du liker godt, og be dem sette på høy lyd, for maskina bråker fælt innimellom! Lukk øynene og drøm deg vekk mens det står på, for man blir unektelig noe beklemt inni den trommelen! Konsentrer deg om musikken om du blir uvel - det er mitt råd.

Hos fastlegen her var det også slik at kun TSH og fT4 ble målt - noe annet var ikke nødvendig!! Så jeg måtte rett og slett BE om å få tatt antistoffprøve. Den var jo negativ da, men likevel...! Til slutt satte jeg ned foten og ba om henvisning til en indremedisiner som har litt peiling, og der ble jeg tatt på alvor. Er ikke i mål, men det kommer seg sakte. Fikk begynne med T3 også i høst, og det var det som gjorde at jeg kom ut av den verste tåkeheimen. Nå vil hun ha T4 høyere opp, heldigvis. Min fastlege visste ikke engang om at noe het tilskudd av T3, heller ikke den nyutdannede turnuskandidaten, som forøvrig er helt topp!! Men hva lærer de egentlig på doktorskolen om stoffskifte??

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    36
    Meldinger
    100

Takk, halla. MR høres litt skummelt ut, særlig siden legen spurte meg om jeg hadde klaus. det har jeg ikke,da .

Da har jeg vært på legekontoret. Ikke for å møte legen, for det var visst innmari vanskelig å få time denne uka. Jeg tok blodprøver, men jeg føler ikke helt at jeg fikk info om hva. Jeg spurte og fikk bare til svar et eller annet om jernlager, og da jeg spurte om noen hadde noe med thyroidea fikk jeg ihvertfall ja til svar. Jeg fikk også beskjed om at det ikke skulle ta så lang tid å få svar på dem.

Det var heller ikke så lett å få noe info om de forrige blodprøvene. Tydeligvis er det noe legen må ta utskrift av og sende.

Det blir interessant å se på de gamle og nye prøveresultatene, og hva legen kommer til å gjøre når hun hører kuren med levaxin ikke har fungert for meg. Noe må ihvertfall gjøres, jeg har ikke noe lyst til å leve som dette her.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    36
    Meldinger
    100

Her er det jeg fikk kladda ned i en samtale med legekontoret.(jeg har sikkert skrevet noe feil i navnene på de forkjellige greiene) Jeg hadde fått svar på noen av prøvene, og legen hadde sendt et brev til meg i dag.

tsh-5.4(steget!)(forrige verdi var 4.03)
    4-17

basofile- o.o
    eosofile-o.4
    hemoglobin. 14.3
    leuk.9.0
    lymfosytter- 3.8
    homosytter. 0.9
    neutrofile. 3.8
    sr.14
    feritin- 97

Legen hadde skrevet i brevet at siden TSH gikk opp på tross av levaxin, skulle jeg øke dosen til 75 mikrogram og ta nye prøver om 6 uker.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    36
    Meldinger
    100

Det skal stå
    tsh-5.4(steget!)(forrige verdi var 4.03)
    T4-17

Kan man dele levaxinpillene? Jeg bare tenkte jeg kunne gjøre det slik at jeg kan bruke 75 dose mens jeg venter på å få nye piller.

Side 2 av 6 Først 123456 Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  3. lavt stoffskifte nylig oppdaget.
    Av veronica_86 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 42
    Siste melding: 25-03-08, 20:56
  4. Svar: 4
    Siste melding: 11-11-06, 16:27
  5. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28

Søkeord for denne tråden