Sant - altså at jeg burde jo spesifisert bedre.
Jeg startet med D3 og ble overdosert på stoffskiftehormon (bruker Tyroid)
Og måtte redusere dosen jeg hadde brukt lenge kraftig.
Dosen var da 4,5Grain, men var oppe i 5Grain en måned. Og jeg lurte på om den skulle enda høyere. Jeg mener dosen min var så høy fordi D-vitaminstatus var lav. (25-OH = 39)

Etter at jeg startet med D-vitamin måtte jeg senke Tyroid-dosen og var nede i 2Grain. Og lurte på om den skulle enda lavere - jeg lurte faktisk på om det var liv i kjertelen (igjen). Det varte noen måneder før jeg følte meg underdosert og økte dosen igjen. Nå til 3Grain (20G i uka)

Så har jeg lurt på om jeg (omsider?) er overdosert på D-vitamin.
Jeg har hatt influensasymptomer siden mitt i oktober og ble ikke bra.
Om søndagen kutta jeg ut alt (untagen Tyroid da) og jeg føler meg bedre enn på lenge.

Det kan være slik at man ikke skal gå på en fast dose D-vitamin.
Kroppen får jo ingen regelmessig tilførsel av dette.
Solen varierer jo sterkt og huden danner bare D-vitamin når din skygge er kortere enn du er lang. Måltider som inneholder D-vitamin er også sjeldne.
De som spiser mye av slik mat merker også trøtthet ettrer måltidet.
Så tror jeg man blir trett når man inntar D-vitamin.

Men man må på en eller annen måte få det i seg ellers blir jo status for lav, og det over nevnte kan skje.
Er en og annen sjokkdose løsningen ?

Så vet jeg jo ikke hvordan dette virker på andre enn meg selv, og jeg er jo ikke sikker på det engang så.......

5000IU er 125µg og er en stor dose.
Jeg syns enda ikke at jeg har noe egen erfaring å bygge på når det gjelder bruk av D-vitamin.
Hvis noe av det ovenstående stemmer, mener jeg vel at man bør ha en etablert (målt) mangesituasjon for å benytte slike doser.
Og da er det nødvendig med så store doser, men jeg tror ikke idag at man kan bruke dem for lenge.