Viser søkeresultater 1 til 10 av 37

Hybrid View

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    17

Standard Sv: Symptomer på lavt stoffskifte i minst ti år

Dette kjenner jeg meg godt igjen i! Fikk konstatert hypotyreose for 11 år siden. De første årene brukte jeg Tyroxin, så en miks av Tyroxin og Liothyronin (tror jeg det het), og de siste 5 årene har jeg kun brukt Armour. Siden starten har jeg logga samtlige blodprøve svar mot hvordan jeg faktisk har det, og har sett at ved lav TSH (<0.1) og høy FT4 (>20) så er formen ganske bra - grei energi og lite brain-fog (som er de symptomene jeg sliter mest med). Ble satt på Armour av en endokrinolog, som jeg er hos 1-2 ganger/år. Armour har funka veldig bra på meg, men det siste året har formen blitt gradvis verre. Var hos legen senest i går, uten at det hjalp noe som helst. Så da gjør jeg som før - øker dosen gradvis! Legen tviholder på TSH, og sier at siden den holder seg stabilt på <0.01 (og som oftest
    nedenfor referanseområdet) så har det INGEN hensikt å øke Armour dosen. Jeg har gjentatt at jeg har det bra når FT4 er over 20, og at den det siste året har gått fra 18 til 12.
    Jeg aner ikke ref-området hos den laben jeg bruker, men har brukt den samme i mange år slik at mine prøvesvar er greie å sammenligne fra prøve til prøve.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

"Legen tviholder på TSH, og sier at siden den holder seg stabilt på <0.01 (og som oftest
    nedenfor referanseområdet) så har det INGEN hensikt å øke Armour dosen."

Hm.....
    TSH er jo ikke et stoffskiftehormon. Den deltar ikke i stoffskiftet, og for oss som har uvirksom, eller ingen kjertel, har det ingen betydning hva verdi den har. Det er jo kun kjertelen i hele kroppen som har reseptorer for TSH.
    TSH har mistet sin oppgave når kjertelen forsvant - og den oppgaven TSH hadde, har vi overtatt.
    Det er vi som styrer butikken nå, det er vi som har handa i honningkrukka.
    Og jo mer vi spiser, jo høyere blir stoffskiftet.
    Vi må lære oss å være kjertel, og å være egenrådige !
    Også til legen vår ........

For det har forsåvidt ikke noe å bety hva blodprøvene er på i det heletatt, vi skal spise såppass at vi føler oss bra.
    For stor dose har jeg forsøkt - det ikke lenge, og det gikk ikke bra.
    Dem er så livredde at vi skl få for mye, når det er for lite vi er syke av !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2009
    Meldinger
    27

Har vært til time på Aker, og der var det ikke snakk om å få opp fT4, nei... Den er nå på 12,5.... Fikk derimot vite at jeg heller var overdosert siden TSH var så lav.
    Dette føltes som et stort slag i magen, da jeg hadde håpet at ENDELIG skulle dosen økes, og jeg skulle gradvis få det bedre... (hadde jo lest denne tråden...)

Ikke lett å holde motet oppe nå.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er jo utrolig da !
    Skulle du be om å få en konsultasjon med legen som skrev dette da ?
    Dr.Louise K.Dahll.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Symptomer på lavt stoffskifte i minst ti år

Har du glemt en link her n`Finn :
    Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Det er jo utrolig da !
    Skulle du be om å få en konsultasjon med legen som skrev dette da ?
    Dr.Louise K.Dahll.
    Jeg tror det må være denne:https://www.stofskifteforum.dk/showt...ghlight=Louise

"Hei

Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.
    OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.
    Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasietenter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.

Vennlig hilsen Louise Koren Dahll
    overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker."

Her er en link til det er mona3 sin tråd https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8727 - som også ligger på Forumets forside:

"Ifølge min nye lege føler 90 prosent av pasientene som har Hashimotos ( den autoimmune varianten) seg først bra når FT4 ligger mellom 21- 25. 5 prosent kan føle seg bra på 18 - 19 prosent. TSH skal ligge under en.

Om pasienten har en FT4 på 13 eller 16 er uvesentlig, først når de kommer opp på 21 - 25 blir de bra. Fram til da kan de ha alle verdens symptomer. Han avviser dermed at gradvis forbedring. Dette er ifølge min lege anbefalinger fra Aker.

Selv har jeg nå en FT4 på 13, og dermed en lang vei å gå. Det er bare å smøre seg med tålmodighet."
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. Jeg har de fleste symptomer på lavt stoffskifte
    Av Imse i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 31-08-09, 11:58
  2. Psykiske symptomer og lavt stoffskifte
    Av Maxern i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 9
    Siste melding: 25-10-08, 10:27
  3. Svar: 6
    Siste melding: 18-04-08, 19:52
  4. Hvordan skille høyt stoffskife fra lavt på symptomer
    Av sverre73 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 12-12-06, 12:13

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder