Viser søkeresultater 21 til 26 av 26
Tråd: Om sykefravær
-
03-01-10, 02:51 #21
Sv: Om sykefravær
Folk har mange meninger om mangt,
og de fleste som har mest meninger har ikke rent mel i posen selv,
det er noe med å feie for egen dør før man feier for andres,
Enkelte har ikke bedre ting å gjøre,
hvordan får de forresten fulgt med på hva andre gjør?'
Da er dem vel hjemme selv og så da, men hvorfor?Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
03-01-10, 03:36 #22
Jeg var syk fra jobben for flere år siden pga kyssesyken og plager som kom i ettertid av det. En dag måtte jeg ut å handle inn mat. Jeg var jo også mamma og hadde ikke bil. Så vi måtte ut med barnevogna å gå til byen. Mat MÅ man ha selv om man er syk. Så på vei til byen hilser en kollega og vinker til meg fra bilen. Jeg travet videre til kjøpesenteret og kom meg inn å fikk handlet bleier, mat og alt det vi trengte. Og samtidig måtte jeg kjøpe noen nye strømpebukser til lillegutt, for de vi hadde var blitt for små, og det var en periode det var veldig kaldt. Etter handleturen gjorde det vondt overalt, og jeg maktet ikke annet enn å sette meg ned i en kafeteria og kjøpe med noe sukkerholdig og en stor kaffe. DA kom hun kollegaen som vinket til meg fra bilen. JASSÅ... er du ute på shopping? Er ikke du sjuk da? Spurte hun meg på en nedsettende og hånlig måte. Jeg ble litt paff men svarte så sant var. Mat må man jo ha sa jeg. Og da la jeg merke til at hun tittet stygt på kaffen min og skjulte ned på HM posen med strømpebukser.. Jeg følte at jeg måtte forklare meg for å ikke bli anklaget for skulking. Men det ble jeg likevel. Hun trakk konklusjonen om at jeg slettes ikke var syk, og orket jeg slike handleturer kunne jeg like gjerne mannet meg opp til å gå på jobb

Øh.. når ble det bestemt at sykmeldte måtte sulte ihjel og la barna gå uten klær? Eller dekker sånne teite kollegaer utlegg til hjemkjøring av mat? Den handleturen var alt annet enn en tur til paradis. Og dagen etter ble jeg så syk så jeg måtte til lege igjen. Så jeg tror virkelig at noen folk der ute tror at om du ikke ligger dødsyk i sengen med alle gardiner trukket for, ja da kunne du like gjerne møtt opp på jobb.
(Skulle likt å se dem, den dagen de havner i samme situasjon på et eller annet vis.. men det er vel kanskje noe heeeeel annet det da...)
-
03-01-10, 09:37 #23
Det er ikke hyggelig når det blir sånn. Selv har det tatt meg 2 år å gå på et kjøpesenter uten å være redd for å bli mistenkt for slike ting.
Skulle ønske folk kunne forstå hvor gjerne man ønsker å fungere normalt. Hadde jeg valgt hadde jeg sittet på jobb i morgen, og gjort en god jobb. Valget har man ikke, men det betyr ikke at det er lett for en selv likevel.
-
03-01-10, 12:04 #24
Det er veldig uheldig når det blir sånn, det er helt klart en stor forskjell på akutt sykdom(omgangssyke,influensa etc.) og den litt mer langtidssykdommen som tærer over tid.
Det som er ekstra ille er at det er veldig få som skiller mellom dette,
det er også helt klart at en fornufig sjef villle slått ned på slikt snakk hvis man hørte det for det er nettopp slik
kjerring sladder som lager mye sur stemning blant kollegaer,
Men nå er det dessverre slik at enkelte vil bestandig ha veldig mye å mene om andre noe vi aldri kommer til å bli kvitt,
så derfor vil vi også til evig tid få sånne situasjoner,
hvor dumt det enn er.Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
04-01-10, 10:43 #25
Endelig noen som tar til motmæle her!
Skal innrømme at jeg bare har skumma litt av dette, for konsentrasjonen min er ikke helt med idag.
Men dette er jo ting dere har erfaring med og forstår, så derfor la jeg den ut selv om jeg ikke kjenner til alt som står i artikkelen.
-
08-01-10, 00:02 #26
Leste artikkelen og må vel bare delvis si meg enig,
for å kalle en spade for en spade så er vi litt høye på pæra,
hadde ikke blitt mange jordbær eller rene tallerkner rundt forbi hvis vi ikke hadde hatt noen utenfra som tok disse jobbene for nordmenn tar ikke slike jobber,
det er også en tankevekker at de fleste korttidsfravær (egenmelding) er på mandager,
og det er klart det har litt med arbeidsmoral å gjøre at man ikke avslutter helgen slik at man er i stand til å gå på jobb på mandag,
Veldig synd at enkelte saboterer statistikker slik at dette kan få en følge for de som virkelig trenger slike gode ordninger,
enkelte har en meget lav terskel for fravær, slik er det bare og de tenker nok ikke over omkostningene for arbeidgiveren, eller de evner ikke å regne på det,
Når jeg går inn for å økonomisere i en bedrift er selvsagt dette en stor del av de tingene jeg ser på og der hvor det er stor fraværsprosent må man gå inn å finne ut av årsaken,
er det dårlig ledelse, mange med kroniske og varierende plager eller rett og slett arbeidsmoralen det er noe i veien med.
De fleste får totalt hakeslepp når jeg regner opp hva fravær koster og hva et lettere hodepine fravær kan koste,
de fleste som har lav terskel får da som regel litt å tenke på,
hvor mye kostet det at jeg ikke tok en ibux og dro på jobb allikevel,
det hadde egentlig ikke vært noe problem.
Det er også viktig å regne opp at mange trenger de gode ordningene vi har nettopp fordi de er kronisk syke men allikevel har en rett til å ta del i et sosialt arbeidsliv så langt det lar seg gjøre,
at det er god kommunikasjon på arbeidsplassen slik at ingen føler seg mistenkeliggjort og utstøtt.Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
Svar med sitat

Bokmerker