Viser søkeresultater 11 til 20 av 26
Tråd: Om sykefravær
-
24-12-09, 10:07 #11
Sv: Om sykefravær
Jeg var jo mye sykemeldt. Korte perioder - lengere perioder.
Og jeg visste ikke hva som var galt.
Det er mitt poeng, man kan ikke alltid vite hvorfor man ikke orker. Legen kan ikke vite det, en kan ikke vite det selv. Man venner seg til seg selv, og godtar at slik er man.
Jeg tror ikke så mange har slitt så mye som jeg har for å beholde jobben, for å møte opp og kjempe mot sitt eget utslitte jeg.
Det måtte være en annen med u-oppdaget lavt stoffskifte det da........
Jeg synes det er både arogang og grovt å misstro personer som er borte fra jobb fordi de heller vil gjøre noe annet. Er man i jobb og har forpliktelser gjør man det bare ikke.
Åkei - ungdommers ville liv ? Skal vi ta fra dem det ? Og de som sliter som jeg gjorde - skal de ikke få jobbe når de kan ? Er det bedre å få dem over på uføretrygd så sykefraværs-statistikken ser penere ut ?
Folk er som folk, og hvis politikkere vil ha noen til å stemme på dem neste gang, så får de bare lære seg hvem de er der ute.
Men nå er det jul, og jeg har tenkt å glemme dette presset og kose meg.
Hvis jeg klarer.....
God Jul til alle dere !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-12-09, 11:05 #12
Helt enig med deg, n´Finn! Det høres liksom så enkelt ut, vi som er uføretrygdet er snyltere. Basta! Jeg kunne egentlig jobbe, jeg, hadde jeg bare funnet en arbeidsgiver som hadde godtatt en arbeidstaker som:
*Kan jobbe en til to timer midt på dagen en til to dager i uka når det passer MEG
*Arbeider i sneglefart
* Stopper opp når konsentrasjonen forsvinner
* Gjør feil når konsentrasjonen forsvinner
* (Nå har konsentrasjonen forsvunnet
)
* Jo, ikke kan gjøre tungt fysisk arbeid pga revmatisme, det var det jeg skulle si under forrig punkt
Ellers er det jo påfallende at pasientorganisasjonene ikke slipper til i media:evil: Vet at Norsk Revmatikerforbund forsøker på harde livet, men de får ikke bli med i debatter. Har dette fra høyeste hold i dette forbundet.
Kunne skrevet mye mer om hva jeg mener om denne saken, men hodet er ikke med meg idag. Hvis regjeringen får det som den vil uten at det legges sterke føringer for arbeidsgivere, kommer vi til å ende opp med mange flere som blir sykere, og mange flere fattige som belaster sosialsystemet istedet for trygd. Lurer på om samfunnet vinner noe på det? Trodde vi skulle vekk fra klasseskillet, jeg!
Sjøgrens syndrom, Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
-
24-12-09, 11:24 #13
Jeg tror ikke så mange har slitt så mye som jeg har for å beholde jobben, for å møte opp og kjempe mot sitt eget utslitte jeg.
Det måtte være en annen med u-oppdaget lavt stoffskifte det da........
(Håper jeg fikk til å sitere, har ikke prøvd det før)
Jeg gjorde det, n'Finn. prøvde og prøvde mange ganger å få arbeidsgiveren min til å tilrettelegge for meg , men fikk null forståelse. Etter at jeg måtte over på trygd fikk jeg tilfeldigvis høre at de ikke kunne hjelpe meg pga at jeg hadde så mye fravær. ( Hadde fått godkjent fra trygdeetaten (som det het dengang) at de betalte lønn fra første fraværsdag) Før dette hadde jeg nesten ikke fravær på 20 år!Fikk dessuten høre at jeg som var så flink til å undervise ( er utdannet sykepleier!!) sikkert lett kunne få meg jobb andre steder, og d var der jo liksom ikke så farlig om jeg måtte slutte hos dem:evil:
Gjett om jeg følte meg som en dritt under skosålene deres
Det er nå ca 10 år siden jeg måtte over på trygd, og jeg har abolutt ikke dårlig samvittighet. Mangler heller ikke ting å fylle dagene medSjøgrens syndrom, Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
-
25-12-09, 14:19 #14
Ja det er jo det overliggende problemet og vi som da i utgangspunktet takler stress mye dårligere enn andre blir ekstra ustabile og dårlige,
nettopp fordi vi føler at vi er under press for å beholde jobben,
Det som er dumt er at dårlige ledere og bedriftseiere kommer til å bestå til evige tider, uansett hvor mye fokus det er på alternativer
blir aldri alle bra,
det er dessverre fåtallet som skjønner fordelene ved å følge opp de forskjellige mulighetene fra Nav og gjøre seg nytte av dem.(herunder også Nav selv)
Jeg har inntrykk av at alle her på forumet er mennesker med stor kapasitet, utdanning og arbeidsvilje med samarbeid og tilrettelegging,
men det virker også som om de fleste har eller har hatt en jobb som innebærere stress,ansvar og pes, og da blir man jo førstg litt dårlig og ustabil også føler man presset ved det og det er da resten av veien er avgjørende;
Har man da en arbeidsgiver som bryr seg og følger opp,søker kunnskap og legger til rette slik at alle får et trygt og godt samarbeid har dem glede av oss som arbeidskraft i mange flere år,
møter vi der den lederen som vi er usynlige for og ikke har noen interesse av grunn til ustabilitet og fravær, ja da er man ute på den stygge galeien,
vi blir utrygge og får negativt stress, mer ustabilitet og fravær enn første alt.
Og hadde det enda vært at de skjønte det, men alle kan jo ikke finne opp kruttet.
Når alt kommer til alt; inkludert alle instanser vi må forholde oss til i alle kategorier i alle situasjoner så er nøkkelordet for våres liv;kunnskap og trygghet.
Med kunnskap får vi, bedre/riktige behandling,tilrettelagt trygdeytelser/arbeidsliv etc, som igjen fører til trygghet,stabilitet og en bedre og mer stabil helse/dagsform,
som igjen fører til at langt flere vil fungere og produsere i yrkeslivet,
Derav vil også sykefravær både det korte og lange gå ned det gjelder også antallet hele uføretrygder, det samme gjelde jo yrkesrettet attføring,rehabilitering etc,
for ikke å snakke om alle kursene Nav setter folk inn i,
uansett erfaring må jo alle som har gått så lenge at de kommer på yrkesrettet attf. på arbeidstreningskurs,jobbsøkerkurs osv.osv.
akkurat som om det var evnen til å søke jobb som fikk folk dit i utgangspunktet,
det er et feilslått samlebånd som koster sinnsykt mye penger og har liten eller ingen effekt på alle grupper,
Enkelte grupper har selvsagt stort utbytte av disse tilbudene men la dem da bli forbeholdt disse.
Kunnskap og trygghet = God helse og god økonomiFra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
25-12-09, 16:05 #15
Her er en ny og "kreativ" oppfølging. Trodde ikke jeg leste rett!
Woodoo er nøkklen til å få ned sykefraværet. :evil:
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2787203.ece• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
26-12-09, 14:28 #16
I Danmark får kommunerne og virksomhederne hjælp til at nedbringe sygefravær. Hjælpen kommer fra Falck Healthcare. Falck tjener penge på at nedbringe sygefraværet på det private arbejdsmarked og for de danske kommuner (vi har ikke vores egen "NAV" endnu).
Når Falck hjælper, sker det når en syg ansat i en privat virksomhed kommer i job igen, selv om den syge ikke er raskmeldt endnu. Når Falck hjælper kommunerne kan det ske på to måder: 1. den syge bliver raskmeldt uanset rask eller syg eller... 2. Falck finder en måde hvorpå sygedagpengene kan fratages den syge så den syge sendes videre i systemet, på den langt billigere social hjælp.
Når Falck således løser sine opgaver med held til enten at sende de syge tilbage til job eller når de syge fratages deres sygedagpenge - er der fest, sang og farver når Falcks ansatte i Falck Healthcare fejrer deres gode resultater: "Jubler når folk mister sygedagpenge. Der er fest i gaden når en koldingenser mister sine sygedagpenge eller kommer i job. De Falck-ansatte, der står for arbejdet med at skære antallet af modtagere af sygedagpenge ned, fejrer det med at spille på guitar, trykke på en julemand og et stykke slik. Det sker hver gang, de har afsluttet en sag - enten ved at de syge mister deres dagpenge eller bliver sendt i job." Kilde: DR
Det er Big Business for Falck, hver gang der kommer kritiske røster rettet mod de syge sygemeldte i medierne. Jeg ved ikke om norske NAV også bruger den norske afdeling af Falck Healthcare til at hjælpe sig med at reducere antallet af sygemeldte. Jeg ved heller ikke, om de norske ansatte i Falck Healthcare, som de danske, fester også og fejrer deres "sejre" over de sygemeldte. Jeg ved bare, at JEG har i går opsagt alle mine Falck-abonnementer til bil, hjem og sygestransport, da jeg ikke vil bidrage til omsætningen i et firma, som ikke føler sig for god til at leve af at bringe syge mennesker i (yderligere) ulykke.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
26-12-09, 21:31 #17
Nei vi har ikke falck, vet de eksisterer som firma innen innbruddsalarmer etc, men her er det kun Nav som jobber for stat og kommune,
blir vel mye det samme,
det finnes faktisk en del som jobber der som prøver,
men dem er bundet av rigide regler og reformer som ikke funker.
Med litt innsikt og faste arbeidsfelt ville systemet fungert mye bedre,
opplæring og fleksibilitet ville også gjort sitt til at brukerne ville fått en annen tiltro til systemet,
Hvis saksbehandlerne hadde fått sine egne felt å jobbe med og samtidig fått innsikt og opplæring ville de fått en helt annen forståelse av ting,
nå har de liten eller ingen peiling på de sakene som de får og er prisgitt dommen til en rådgivende lege( rådgivende lege er en eller annen allmennpraktiserende lege som er ansatt av Nav for å vurdere Deres saker,
som regel er han tilknyttet et legesenter i nærheten)
utsagn fra denne rådgivende legen er som regel utslagsgivende for saken og overstyrer alle undersøkelser og diagnoser fra evt. spesialister innen det aktuelle feltet.
rådgivende lege har som regel aldri konsultasjoner med de pasientene det dreier seg om og baserer sin dom utelukkende på bakgrunn av de papirer han får tilsendt fra Nav.
Men det virker som de har fest og bonus utbetaling pr. sak de klarer å avslå også.Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
26-12-09, 21:38 #18
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
26-12-09, 22:01 #19
Nå har jeg lest den,
de er ikke store her i landet, og de jobber ikke for Nav eller har noen innvirkning på dem,
de jobber nok med å komme inn i bedrifter for å yte disse tjenestene,
men tror ikke dem klarer å holde på slik det høres ut som dem gjør i danmark,
De fleste arbeidstagere her i landet er også organisert i div. forbund og disse forbundene har stor makt her, slik at et selskap hyret inn med en slik arbeidsordre som du sier at dere har ville ikke hatt noe særlig makt her.
Her er det lege og Nav som har all makt i forhold til sykemelding eller ikke,
vi har noen etablissementer som er innleid av Nav i forhold til å sjekke arbeidsevne etc, men Falck er ikke en del av dette.
de etablissementene er lokalt opprettet og ikke et saksavgjørende organ.
Enn så lenge!Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
02-01-10, 14:35 #20
Idag står det en annen artikkel om at 1 av 3 kjenner noen som urettsmessig mottar trygd.
http://www.dagbladet.no/2010/01/02/nyheter/innenriks/trygd/9745172/
Jeg kjenner ikke til noen, men kan dette være en av myte også? Kan det være at folk tror at f.eks. naboen snylter på trygda og ikke er i jobb, men går tur. Slike ting har jo vært nevnt her inne.
Er jeg (får rehav.penger) f.eks. en snylter fordi jeg kjører og henter barna mine og spiser lunsj med venner av og til? Jeg vet jo jeg ikke er det
, men kan andre plassere meg og mange andre i den kategorien fordi vi faktisk gjør vanlige ting også?
Svar med sitat

Bokmerker