Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Hej Maika

Om Asperger syndrom også kan opstå af andre grunde end moderens hypothyreose (erkendt/uerkendt) under graviditeten - ved jeg ikke. Det kan det sikkert... Men at hypothyreose dvs. hormonmangel under graviditeten sagtens kan medvirke til at barnet udvikler Asperger syndrom - er faktisk ret velkendt.

"Andre ikke genetiske faktorer i forbindelse med udvikling af autisme omfatter hypothyreose og andre sygdomme hos moderen. Gillberg, Gillberg & Kopp (1992) undersøgte fem børn med autistiske træk og konstaterede, at tre af de fem havde medfødt hypothyreose, og de resterende to havde mødre, der kunne forventes at har været hypothyroide under graviditet (Warren, Cole, & Odell, 1990). Moderens antistoffer og afstødning af embryonale lymfocytter blev fundet i forbindelse med autisme i en stikprøve af elleve mødre til autistiske børn (Warren, Cole, & Odell, 1990)." Kilden finder du i tråden Under- og ubehandlede hypothyreose-graviditeter og børns sundhed

Søgeord til Google er Asperger Syndrome Thyroid Hypothyroidism
Tusen hjertelig takk for informasjon Anisa, dette er meget nyttig for meg.
Både min bestemor og onkel har hypothyreose, så det er nok meget mulig at min mor også har det... Med ett barn som har hypothyreose og mistanke om aspergers, og ett barn til med aspergers er vel oddsen ganske stor. Så kanskje jeg burde si det til henne. Dog gjennom noen andre da vi ikke er på talefot...