Hei

Mat er et ganske stort problem for meg.

Har lavt stoffskifte, slitne binyrer og candida. Da er det mye jeg ikke kan spise. Har også testet diverse matvarer for intoleranser og alle gav mer eller mindre utslag. Bla ris, melk, hvete, havre, egg, mm. Skal jeg unngå all mat som jeg ikke tåler/skal ha, er det nesten ikke noe jeg kan spise.

Jeg spiser lavkarbo. Bruker mye bønner og linser. Kindeybønner er favoritten. Ellers går det mest i kylling, karbonadedeig, biff, kalkun og noe laks. Lager store porsjoner middagsmat som spises både til frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Det går mye i chilli con carne, thaimat med kokosmelk, kylling i tomatgryte etc Er forresten kidneybønner på boks ok å spise? Det er pratktisk å bruke hermetikk, men tidligere kokte jeg store porsjoner med bønner og frøs ned i porsjonspakker som det bare var å tilsette maten.

Spser ikke noe brød i det hele tatt. Unntaket er litt Ryvita (ikke gjær). Rører ikke sukker, koffein eller alkohol.

Men jeg synder også en del mht maten. Da tenker jeg i første rekke på goitere. Spiser mye nøtter, spesielt mandler og valnøtter. Siden matsituasjonen min føles ganske umulig noen ganger, har jeg prioritert å spise slik at jeg holder blodsukkeret mest mulig stabilt. Dvs spise mye trege karbohydrater, godt med fett. Det gir best mulig velvære for meg og er viktig for binyrene. Jeg har slitt veldig med lavt blodsukker, og det er fremdeles et problem, derfor må jeg først og fremst prioritere blodsukkerkontroll. Fra før av har jeg høy forbrenning og spiser mer enn andre av samme kjønn og størrelse. Derfor må jeg spise ofte og mye, og blir direkte stresset dersom jeg vet jeg ikke har nok og riktig mat i kjøleskapet eller i veska om jeg skal ut en tur. Jeg bør kanskje prøve krom? Tar forresten spirulina.

Gikk noen ganger til ernæringsfysiolog, men der fikk jeg til slutt så mange dårlige råd at jeg kuttet ut. Hun gav meg bare råd i forhold til matintoleranser og klarte ikke inkorporere stoffskiftet og binyretrettheten i veiledningen av meg. Goitere mente hun ikke hadde noen betydning for stoffskiftet.

Når jeg virkelig skal kose meg, blir det sushi. Men det jo er fyfy. Men unner meg det av og til når jeg blir lei av hverdagsmaten. Noen ganger opptil et par dager i uka. For av og til blir jeg så innmari matlei.