Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Wilsons kostsirkel (binyrene)

Vigdis skriver om dr. Wilsons kostcirkel i sin tråd Kosthold med Vigdis...
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Wilsons kostsirkel:

30-40 % grønnsaker, med stor variasjon i typer, 50 % bør spises eller lett kokt
    30-40 % hele korn (brun ris, bygg, quinoa, amaranth, bokhvete, hirse)
    10-20 % fra dyreriket, altså kjøtt og fisk
    10-15 % bønner, nøtter og kjerner
    5-10 % frukt
    Please, ikke hirse og ikke alle grøntsager må spises når man har en "skjoldbruskkirtel-sygdom".

Wilson har skrevet sin bog med det primære mål - binyreinsufficiens = binyrebarksvigt = binyretræthed. Han har opstillet sin kostcirkel uden hypothyreose (uanset årsagen) i mente. Derfor bør hans kostcirkel justeres, så den passer til den kost, der ikke forværrer hypothyreose.

Alle som har hypothyreose uanset årsagen - bør undgå de fødevarer blandt: hele korn, skaldyr og grøntsager som er goitrogene, dvs. belaster skjoldbruskkirtlen og enten er med til at fremkalde hypothyreose eller forværre den allerede eksisterende hypothyreose.

Hvad angår grøntsager, må ingen grøntsager af kål-familien herunder kål, blomkål, spinat, rosenkål, peberrod, grønkål, kålrabi, sennepblade, kålroe, majroer spises rå. Kun dampede eller (let)kogte.

Hvad angår hirse - kan man ikke komme væk hurtigt nok. Hirse omdannes i kroppen af tarmbakterier til kraftfulde thyreoidea suppressants: Resorcinol og Thiocynater , der hæmmer koncentrationen af jod i skjoldbruskkirtlen. Mht. det sidste - thiocyanater - bør man heller ikke overdrive med valnødder, mandler og æbler.

Hvad angår bønner, nøtter, kjerner må man under ingen omstændigheder spise soyabønner, soyaprodukter, jordnødder, pinjekerner og baked beans.

Hvad angår fisk - hvis man har en autoimmun thyreoidea-sygdom bør man undgå saltvandsfisk særlig torsk, rejer, fiskepinde, tun i olie o.l. fordi de indeholder jod, der intensiverer antistoffernes angreb på skjoldbruskkirtlen.

De goitrogene fødevarer er nøje beskrevet i tråde: Lavt stofskifte - kost og kosttilskud, "U-kendte" årsager til hypothyreose og Noras Liste goitrogenic foods

Jeg ved godt det er irriterende, hele tiden at skulle huske hvad man må eller ikke må spise. Men lige som hormontilskud/lægemidler som virker, "virker" også maden. Det kommer man ikke uden om, hvis man er seriøst indstillet til de begrænsninger sygdommen sætter. Det er en ulig kamp, fordi det bliver sygdommen som vinder hver gang, hvis man udfordrer den ved at ignorere, at visse fødevarer er goitrogene.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Standard Sv: Wilsons kostsirkel (binyrene)

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Mht. det sidste - thiocyanater - bør man heller ikke overdrive med valnødder, mandler og æbler.

Hvad angår fisk - hvis man har en autoimmun thyreoidea-sygdom bør man undgå saltvandsfisk særlig torsk, rejer, fiskepinde, tun i olie o.l. fordi de indeholder jod, der intensiverer antistoffernes angreb på skjoldbruskkirtlen.
    Bør eg ikkje eta tunfisk og mandlar??? Er nesten rart eg er "i live". Er det noko eg har ete i lange banar, så er det dette....

Må google litt, vil så gjerne at spesielt tunfisk ikkje skal vera eit problem. Tunfisk er fantastisk da det er stappa av høgverdige proteinar, kan fraktes med utanfor kjøleskåp, billig.

Javisst er det slitsamt å tenkje over kva ein skal eta. Trur nesten ikkje er kan utelate tunfisken....

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Delisa Vis post
    Må google litt, vil så gjerne at spesielt tunfisk ikkje skal vera eit problem.
    Ja, men det er jo ikke mig, der har fundet på det med fødevarer med højt jod indhold og den effekt de kan have på autoimmune thyreoideasygdom, vel? Når du skriver "i lange baner", jamen måske er her værd at stoppe op og vurdere, hvordan sygdommen udvikler sig. Jeg ved ikke så meget om det med jod og autoimmunitet, som n`Finn gør. Måske orker han kommentere?

Du ved, Delisa - det er ikke meget anderledes end med f.eks. fødevarer man er allergisk over for. Man spiser dem ikke. Thyreoidea-sygdom derimod giver ikke anafylaktisk shock når man spiser jodholdig mad, men det betyder ikke, at det ikke er belastende på sigt. Jeg kender en Hashimoto-patient som blev helt vild med sushi (fisk men mest tang). Han spiste sushi morgen, middag og aften næsten. Han lært sig kunsten og rullede de mest bedårende små, pyntelige sushi-ruller. Det var bare så godt... lige til, efter nogen tid blev han værre. Og værre. Selv om han ellers var velreguleret før og havde en pæn restfunktion i skjoldbruskkirtlen, viste hans næste måling anti-tpo på over 2 tusinde og så.... holdt han op med at spise sushi. Det er altså sygdommen som bestemmer....

Men nu spiser du nok ikke tunfisk hele tiden, så hvis du bare er opmærksom også på de andre jod-kilder-i-maden, så det ikke i alt kommer for meget jod med maden, kan det nok lade sig gøre, at skeje ud af og til.

Jeg kan ikke lige huske... har du Hashimoto?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Hei

Mat er et ganske stort problem for meg.

Har lavt stoffskifte, slitne binyrer og candida. Da er det mye jeg ikke kan spise. Har også testet diverse matvarer for intoleranser og alle gav mer eller mindre utslag. Bla ris, melk, hvete, havre, egg, mm. Skal jeg unngå all mat som jeg ikke tåler/skal ha, er det nesten ikke noe jeg kan spise.

Jeg spiser lavkarbo. Bruker mye bønner og linser. Kindeybønner er favoritten. Ellers går det mest i kylling, karbonadedeig, biff, kalkun og noe laks. Lager store porsjoner middagsmat som spises både til frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Det går mye i chilli con carne, thaimat med kokosmelk, kylling i tomatgryte etc Er forresten kidneybønner på boks ok å spise? Det er pratktisk å bruke hermetikk, men tidligere kokte jeg store porsjoner med bønner og frøs ned i porsjonspakker som det bare var å tilsette maten.

Spser ikke noe brød i det hele tatt. Unntaket er litt Ryvita (ikke gjær). Rører ikke sukker, koffein eller alkohol.

Men jeg synder også en del mht maten. Da tenker jeg i første rekke på goitere. Spiser mye nøtter, spesielt mandler og valnøtter. Siden matsituasjonen min føles ganske umulig noen ganger, har jeg prioritert å spise slik at jeg holder blodsukkeret mest mulig stabilt. Dvs spise mye trege karbohydrater, godt med fett. Det gir best mulig velvære for meg og er viktig for binyrene. Jeg har slitt veldig med lavt blodsukker, og det er fremdeles et problem, derfor må jeg først og fremst prioritere blodsukkerkontroll. Fra før av har jeg høy forbrenning og spiser mer enn andre av samme kjønn og størrelse. Derfor må jeg spise ofte og mye, og blir direkte stresset dersom jeg vet jeg ikke har nok og riktig mat i kjøleskapet eller i veska om jeg skal ut en tur. Jeg bør kanskje prøve krom? Tar forresten spirulina.

Gikk noen ganger til ernæringsfysiolog, men der fikk jeg til slutt så mange dårlige råd at jeg kuttet ut. Hun gav meg bare råd i forhold til matintoleranser og klarte ikke inkorporere stoffskiftet og binyretrettheten i veiledningen av meg. Goitere mente hun ikke hadde noen betydning for stoffskiftet.

Når jeg virkelig skal kose meg, blir det sushi. Men det jo er fyfy. Men unner meg det av og til når jeg blir lei av hverdagsmaten. Noen ganger opptil et par dager i uka. For av og til blir jeg så innmari matlei.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Hei på dere!

jeg synntes mat er slitsomt og har ikke vært flink i det hele tatt med mat
    mye fordi jeg har måttet spise det som frister for å få i meg noe,

fikk godt tips og laget havre kjeks/kaker,
    lager en stooor porsjon og fryser ned i poser,

Jeg syntes det blir mye pes og skulle tenke på alt hele tiden til hvert måltid,
    har kjøpt zip poser som jeg har kakene i og har bestandig en pose i vesken,bilen etc,

jeg har blitt mye flinkere og dytter innpå sånt når jeg blir fysen også,

det er så mye med vitaminer,mineraler og medisiner at jeg må forenkle måltidene,
    blir det for komplisert blir det til at jeg hopper over og slurver,

jeg har bakt scones også og da kan jeg bake av det som er fornuftig ifht det kostholdet jeg burde ha,
    da er det litt enklere og lage en slik også spiser jeg ikke så mye fy-fy

alt kan ikke være slitsomt hele tiden,
    finn enkle løsninger som er fornuftige.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Ja, er einig i at det er vanskeleg dette med kosthald. Og det kjem frå ei som i heile sitt vaksne liv har vore "flink pike" på dette området. Dei siste åra har eg pga hobbyen min vore oppteken av å eta blodsukkerstabilt (for å ha nok energi til å ha eit liv utanom jobb), få nok med høgverdige proteinar (for å restitusjon og muskeltilvekst), masse sundt feitt (for å smøre ledda og unngå skader.

Pga. mageproblem har eg kutta ut alt av mjølk (kasein er fienden) og alt med gluten, fordi magen klikkar. Med dei gamle kostvanane i botnen et eg derfor supersunt.

Så eg finn det vanskeleg å kutte ut det eg har hivd innpå med i dei siste åra, mat eg er svært glad i; mandlar og tunfisk.

Når eg ein dag får meir energi skal eg bake Vigdis' havrekjeks.

I skrivande stund et eg sein middag med torsk (sikkert ikkje bra??) i kokosmjølk, halvkokte grønnsaker blant anna brokkoli (fy) og 1/3 kjøkkenglas raudvin (dobbeltfy, nå blir vel binyrene stressa, tenkjer eg).

I jula har det også vorte litt mørk sjokolade. Den utan mjølk har vore ja-mat, men er nå nei mat sidan koffeinet stressar binyrene.

Ikkje lett. Konkluderer med at eg gjer det så bra eg kan. Den store trøsta er at alt er så vanvittig mykje betre enn før!!!

Eit tips her på tampen: kokosfeitt!!! Det er blodsukkerstabiliserande mat i aller høgst grad. Og skal i følgje visse kjelder kunne auke stoffskiftet. Eg kjøper 1,5kilos bøtter frå iherb. Diggar alt eg "sparer" samanlikan med å kjøpe her! Ved å auke feittinntaket får ein automatisk litt mindre behov for anna mat, og da blir det litt færre gonger at ein må klø seg i hovudet over kva i huleste ein kan eta nå.
    Sist endret av Mod; 31-10-13 kl 16:19 Begrunnelse: skrivefeil

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Delisa Vis post
    Eit tips her på tampen: kokosfeitt!!! Det er blodsukkerstabiliserande mat i aller høgst grad. Og skal i følgje visse kjelder kunne auke stoffskiftet. Eg kjøper 1,5kilos bøtter frå iherb. Diggar alt eg "sparer" samanlikan med å kjøpe her! Ved å auke feittinntaket får ein automatisk litt mindre behov for anna mat, og da blir det litt færre gonger at ein må klø seg i hovudet over kva i huleste ein kan eta nå.
    Jeg var så flink med kokosfett i sommer helt til jeg plutselig fikk nok, både av smak og kosistens. Nå har jeg bestilt meg kapsler med kokosfett, håper det kan ha like god effekt også. Men smart å bestille fett på Iherb! bruker fremdeles kokosfett (uten smak) til steking. Den på 1,5 kilo- smaker den kokos? Bestiller nesten "alt annet" på Iherb. Enig! Tilfredstillelse å spare penger på vitaminer, såper, kosttilskudd, hudkremer etc...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Nå har jeg to kvelder i jula spist deilig sjokoladekake, ingen regel uten unntak. Og begge nettene sovet lite og urolig. Og vet utmerket godt hvorfor. Jeg som tidligere elsket mørk sjokolade, må nå avstå fra denne mørke og gode fristelsen en stund fremover. Sjokoladen og sukkeret speeder meg opp. Og jeg blir så utslitt dagen derpå at det er ikke verdt det! Jeg får skeie ut med en klementin i stedet...
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Jeg tenkte å prøve kokos fett i stedet for vanlig steke fett innimellom, hva er det alt man kan bruke det til å er det noen som har erfaring med kokos melk?

jeg nyter mørk sjokolade og er ikke så dårlig form som når jeg dytter i meg alt mulig annet,
    kjøper ordentlig mørk som er 70-80%.
    Den blir ikke jeg speeda av.

ellers har jeg kjøpt mørk rugbrød (sånn fuktig i pakke)og det har fungert veldig fint, ikke fullt så gassete og oppblåst og jeg har klart bommelom et par ganger om dagen og det er helt utrolig for jeg pleier å klare det et par ganger i uken,
    ikke verdens beste smak på brødet, men man venner seg til den litt sure og bitre smaken og med litt søtsmak på pålegget blir det bra.

sammen med havrekaker/kjeks og scones tror jeg det blir ganske fornuftig totalt sett.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Lignende tråder

1. Hypothyreose eller binyrene?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 14-11-09, 14:13
  2. Hypothyreose, binyrene, cortisol
    Av Mod i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 0
    Siste melding: 30-10-09, 22:51
  3. Hypothyreose, binyrene, salt
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - Salt
    Svar: 1
    Siste melding: 16-10-09, 22:30
  4. Kan binyrene være årsaken?
    Av Carro i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 16-06-09, 11:17
  5. Armour, magen, binyrene....?
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 29-04-09, 14:10

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine