Viser søkeresultater 21 til 30 av 46
-
29-12-09, 07:53 #21
Sv: Lavt stoffskifte - hva nå?
Hei

Det er vannvittig deilig å kjenne at man fungerer og da er det lett å ta i litt for hardt. Jeg har gjort dette tusenvis av ganger, man tror at formen er kommet for å bli og så ramler man sammen igjen. Til trøst så kan jeg si at for min del så ble det sjeldnere og sjeldnere at jeg datt totalt i sammen igjen når jeg har tatt riktig/høyere dose. Men det tar litt tid før man kommer dit... Og etter mange år medisin så detter jeg fortsatt sammen som for eks. etter julaften, men jeg merker at det er lettere å ta seg inn igjen, må bare ha en dag på sofaen
Det er som du sier viktig å tenke på at man blir bedre etterhvert, men du må bare kjenne på kroppens signaler og ikke bli for utålmodig, vet at det er lett å si men slik er det
-
29-12-09, 10:07 #22
Tusen takk for tilbakemeldinger fra dere begge.
-
29-12-09, 10:40 #23
Hei Qa!

Så du har nettopp startet med levaxin nå? (jeg har ikke lest alle innleggene du har skrevet) Har du testet binyrefunksjonen din? På grunn av egen erfaring med ubehandlet stoffskifte over mange år og dårlig erfaringer med levaxin, er jeg opptatt av å oppfordre alle nye levaxin -eller Thyroidbrukere til å teste binyrene. En skal ikke bruke levaxin med svekket binyrefunksjon (det står om du tar en kikk i pakningsvedlegget til levaxin). Den nødvendige konverteringen av t4 (som levaxin består av) til t3 (det aktive hormonet kroppen nyttiggjør seg) hemmes med dårlig binyrefunksjon (enten ved for høyt eller lavt cortisolnivå). Legen må teste cortisolnivået ved spyttprøve som tas fire ganger daglig (hjemme hos deg selv) og så skal man se på døgnvariasjonen av cortisol.
Det er mye informasjon om dette i underforumet "binyrer".
Har man slitne binyrer, vil dessverre ikke levaxinbehandlingen føre til at du blir helt bra. Så om du ikke har sjekket cortisol i spytt, be legen om å få gjøre det. Jo lengre en har gått med ubehandlet stoffskifte, jo større belastning har dette vært for binyrene, og sjansene er desto større for at du kan ha slitne binyrer (for lavt cortisolnivå). Det kan derfor godt tenkes at du har behov for binyrestøtte for at behandlingen av din hypothyreose skal bli optimal.
-
29-12-09, 10:44 #24
Jeg har lest endel om binyrer her inne og sett at det burde testes ja, men det er ikke testet på meg. Så jeg må vel få spurt om det etterhvert.
Takk for innspill.
-
29-12-09, 10:53 #25
Problemet er at selv om det står "bruk ikke Levaxin: -dersom du har ubehandlet utilstrekkelig funksjon av binyrer og hypofyseforlapp" på Levaxinboksen (sitat min gamle fra ett år tilbake), så virker det som om leger er fullstendig uvitende om dette. Og hva er utilstrekkelig funksjon? Er det Addisons? Eller er det mild eller moderat binyrebarksvikt? Hvordan skal vi få legene til å bli oppmerksomme på dette?
Så jeg råder deg til å gjøre noe med det! Og ikke la deg avfeie med at det holder med ett glass blod, det holder ikke. Ha argumentene klare, redd deg selv!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
29-12-09, 11:08 #26
Jeg har jo ny lege nå, og det er han som endelig har konstatert lavt stoffskifte, så jeg håper han er positiv til å teste mer. Skal ta det opp med han.
Jeg har ny lege, men det at han faktisk kan lese blodprøve resultater og tok tak i det med en gang er jo kjempe positivt. Så jeg får håpe han tar tak i dette også.
Ellers har jeg faktisk meldt meg inn i NTF, og tenkte jeg skulle dra på noe lokalt arrangement for å bli kjent med folk som kjenner til hvordan kompetansen er lokalt her. Så kommer man forhåpentligvis lettere frem dit man skal.
Etter å ha gått i så mange år uten å bli hørt, og ikke hatt kapasitet til å sloss for meg selv ( Og når jeg har forsøkt er jeg jo bare blitt stempla som vanskelig.
), er jeg nå klar til å sondere terrenget og få oversikt. For jeg skal bli frisk igjen, håper jeg, i hvertfall så bra jeg kan.
-
29-12-09, 17:05 #27
Tror du kommer til å klare det bra jeg,
du er ihvertfall positiv og virker som en fighter,
det hjelper masse i en slik prosess,
Jeg har dårlige dager innimellom, men jeg må innrømme at etter jeg oppdaget dette forumet har de blitt færre,
jeg er ikke alene lenger,
for ikke å snakke om at jeg har blitt utrolig mye klokere og obs på det jeg må kjempe for,
stolte egentlig på legen jeg, men trodde at jeg var et slikt håpløst tilfelle som ikke kunne bli bedre,
nå vet jeg bedre og blitt mye mer aktiv i forhold til egen behandling.
De hjemme her merker også forandring,
tuter ikke ørene dems fulle hele tiden,
nå har jeg noen skjebnevenner som jeg kan tømme meg ut på,
det hjelper i seg selv på humøret.
Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
29-12-09, 18:26 #28
Kjekt å ha noen å prate med om ting ja. Har ei venninne jeg kan snakke med om alt rundt barna, og som jeg også kan snakke med om glemskhet etc. også, for der er hun også. Tro meg man kan le av mye, selv om det ikke er morsomt der og da, kan man likevel se de humoristiske i situasjonen.
Er ikke kult med alt det dumme en gjør noen ganger. Og så jeg som normalt har super kontroll og bedre hukommelse enn de fleste. Men fytti for et "rotehode" jeg kan være. Så distre og så lit kontroll liksom. Så da er det bra å vite man ikke er alene, og at man kan le av det.
Bare så det er sagt, jeg er vant til å sloss. Jeg har sloss for barna så det holder. Mitt navn er godt kjent i kommunen her. Så jeg må vel bare begynne å stå opp for meg selv også. Selv om det alltid er enklere å sloss for andre enn seg selv. Men det kan vel læres det også.
-
29-12-09, 18:54 #29
Så sant som det er sagt,
jeg er også en fighter, ellers hadde jeg vel ikke sittet her i dag,
det er noe med at vi slåss lettere for andre,
jeg har akkurat begynt med meg selv jeg også,
alle på forumet her er det tror jeg,
mange som ikke er det men når de får surfet litt her og finner frem til at man ikke er alene og kan få masse backup her blir fighten bedre,
tror ogsså en del av håpløsheten som gjør en sjakk matt ellers blir blåst ut i større grad når man har mange å dele det med og samtidig får gode forklaringer og erfaringer.
Bomullshue er slitsomt,
jeg er vant til å være lynklar og kjapp i hodet,
slitsomt når jeg føler meg helt tom og fjern, noenganger veldig flaut og lite morsomt, men vi har lært å le av det,
det er sånn jeg er akkurat nå,
er vel full igjen da, har tatt en for mye, begynner å bli senil,
alle fellesbtegnelser på attersteg,snubling,kleising,feil ord,bomullshjerne etc
gubben og de eldste barna har begynt å bli litt flinke når det gjelder det, plukker lettere opp de dagene jeg er fjern og hopper lettere inn når det er hendelser, mangel på ord etc
sparer meg litt for en del av episodene.
Håper det blir bedre etterhvert som jeg forhåpentligvis blir bedre,
har trappet ned p det meste og har en generell mer flat hverdag noe som også har hjulpet,
skal være skikkelig ovenpå før jeg begynner å utfordre skjebnen,
jeg er ikke uovervinnelig.Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
30-12-09, 21:53 #30
Skal alt bli mye verre før det blir bedre? Har forsøkt å lese litt her inne, men konsentrasjonen min er ikke akkurat den beste, så det å lete veldig rundt her ikke ikke akkurat det rette tidspunktet, så derfor spør jeg her.
I dag er det 2 uker siden jeg tok første pille, og jeg hadde noen få kjempe flotte dager, men nå blir alt verre og verre egentlig.
I dag våkna jeg og var stiv og verka litt i hender og føtter. Det pleier jeg ikke. Jod ajeg har verka innimellom før også, men det er faktisk lenge siden nå, siden jeg har tatt det så rolig over lengre tid.
Nå tilbringer jeg ettermiddag og kvelder på sofan, og jeg sover der. Nå i kveld verker jeg skikkelig i hender. Såpass at jeg har lyst til å ta piller for det faktisk, og jeg er ikke en person som pleier å ty til piller. (Bare for å prøve å beskrive). Fingrene er stive, og det verste av alt varme. Jeg kan faktisk ikke fordra når jeg får varme hender og føtter, for de har alltid vært kalde, så varme blir faktisk ubehagelig. Er det noe dere andre kjenner dere igjen i også?
I tillegg har jeg gått opp 2 kilo på disse to ukene!
Og det til tross for at jeg faktisk har spist mindre søtsaker enn jeg pleier. Og nei, jeg pleier aldri gå opp i jula, og har ikke spist masse fet mat.
Så det er veldig tydelig at ting ikke fungerer her. Er dette en helt vanlig reaksjon det også? Kan jeg forvente å få stadig mer av de mest ubehaglige symptomene i større grad, og hvor lenge kan jeg forvente at det skal være sånn før det blir bedre igjen?
Jada, jeg har fått med meg at jeg må ha tålmodighet fremover, men det er greit å vite litt om hva man kan forvente og ikke.
Er det forresten noe sted på forumet som det står endel om oppstart på medisiner og effekten av det? Prøvde å se over, men klarte ikke se en egen seksjon. Men hodet mitt er jo ikke akkurat samarbeidsvillig i dag, så jeg kan jo ha oversett endel.
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-06-09, 19:54 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46
Svar med sitat
Bokmerker