Viser søkeresultater 1 til 10 av 13

Hybrid View

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    62
    Meldinger
    409

Standard Sv: Min erfaring med lavkarbodiett

Jeg mener diett/kostråd som er bra for begge deler, jeg ligner jo på en michelin mann men kroppen liker seg jo ikke og nå er jeg blitt veldig flink med vitaminer og mineraler også. Tyngden og uvelfølelsen kommer jo selvsagt av at den ikke liker det jeg spiser samt at jeg fremdeles er på oppbygging i forhold til medisinering. Tyngden tynger meg jo også i forhold til at jeg har tannverk overalt hele tiden og knærne mine liker det ihvertfall ikke da de er dårlige turnknær. Ønsker å kunne gå ned i vekt da det er viktig av mange årsaker, trivsel er jo veldig viktig for oss samt at vonde ledd blir værre. Man merker 23 kilo. Leste et eller annet sted på forumet her et innlegg hvor det var noen som hadde klart å gå ned etter riktig medisinering og kosthold men husker ikke hvor jeg leste det.
    Jeg er rimelig surrete i hue som så mange andre og alt av raske og trege karbo etc Forslag som har direkte matnavn eller det og det brødet med sånt pålegg etc er lettere å forholde seg til når man som regel handler og lager mat i nede periodene på formiddag og ettermiddag.
    Har ikke øket dosen med levaxin akkurat nå fordi jeg begynte med Prednisolon på mandag pga forhøyet tall på hvite blodlegemer som støtter betennelstilstandene i kroppen. jeg takket ja pga alle tegn om binyreproblemer.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Du har sikkert mer peiling enn du tror, men tar det mest grunnleggende fordet:
    Raske karbohydrater tror jeg samtlige er enige om at man bør holde seg unna. Matvarer som inneholder mye raske karbohydrater er: Loff, lyst brød, pasta som ikke er fullkorn, ris, poteter, godterier, tørket frukt, kaker og desserter, pølsebrød, hamburgerbrød, hvetetortillas, kjeks, energidrikker, brus, nudler, cornflakes, puffet ris, honning.

Hvis du spiser mat med langsome karbohydrater, vil du føle deg fortere og lengre mett enn hvis du spiser mat med raske karbohydrater. Det er også bedre for stoffskiftet enn raske karbohydrater.
    Eksempler på mat som inneholder langsome karbohydrater: Musli uten tilsatt sukker og uten store mengder tørket frukt, rugbrød, andre tunge brød (kjenn på brødet om det er tungt eller ikke, det gir ofte en bra indikasjon på om det er mettende eller ikke), fullkornspasta, bønner, linser, grønnsaker, youghurt (uten mye sukker) og andre fullkornsprodukter.

Proteinrik mat metter og er med på å bygge opp musklene. Kroppen utnytter best animalske proteiner. Animalske proteiner finner du i: Meieriprodukter som melk, ost (pass på fettinnholdet), yoghurt, cottage cheese, egg, fisk, kylling og kalkun. Vegetabilske proteiner finner du i: Kornprodukter som brød og musli, ris,pasta, mais, erter og bønner. Ris, lyst brød og lys pasta bør fortsatt droppes. Hermetisk mais er ikke bra.

Prøv å begrense inntaket av fett. Du kan f.eks. bytte ut lettmelken med ekstra lettmelk eller skummet melk. Kjøp magre oster istedenfor fete oster. Kjøp karbonadedeig istedenfor kjøttdeig eller medisterdeig. Kjøp kylling- og kalkunpølser eller magre wienerpølser istedenfor ostegrillpølser. Men pass deg samtidig for lightprodukter, da de ofte inneholder erstatninger til sukker og fett som ikke er bra. Produkter med mindre sukker er ofte byttet ut med kunstige søtningsstoffer som aspartam, som ikke er bra for oss med stoffskifte, og heller ikke for andre i større mengder.

Hvis du likevel ønsker å fortsette å drikke lettmelk, spise medisterdeig osv osv, er dette helt greit, så lenge du spiser i mindre mengder. Du kan nesten spise dobbelt så mye karbonadedeig enn medisterdeig og ha det samme energiinntaket, så jeg anbefaler vel dette, men det kan du jo velge selv.

Pass på hva du drikker. Drikker man en kakao eller en stor latte med h-melk, får du i deg fort like mye energi som i et helt måltid. Drikk derfor hovedsakelig vann, te eller kaffe uten mye melk. Vær samtidig obs med kaffe og te - det kan nemlig gi deg sultfølelse. Vann er derfor det som bør gjelde. Juice, brus og h-melk inneholder mye energi, og bør derfor drikkes kun i små mengder.

Det at du spiser rugbrød istedenfor annet brød, er jo bra. Pass bare på at du ikke spiser for mye brød, selv om det er rugbrød. Hvis du er sulten og skal spise, smør på kun en eller to skiver, avhengig av hvor sulten du er, og ikke spis helt til du er mett. Spis først den ene eller de to skivene, og vent litt. Dersom du etter 10-15 min fortsatt er sulten, kan du ta litt til. Det tar nemlig ofte litt tid før man føler seg mett. Dette gjelder også annen mat.

Ellers er jo mosjon også viktig. Både for å forbrenne energi under treningen, men også for å få opp den daglige forbrenningen og få energi til å være mer aktiv i det daglige, og for å være generelt mer energisk. Start i det små og gå skrittvis fremover. Det er best både for kroppen og motivasjonen.

Dette er mine tips for en sunnere livsstil og en kanskje slankere linje, og som samtidig er langsiktig. De andre på forumet her har sikkert flere tips å komme med også. Mine råd her inngår ikke i en spesiell diett, fordi jeg tror det er vanskelig å holde vekten på lang sikt når man følger dietter. Husk også at du ikke trenger å holde det fullstendig unna raske karbohydrater, men begrens det helst til små mengder og sjeldent.

Siste tips er å se på næringsinnholdet på varene når du er i butikken eller hjemme. Mange sier at man ikke skal telle kalorier, men det gir en pekepinn på hvor mye du kan spise av varen før det blir for mye. Du kan få deg noen overraskelser da. Nøtter er sunt, men på næringsinnholdet kan du se at det er over 600 kalorier i 100 gr nøtter, altså mer enn sjokolade. Da skjønner du at du ikke bør spise ubegrenset med nøtter, men at det er greit i små mengder. Det er ikke meningen at du skal bli fanatisk og sjekke innholdet på alle matvarer du kjøper i lang tid fremover, men gi deg en nogenlunde oversikt over hva du kan spise mer av og hva du kan spise mindre av.

Du sier at du ikke har matlyst, men spiser for å dempe den verste sultfølelsen? Da lurer jeg litt på hva du spiser for å dempe sultfølelsen, siden du sier at det ikke er bra. Her er et eksempel på en sultdemper jeg pleier å spise: To-tre spiseskjeer med Fedon Musli (denne inneholder mye soya, så bør inntas i små mengder av oss med hypotyreose), en-to spiseskje cottage cheese, samt litt biola.

Skal legge til mer, hvis det er noe jeg kommer på etterhvert. Ellers kommer det kanskje til å hjelpe på både vekten og matlysten når du får riktig dose medisin. Selv økte matlysten mye etterhvert som jeg økte dosen.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    62
    Meldinger
    409

Tuusen takk for utfyllende og god forklaring, jeg er vel ikke helt på jordet kostholdsmessig når jeg leser ditt innlegg men mye av problemet er at jeg spiser for lite, uregelmessig og sjelden for alt du foreslår er ting jeg liker godt, jeg er ikke veldig glad i lyse bakverk etc. har vært flink i perioder og kjøpt biola med feks blåbær og tatt et glass av dette når sulten gnager. jeg må nok bare stålsette meg og bli konstruktiv så blir det vel bedre når medisinering har gått seg til litt mer og jeg stålsetter meg om å dytte noe i nebbet litt oftere. Var noen gode oppskrifter på dytte mat nedenfor også, dette er greit og enkelt å ha i en boks, og så mye sunnere enn feks kransekake som det har gått en del av nå i det siste,(fikk en av naboen, den er nesten tom, huff og gruff). Jeg skal handle og bake litt i morgen har jeg bestemt meg for.
    En fordel ved å være så oppblåst, trenger nesten ikke bruke bh! Ha-Ha
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Jeg skjønner hva du mener. Da jeg ikke hadde matlyst, spiste jeg hamburgere opptil fem dager i uken! Vekten gikk merkelig nok ikke opp likevel, av en eller annen grunn.

Det du kan gjøre, er å huske/skrive opp klokkeslett for når du skal spise. Dette kan gjerne være måltider hver tredje time. Planlegg gjerne på forhånd hva du skal spise, og tøm huset for alle usunnheter. Du kan f.eks. gi det til naboen som takk for bjørnetjenesten med kransekaken;) Når du er i butikken, så pass på hva du legger i handlekurven. Når man har søtsaker liggende, er det altfor lett å spise litt her og der. Jeg synes ofte det er lettere å få i meg grønnsaker enn kjøtt når jeg ikke har matlyst. Fyll opp kjøleskapet med sunne ting, slik at det blir et tiltak å få tak i usunnheter. Resultet da blir at du spiser sunnere ting, og at dersom du føler at du må ha noe usunnt, så er du i det minste tvunget til å bevege deg frem og tilbake til butikken.

Forresten, hvis du er usikker på om en matvare inneholder f.eks. mye hvetemel, kan du bare sjekke ingridienslisten som ofte er på baksiden. Står hvetemel først, er hvetemel hovedingrediensen.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    62
    Meldinger
    409

Takker masse for gode tips, nå skal det blir greier, som sagt så er vel det jeg bruker på listen allerede, fullkornsfiber pasta begynte jeg med for lenge siden og bruker ikke annet enn villris, jeg er vekdig glad i grove ting og frukt og grønnsaker, får vel holde meg litt unna frukt men grønnsaker må jeg ha. Hvordan er det med bær? jeg elsker syltetøy og marmelade, finnes kanske noe som ikke er så søtt eller kansje det ferske nedfryste til nora er ålreit. mmmm ferske scones med fornuftig syltetøy det blir det morgen.Også skal jeg lage havrekjeks til å dytte i munnen, da blir det kansje litt fornuftig litt oftere. jeg er også glad i cottage Cheese så hvis jeg finner fornuftig syltetøy jam. det begynner jammen å bli noe bra allerede, listene skal jeg skrive ut så jeg har dem tilgjengelig på kjøkkenet. Ser ut som det kan bli mer regelmessig spising. ikke mer kransekake og risgrøt fra Toro.

Lignende tråder

1. Noen med erfaring av behandling av T3?
    Av facefakts i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 3
    Siste melding: 23-10-09, 18:57
  2. Legge på seg på lavkarbodiett?
    Av pling i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 2
    Siste melding: 01-06-09, 22:06
  3. Ketogen - lavkarbodiett
    Av Monja i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 6
    Siste melding: 17-11-07, 00:25
  4. Min erfaring med operasjon
    Av Juliemor i forumet Operasjon for Hashimoto's
    Svar: 1
    Siste melding: 21-11-06, 11:03
  5. Når på dagen dere tar levaxin ?
    Av ung mor i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 13
    Siste melding: 06-04-05, 22:21

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn