Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Standard Min erfaring med lavkarbodiett

Får dele min erfaring med lavkarbodiett:
    Jeg droppet karbohydrater i et par måneder nå etter å ha fått beskjed om dette av legen. Det skal jeg aldri gjøre igjen. Det var ubehagelig, og jeg gikk rundt med konstant sultfølelse og gikk opp flere kg på kort tid, selv om jeg prøvde å ignorere sulten. Kom så over en artikkel på nettet der det sto om konsekvensene av å droppe karbohydrater, så nå har jeg kuttet det helt ut. Spiste en pose med godteri samme kveld, og sultfølelsen har ikke kommet tilbake siden. Men raske karbohydrater tror jeg det er trygt og bra å droppe uansett.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Min erfaring med lavkarbodiett

Sitat Opprinnelig skrevet av NoraH Vis post
    Får dele min erfaring med lavkarbodiett:
    Hej Lavkarbo betyder ikke, at man skal cutte alle kulhydrater. Kun de 100% hurtigt-omsættelige. Det betyder også, at man skal hæve andelen af proteiner (kød, fisk, fugle...) og langsomt nedbrydelige grøntsager og lidt ekstra kostfedt samtidigt med, at de hurtige kulhydrater skal væk. Hvis din læge ikke har instrueret dig om det, havde han i virkeligheden skubbet dig ind i underskud af næring, og så er det ikke noget at sige til, at du både var sulten og tog på i vægt. Vægtstigning er noget kroppen reagerer med (rT3 øger = blokerer for T3) på næringsmangel, hvor der indføres en "sparemodus" for stofskifte. Det virker ikke som om din læge har særlig meget viden om kroppens forbrænding og det som kan hæmme det.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Standard Sv: Min erfaring med lavkarbodiett

Det kan sikkert stemme det, men mitt inntrykk etter å ha lest om lavkarbo på nettet og hva jeg har hørt ellers, er at det er bannlyst med brød, andre kornprodukter og absolutt alt som inneholder mye karbohydrater. Legen opplyste meg ikke om noe mer rundt dietten. Jeg spiste svært lite raske karbohydrater fra før av, og kuttet også ut de langsome etter legebesøket. Regner med at hun hadde funnet på dette etter å ha lest Thyra, som de hadde i mange eksemplarer liggende, og hvor det også sto om at man burde kutte ut karbohydratene. Jeg synes man bør være flinkere med å informere om at man faktisk bør spise noe karbohydrat, for det er ikke mange steder det blir nevnt. Leste også for en stund siden en artikkel der det sto at over 50 % av de som startet på lavkarbokur faktisk gikk opp i vekt. Har en anelse om at mange av disse har gått på samme bommert som meg.

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Sjælland Danmark
    Meldinger
    113

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hej Lavkarbo betyder ikke, at man skal cutte alle kulhydrater. Kun de 100% hurtigt-omsættelige. Det betyder også, at man skal hæve andelen af proteiner (kød, fisk, fugle...) og langsomt nedbrydelige grøntsager og lidt ekstra kostfedt samtidigt med, at de hurtige kulhydrater skal væk. Hvis din læge ikke har instrueret dig om det, havde han i virkeligheden skubbet dig ind i underskud af næring, og så er det ikke noget at sige til, at du både var sulten og tog på i vægt. Vægtstigning er noget kroppen reagerer med (rT3 øger) på næringsmangel, hvor der indføres en "sparemodus" for stofskifte. Det virker ikke som om din læge har særlig meget viden om kroppens forbrænding og det som kan hæmme det.
    Viktig det du poengterer der, det er en del misforståelser rundt disse kostanbefalingene, og bokstavelig talt 0 karbo er en av dem. hjernen har glykose som sitt foretrukne drivstoff, så særlig før kroppen (evt) da går over i ketose, vil man nok føle seg ganske groggy ja uten noen form for karbohydrater...Uansett, vilke kostteorier man heller mot, det å kutte ut sukker og hvitt mel, er bare positivt, jeg nekter å tro noe annet ; )! "Kan vi ikke fange eller plukke det, så ikke spis det", tror ikke vi er skapt til å bruke de mengdene med sukker og hvitt mel som har blitt vanlig i dag. Men jeg gleder meg over at trenden snur, og at mange nå er veldig oppmerksom på det, ser det spesielt blandt den yngre generasjonen, mange som har ett veldig bevisst forhold til kosthold, det lover godt

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Min erfaring med lavkarbodiett

Sitat Opprinnelig skrevet av NoraH Vis post
    Leste også for en stund siden en artikkel der det sto at over 50 % av de som startet på lavkarbokur faktisk gikk opp i vekt. Har en anelse om at mange av disse har gått på samme bommert som meg.
    Det var altså ikke din bommert, NoraH . Din læge kunne have spurgt dig fra starten, hvordan du spiser og vejlede dig i overensstemmelse derved. Men ellers jo, du (og usikker ) har ret i, at lavkarbo (mis)forstås ofte som 0 kulhydrater.

Det ved jeg nogen praktiserer, men ikke uden lange forberedelsestider med langsom omlægning til mindre og mindre af alt andet end animalsk protein og det som kan plukkes.... Kan ikke huske hvad diæten hedder... "Stenalder" måske?

Jeg selv spiser ingen hurtige kulhydrater undtagen... kartofler. De kan være kolde eller varme, men altid kogt med skræl. Det mærker jeg intet (skidt) til, men et søndagsrundstykke eller et par småkager sender mig på toilettet flere gange om dagen den efterfølgende uge og på disse dage skal jeg have 1/4 grain mere thyroxin + ½ ekstra binyrekstrakt-tablet. Ellers er jeg halv-sløv hele dagen. Bare et rundstykke? Ja. Så hormonerne bliver påvirket, selv om det ikke nødvendigvis viser sig så ekstremt hos andre, som hos mig.

Det med karbomad, overvægt osv. har jeg forsøgt mig med at beskrive her For mig var det en øjenåbner.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg selv spiser ingen hurtige kulhydrater undtagen... kartofler. De kan være kolde eller varme, men altid kogt med skræl. Det mærker jeg intet (skidt) til, men et søndagsrundstykke eller et par småkager sender mig på toilettet flere gange om dagen den efterfølgende uge og på disse dage skal jeg have 1/4 grain mere thyroxin + ½ ekstra binyrekstrakt-tablet. Ellers er jeg halv-sløv hele dagen. Bare et rundstykke? Ja. Så hormonerne bliver påvirket, selv om det ikke nødvendigvis viser sig så ekstremt hos andre, som hos mig.

Det med karbomad, overvægt osv. har jeg forsøgt mig med at beskrive her For mig var det en øjenåbner.
    Jøss, ja, da skjønner jeg godt at du holder deg langt unna karbohydratene. Selv må jeg også på toalettet hvis jeg spiser vanlig brød og andre kornprodukter, samt kald ris, men dette er pga de uoppløselige fibrene har jeg etter mye om og men kommet frem til. Merker ingen forskjell på stoffskiftet når jeg spiser mye karbohydrater selv. Alkohol derimot, kan gjøre meg nesten sengeliggende i opptil en uke etterpå.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    69

ser at det er flere som er godt fornøyd med å leve med et lav-karbo kosthold. Har spist lavkarbo nå i over 1 år og er godt fornøyd med effekten både på vekten og generell form, men.......
    Stoffskiftet mitt har i denne perioden stadig blitt dårligere og vanskeligere å stablisere etter å hatt ganske grei kontroll i 18 år med medisinering, slik at i forhold til stoffskiftet er det nødvendigvis ikke noen vidunderkur.

Spiser godt med lovlige grønnsaker og masse fett. Kunne nok spist noe mer protein, men har fokusert på å ligge under 50 gr karbo og få i seg nok fett.
    En ting har jeg funnet ut og det er at jeg ikke blir dårlig av å spise raske karbohydrater en sjelden gang. Må innrømme at når jeg skal en sjelden gang skjeie ut, skjer det ofte med et stykke varmt nybakt brød eller annen gjærbakst. Snop og kaker frister ikke.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Jeg har også en lignende opplevelse som deg, Jorunnhf. Da jeg sluttet med karbohydrater, måtte jeg øke dosen fra 100 til 125 mgr. Nå når jeg har begynt å spise karbohydrater igjen, føler jeg at jeg tar for mye levaxin, selv om prøvesvarene i dag var "perfekte". Det trenger selvfølgelig ikke ha noe med karbohydratene å gjøre, men tenkte på det da du skrev det.

Ellers hadde jeg en ubehagelig opplevelse i dag. Var i begravelse og hadde ikke med egen mat, så jeg spiste det som ble servert. Det viste seg å være blomkålsuppe med masse hvetemel i, samt loff, som jeg tok en skive av, og avsluttet med kake. Ble som vanlig dårlig i magen, men nå er jeg også blitt helt slapp og føler meg uvel. Kanskje er det de raske karbohydratene som har skylden. Var energisk før i dag, som jeg har vært de to siste ukene.

Ruth, du kunne kanskje startet en tråd med oppskriftene dine, hvis du har lyst? Til inspirasjon for oss andre, og også til Pebles. Spiser mye av de samme kornsortene som deg, da de er de eneste uten uoppløselige fiber.

Pebles: Tenker du på mat som er fy i forhold til stoffskiftet (se i så fall første innlegg i denne tråden), eller mener du mat som er fy for vekten? Hvis du sier litt om hva du spiser i løpet av dagen, bortsett fra rugbrød, kan vi kanskje kommed med noen tips Jeg synes man skal være forsiktig med å gi råd hvis man ikke har oversikt over hva som inntas på forhånd. Ellers er min mening at det viktig å finne et kosthold som du kan leve med hele livet, og ikke bare en diett for en periode.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Jeg mener diett/kostråd som er bra for begge deler, jeg ligner jo på en michelin mann men kroppen liker seg jo ikke og nå er jeg blitt veldig flink med vitaminer og mineraler også. Tyngden og uvelfølelsen kommer jo selvsagt av at den ikke liker det jeg spiser samt at jeg fremdeles er på oppbygging i forhold til medisinering. Tyngden tynger meg jo også i forhold til at jeg har tannverk overalt hele tiden og knærne mine liker det ihvertfall ikke da de er dårlige turnknær. Ønsker å kunne gå ned i vekt da det er viktig av mange årsaker, trivsel er jo veldig viktig for oss samt at vonde ledd blir værre. Man merker 23 kilo. Leste et eller annet sted på forumet her et innlegg hvor det var noen som hadde klart å gå ned etter riktig medisinering og kosthold men husker ikke hvor jeg leste det.
    Jeg er rimelig surrete i hue som så mange andre og alt av raske og trege karbo etc Forslag som har direkte matnavn eller det og det brødet med sånt pålegg etc er lettere å forholde seg til når man som regel handler og lager mat i nede periodene på formiddag og ettermiddag.
    Har ikke øket dosen med levaxin akkurat nå fordi jeg begynte med Prednisolon på mandag pga forhøyet tall på hvite blodlegemer som støtter betennelstilstandene i kroppen. jeg takket ja pga alle tegn om binyreproblemer.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Du har sikkert mer peiling enn du tror, men tar det mest grunnleggende fordet:
    Raske karbohydrater tror jeg samtlige er enige om at man bør holde seg unna. Matvarer som inneholder mye raske karbohydrater er: Loff, lyst brød, pasta som ikke er fullkorn, ris, poteter, godterier, tørket frukt, kaker og desserter, pølsebrød, hamburgerbrød, hvetetortillas, kjeks, energidrikker, brus, nudler, cornflakes, puffet ris, honning.

Hvis du spiser mat med langsome karbohydrater, vil du føle deg fortere og lengre mett enn hvis du spiser mat med raske karbohydrater. Det er også bedre for stoffskiftet enn raske karbohydrater.
    Eksempler på mat som inneholder langsome karbohydrater: Musli uten tilsatt sukker og uten store mengder tørket frukt, rugbrød, andre tunge brød (kjenn på brødet om det er tungt eller ikke, det gir ofte en bra indikasjon på om det er mettende eller ikke), fullkornspasta, bønner, linser, grønnsaker, youghurt (uten mye sukker) og andre fullkornsprodukter.

Proteinrik mat metter og er med på å bygge opp musklene. Kroppen utnytter best animalske proteiner. Animalske proteiner finner du i: Meieriprodukter som melk, ost (pass på fettinnholdet), yoghurt, cottage cheese, egg, fisk, kylling og kalkun. Vegetabilske proteiner finner du i: Kornprodukter som brød og musli, ris,pasta, mais, erter og bønner. Ris, lyst brød og lys pasta bør fortsatt droppes. Hermetisk mais er ikke bra.

Prøv å begrense inntaket av fett. Du kan f.eks. bytte ut lettmelken med ekstra lettmelk eller skummet melk. Kjøp magre oster istedenfor fete oster. Kjøp karbonadedeig istedenfor kjøttdeig eller medisterdeig. Kjøp kylling- og kalkunpølser eller magre wienerpølser istedenfor ostegrillpølser. Men pass deg samtidig for lightprodukter, da de ofte inneholder erstatninger til sukker og fett som ikke er bra. Produkter med mindre sukker er ofte byttet ut med kunstige søtningsstoffer som aspartam, som ikke er bra for oss med stoffskifte, og heller ikke for andre i større mengder.

Hvis du likevel ønsker å fortsette å drikke lettmelk, spise medisterdeig osv osv, er dette helt greit, så lenge du spiser i mindre mengder. Du kan nesten spise dobbelt så mye karbonadedeig enn medisterdeig og ha det samme energiinntaket, så jeg anbefaler vel dette, men det kan du jo velge selv.

Pass på hva du drikker. Drikker man en kakao eller en stor latte med h-melk, får du i deg fort like mye energi som i et helt måltid. Drikk derfor hovedsakelig vann, te eller kaffe uten mye melk. Vær samtidig obs med kaffe og te - det kan nemlig gi deg sultfølelse. Vann er derfor det som bør gjelde. Juice, brus og h-melk inneholder mye energi, og bør derfor drikkes kun i små mengder.

Det at du spiser rugbrød istedenfor annet brød, er jo bra. Pass bare på at du ikke spiser for mye brød, selv om det er rugbrød. Hvis du er sulten og skal spise, smør på kun en eller to skiver, avhengig av hvor sulten du er, og ikke spis helt til du er mett. Spis først den ene eller de to skivene, og vent litt. Dersom du etter 10-15 min fortsatt er sulten, kan du ta litt til. Det tar nemlig ofte litt tid før man føler seg mett. Dette gjelder også annen mat.

Ellers er jo mosjon også viktig. Både for å forbrenne energi under treningen, men også for å få opp den daglige forbrenningen og få energi til å være mer aktiv i det daglige, og for å være generelt mer energisk. Start i det små og gå skrittvis fremover. Det er best både for kroppen og motivasjonen.

Dette er mine tips for en sunnere livsstil og en kanskje slankere linje, og som samtidig er langsiktig. De andre på forumet her har sikkert flere tips å komme med også. Mine råd her inngår ikke i en spesiell diett, fordi jeg tror det er vanskelig å holde vekten på lang sikt når man følger dietter. Husk også at du ikke trenger å holde det fullstendig unna raske karbohydrater, men begrens det helst til små mengder og sjeldent.

Siste tips er å se på næringsinnholdet på varene når du er i butikken eller hjemme. Mange sier at man ikke skal telle kalorier, men det gir en pekepinn på hvor mye du kan spise av varen før det blir for mye. Du kan få deg noen overraskelser da. Nøtter er sunt, men på næringsinnholdet kan du se at det er over 600 kalorier i 100 gr nøtter, altså mer enn sjokolade. Da skjønner du at du ikke bør spise ubegrenset med nøtter, men at det er greit i små mengder. Det er ikke meningen at du skal bli fanatisk og sjekke innholdet på alle matvarer du kjøper i lang tid fremover, men gi deg en nogenlunde oversikt over hva du kan spise mer av og hva du kan spise mindre av.

Du sier at du ikke har matlyst, men spiser for å dempe den verste sultfølelsen? Da lurer jeg litt på hva du spiser for å dempe sultfølelsen, siden du sier at det ikke er bra. Her er et eksempel på en sultdemper jeg pleier å spise: To-tre spiseskjeer med Fedon Musli (denne inneholder mye soya, så bør inntas i små mengder av oss med hypotyreose), en-to spiseskje cottage cheese, samt litt biola.

Skal legge til mer, hvis det er noe jeg kommer på etterhvert. Ellers kommer det kanskje til å hjelpe på både vekten og matlysten når du får riktig dose medisin. Selv økte matlysten mye etterhvert som jeg økte dosen.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Noen med erfaring av behandling av T3?
    Av facefakts i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 3
    Siste melding: 23-10-09, 18:57
  2. Legge på seg på lavkarbodiett?
    Av pling i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 2
    Siste melding: 01-06-09, 22:06
  3. Ketogen - lavkarbodiett
    Av Monja i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 6
    Siste melding: 17-11-07, 00:25
  4. Min erfaring med operasjon
    Av Juliemor i forumet Operasjon for Hashimoto's
    Svar: 1
    Siste melding: 21-11-06, 11:03
  5. Når på dagen dere tar levaxin ?
    Av ung mor i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 13
    Siste melding: 06-04-05, 22:21

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn