Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: Kald og varm
Threaded View
-
26-11-09, 20:39 #2
Sv: Kald og varm
Jeg har tenkt mye på dette med kroppstemperatur og har egentlig ikke funnet annet enn at det man ikke bruker slik måling i stoffskiftesammenheng idag.
Det er forlatt.
Før var temp et viktig insitament både i diagnose og i behandlingsevaluering.
De er vel stort sett B.Barnes og Herthoge som har fremført det jeg har lest.
Det er også skrevet mye her på forumet - så bruk søkefunksjonen.
I kort.
Kroppstemp har flere bidragsytere om dagen.
Muskelarbeid, hjernearbeid, fordøyelse og stoffskifteaktiveteten er alle varmeprodusenter.
Men om natten er det kun aktiviteten fra stoffskifteprosesser som fyrer oss.
Og det er knapt nok, for tempen synker under 37 utover morrasia. Særlig hvis det er "lite å gjøre" og jobben dermed er gjort lenge før vi våkner.
Noen - helt friske, har derfor morgentemp som kan komme noen tiendeler under 37 - men ikke mange - og ikke bestandig !
Hos oss er måling av morgentemp en måte å utelukke de andre varmeprodusentene på, slik at det kun er varmeeffekten stoffskifteaktiviteten har tilført oss som er ansvarlig for tempen.
Er tempen lav, er stoffskiftet lavt.
En kan i tillegg regne med at det stoffskiftet burde ha fått gjort - ikke er gjort ferdig.
Og det er mye stoffskiftet driver med om natta.
Om dagen skal tempen stige, helt avhengig av hva vi driver med. Under harde utmattende treningsøkter er det ikke uvanlig at kroppetempen stiger til 40grader.
Det er viktig å ta flere målinger tatt under like forhold - feks ei uke eller så.
Tempen mener jeg skal reflektere behandlingsresultatet - altså at tempen skal sånn nogenlunde normaliseres av en behandling som fungerer.
Men jeg har drøftet dette med flere leger jeg har vært hos og ikke fått gehør for tankene.
For da jeg var på Levaxin hadde jeg konstant 36 og dosen påvirket ikke dette i det heletatt.
Når jeg skiftet til Armour økte tempen til 36,6-7.
Etter min vurdering, en betydlig økning og slikkert en av årsakene til forbedringen jeg fikk.
Jeg fikk også en økning på et par tiendeler i noen måneder da jeg begynte på D-vitamin.
Så kan jo 2Grain være lite ?
Har du forsøkt å øke denne litt ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Varm
Av Bille i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 16-06-07, 12:07 -
Varm!!
Av Ruth Mari i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 19-03-07, 12:14 -
Kald hud og sminke/ansiktskrem
Av kira i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 4Siste melding: 14-06-06, 18:58 -
Er det ingen andre her som reagerer på kald vind?
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 26-05-06, 13:06

Svar med sitat
Bokmerker