Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Hej alle

Jeg håber at det er o.k. at lægge en hilsen her, selv om det bliver på et "fremmedt" sprog. Personligt har jeg ikke noget problem med at læse norsk. Det opdagede jeg for mange år siden, da en boghandler ved en fejltagelse kom til at sælge en norsk udgave af en bog til mig. Først et godt stykke over halvdelen af bogen - opdagede jeg at den var ikke skrevet på dansk

Jeg kan dog ikke skrive norsk, men vil mest gerne have lov til at læse med, hvad I skriver om stofskiftet herinde. Jeg er meget imponeret over jeres engagement og viden, og jeg er lige så imponeret over hvor godt I har formet dette forum, så det er blevet vedkommende og personligt. Specielt det sidste kniber det lidt med i Danmark og et stofskifteforum som jeres - simpelt hen ikke eksisterer. Der er en smule på den danske NetDoktor, men slet ikke noget der kan sammenlignes med Sonjas stoffskifteforum.

De fleste lægemidler jeg har læst om her på siden - bruges slet ikke i Danmark. Man bruger kun syntetisk Eltroxin i forskellige doseringer og - 2-3 syntetiske præparater uden hormon. Det er ingenting og derfor er mange stofskiftesyge dømte til et dårlig hverdag. De danske endokrinologer er generelt ikke villige til at udforske faget og slet ikke når det kommer til nye forskningsresultater. Deres foretrukne speciale er diabetes og hvis man fejler andet, overlades det meste til huslæger, der skriver Eltroxin til højre og venstre eller bare tager blodprøver og siger til patienter, at de må gå hjem og leve med det, fordi deres prøver ligger indenfor normen.... he, he... hvad er "normen"? Det er min erfaring, at "normerne" er forskellige fra syg til syg. Men lægerne foretrækker helst at det hele skal være ensartet og nemt at slå op, og så er de færdige med det den dag. Det er deres stakkels patienter også

Nåh... mig selv? Ja, jeg er en halvgammel kone på 55 år og burde egentlig ikke være stofskiftesyg i dag. Men, men, men - i forbindelse med et graviditetsudsving i stofskiftet (ved vi i dag) har disse Einsteiner fjernet min helt raske skjoldbruskkirtel og resten kan I godt gætte jer til... et dårligt liv de sidste 32 år. Havde jeg blot vidst dengang det jeg ved i dag

Det må være nok for nu og vi må se, om I kan tyde mit danske.... det håber jeg

Ha` alle en god weekend i det skønne land med de høje tinder

Vi "snakkes" nok snart igen

Anisa
Jeg ble også dypt berørt av din historie, og utrolig imponert over hvordan du taklet utfordringer som de fleste andre ville ha bukket under for!

PS. Leste noe litt interessant i pensum i stad. At positive følelser motvirker effektene av negative opplevelser. Uansett hva man opplever, vil positive emosjoner (uansett hva som forårsaket dem) hjelpe en å generelt føle seg bedre og takle stresset ved de negative opplevelsene, selv om disse for seg oppleves som svært stressende og vanskelige. De viste bl.a. til undersøkelser gjort etter 11. september, der folk hadde opplevd de samme traumatiske tingene. Hvilke muligheter man har til å oppleve positive følelser er selvfølgelig avhengig av livssituasjon, økonomi osv. Men i alle fall, ikke ha dårlig samvittighet for å unne deg noen klær e.l. innimellom, å slappe av med tv og bøker eller andre "unødvendige" ting. Det er faktisk helt nødvendig for vårt psykiske velbefinnende at det skjer noe hyggelig innimellom. Det vet du vel også. Så ikke dårlig samvittighet .

Dette er et sitat fra min kjære datter som leser til en psykologi eksamen i disse dager. Tror litt av forklaringen på hvorfor du har klart deg så bra, kanskje er å finne her, at du har latt din sønn bli en så positiv motvekt i livet ditt! Jeg har selv en bakgrunn hvor det står i legejournalen min at det er utrolig at jeg overlevde oppveksten min, fysisk og psykisk. For meg har også min kjære datter vært det positive i livet mitt, som har gjort at jeg har "klart" meg, uten å bli gal om ikke annet, he he D var faktisk ett av mine mål under oppveksten, på samme måte som at du ikke ville at depresjoner skulle bli din "skjebne"....Kan virke som mange av oss med stoffskifte-problemer har hatt en tøff fortid...

En annen årsak til at du har klart deg så bra, er din intelligens. Ikke "benekt" d, du er avslørt pga alle de gode innleggende dine allerede Intelligende mennesker finner oftere gode løsninger på utfordringer, tar bedre helsevalg osv, som igjen vil påvirke livslengden alt i følge forskerer. Det gjør meg glad på dine vegne, for på tross av en veldig tøff start og store utfordringer underveis, så tilsier mange andre ting at du vil bli en veldig gammel dame, så du fortsatt vil ha veldig mange år med mange hyggelige opplevelser foran deg, som en god motvekt til den dårlige starten : )

Ikke bruk for mye tid på å svare på dette, du hjelper andre så mye, at jeg blir litt bekymret for at både du og Finn skal bli helt utbrente, vær litt obs på d begge! Hjelpsomme/empatiske mennesker er desverre noe mere utsatt for d...Men ifølge de samme forskernen lever heldigvis snille mennesker (oftere) lenger enn andre, bare de ikke sliter seg helt ut

Ha en fin kveld! Klem

ps, nå har jeg måtte slå av alle smiley for å prøve få sendt...