Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    danmark
    Meldinger
    45

Standard en ny fra Danmark

Hej med jer...

Jeg håber det kan lade sig gøre at skrive på dansk herinde???
    Jeg er fra Danmark og som ny i stofskiftesygdom mangler jeg virkelig at skrive og høre om andre med samme sygdom, og dem findes der ikke mange af på det danske net...og de jeg har fået fat i, har henvist mig til denne side...som skulle være så god. Så det må jeg prøve....

Jeg, Anja 29 år, har i mange år døjet med angst og dep. Startede da jeg var omkring 14 år, med angst anfald i skolen. Under en besværlig graviditet fik jeg også en depression som jeg virkelig ikke kan slippe af med, trods anti-depressiv medicin- akarin og Effexor. Jeg har før læst om stofskifte og endda skrevet opgave om det under uddannelsen som bioanalytiker, og syntes at mange af symptomerne lød som mig! Har derfor også flere gange hos lægen og fået taget prøver, TSH og T4. TSH har aldrig været inde for ref.int, men min læge sagde at det ikke har højt nok til at jeg behøvede medicin....selv da den var oppe på 9,9!!! Jeg troede jo min læge, og måtte jo acceptere at jeg led en psykisk sygdom. :( Men det er bare svært at acceptere, og da min anti-dep medicin ikke virker, hvilket også min psykiater har undret sig meget over, tog jeg selv intiativ til nye prøver, som igen viste langt fra normalen, men som lægen ikke mente var noget. Men min psykiater var ved at falde ned at stolen, da han så tallene, og mente med det samme at det var forklaringen på min tilstand.
    Så for 3 uger siden startede jeg så på 50mg Eltroxin, som jeg nu bare går og venter på giver en virkning...og forhåbentlig en forbedring af min liv :idea:
    Det var lidt om mig...håber i kan forstå mig....jeg gør ihvertfald et intens forsøg på at kunne lære jeres norske indlæg
    mvh
    78lykke

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard

Velkommen Anja,

Der er allerede et par danskere her på forum, deriblandt mig.

Det var godt, at din psykriater kunne hjælpe dig videre til at få eltoxin.

Bliver din TSH målt på hospitalet ligger rammerne på 0.4-4.0.

Den lægelige amerikanske stofskifte forening har rammer på 0.3-3.0.

Godt du er kommet i behandling! Nu kommer den svære ventetid til medicinen begynder at virke.

Få også målt jern og B12 vitamin/Cobalamin. Hvis disse ligger lavt (også selvom de er indenfor rammerne), kan dette påvirke humør og meget andet.

Mangel på vitamin B12 giver bl.a.: Perniciøs anæmi, blodmangel, udmattelse, tør hud og slimhinder. Følelsesløshed og føleforstyrrelser i hænder og fødder, konfusion, depression og forhøjet homocystein.

Mangel på jern giver bl.a.: Dårligt immunforsvar, træthed, udmattelse, kraftesløshed, nervøsitet, søvnbesvær og kraftig hjertebanken.

http://www.dsgnet.dk/Sites/mfjartikl...-%20dsgnet.asp

Min nuværende TSH ligger på 0.2, og jeg har det meget bedre. Mine værdier for B12 er også kommet over 365 - den sidste måling var på 576.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    danmark
    Meldinger
    45

Standard hvor får man målt??

Hej....

Hvor er det dejligt med hurtig respons...
    Da jeg selv arbejder på et hospital har jeg heldigvis let tilgang til at få taget blodprøver...men jeg var ikke klar over at man kan få målt B12 vitamin og det andet du nævner....er det noget de gør på sygehusene eller skal man henvende sig et andet sted??
    mvh
    lykke

Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    94

Standard

Godt å høre at du har fått hjelp. I norge kan man ta disse prøvene der de kan ta blodprøver
    Jeg har hatt diagnosen min siden 2005 og har kommet opp på 125 µg til dagen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Velkommen på forumet
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard Re: hvor får man målt??

Ja, hvis du kommer på endokrinologisk afdeling tager de i hvert fald første gang blodprøver for jern, B12, hæmoglobin, kalium, natrium, creatinin, bicarbonat, sænkning, glukose.

Når du er i gang med blodprøver, så vil det være godt at vide om du har antistoffer - TPO antistoffer, TRAB.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn