Viser søkeresultater 1 til 10 av 13

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Skjønner ikke de nyeste blodprøvene mine!

Behandling med thyreostatika retter seg i første omgang inn på å knuse antistoffer - det er da TRAS prøven skal være positiv før man setter igang.
    Bivirkningen er at det blir produsert uvirksomme stoffskiftehormoner, og dette nedsetter stoffskiftet.
    Jeg har ikke hørt at en setter igang tyreostatikabehandling uten at TRAS er positiv, og en fT4 på under 30 er ikke særlig høyt. Hvis det driver hjertet prøver man med betablokkere (såvidtjegveitda)

Autonome knuter burde være en selvfølge at man sjekker i en slik situasjon.

Behandling med radioaktivt jod har nok i de fleste tilfeller resultert i at kjertelen dør.
    Man kan ha nye metoder - så du bør spørre deg skikkelig føre.
    Kanskje kan det være et alternativ med lavdosig thyreostatika ?
    Det er sikkert fler muligheter, så spør.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2009
    Sted
    Norge
    Meldinger
    7

Hmm...
    Så egentlig var det tidlig å begynne med Neo-M også? Synes det har vært litt vanskelig hos han endokrinologen, han er ikke helt norsk og virker som vi misforstår hverandre litt når han snakker gebrokkent norsk og jeg har dialekt.. Men fikk da vitterlig resept på Neo-M i hånda da jeg gikk, med beskjed om å løse den ut om prøvene jeg fikk svar på idag var like høye (slipper jo det nå da, siden prøvene hadde blitt myyye bedre)..

Knutene ble ikke sjekket ut over at scintigrafien konstaterte at de var der og at de ikke var farlige.. burde de blitt det?
    Han mente at dersom radioaktivt jod ble gitt i en bitteliten dose, kunne kanskje knutene forsvinne.. men når jeg har googla litt om det med radioaktivt jod, så virker det litt uforutsigbart hvor mye den enkelte trenger i behandlingen og at det ikke skal stort til før hele kjertelen dør... så jeg er glad prøvene er fine for denne gang, for det greiene der ble alt for vanskelig for meg å ta stilling til, rett og slett..

Hva med blodprøvene sånn generelt da? Er det normalt å ha så store svingninger? Å sprette fra ft4 på 19 til 22, til 18, til 26,8 og nå 16,4, er det sånn det skal være? De to siste var bare med 2 måneders mellomrom, og det er jo en ganske stor variasjon...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo, fT4 varierer veldig.
    Kroppen har store variasjoner i behov av stoffskiftehormoner. Derfor er jo kjertelen utsyrt med et meget sinnrikt mengderegulerings system.
    Det er todelt - en del tar seg av det langsiktige, en av de kortsiktige svingningene.
    Og det klarer å holde fT4 mellom sånn 10 og 20. Noen labber har 12-22 og andre har andre.... som referansegrenser. Det er forøvrig viktig å oppgi disse for å få en korrekt bedømmelse.

Grunnen til at man kan komme så langt ned, er at det tar tid for systemet å øke produksjonen, så derfor er det helt feil å være lav lenge.
    Samme med høy.

26,8 er nok i overkant - systemet kan nok ha fått "hjelp" av knutene til det.
    Det er jo TSH som skal styre kjertelens produksjon, men disse knutene trenger ikke TSH, og produserer bare helt vilt uten at hjernen har kontroll med produksjonen.
    Du bør spørre etter en TRAS prøve og det kan fastlegen ordne, og sikkert også følge den opp.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2009
    Sted
    Norge
    Meldinger
    7

Okei, så ft4 kan variere så mye.. rart da! Ja, kan være knutene hjalp til med den høye verdien, men den har tydeligvis falt igjen nå da.. får stole på at endokrinologen har sagt riktig for denne gang, da.. og heller ta det med knutene og det når jeg skal ta ny prøve i januar.
    TRAS er det samme som anti-TSH? Isåfall har endokrinologen målt det og det var ingenting unormalt der.. hva har det å si i min situasjon?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

TRAS står for TSH ReseptorAntiStoff.
    Låter som anti-TSh i mine ører.
    Hvis du ikke har det, vil hensikten med Thyreostatika kun være å senke kjertelens produksjon - altså å nøytralisere det tilskuddet som knuten(e) gir.
    Det hadde jo vært et onde mer å styre med for deg om du hadde hatt det også.
    Denne typen antistoff tar over hjernens kontroll over kjertelen og får den til å produsere i store mengder - fT4 blir fort over 40.

Det er jo vanskelig å råde herfra, men det er nok lurt å skaffe seg info også fra andre kilder enn helsevesenet.
    Kan jo si dessverre til den.....

Mange her som har vært oppe i liknende situasjoner.
    Så det er bare å svare folkens

Medlem siden
    Jun 2009
    Sted
    Norge
    Meldinger
    7

Men hvis knutene er autonome og produserer tyroksin litt sånn på måfå, så er det vel ikke så mye vits med slikt som neo-m uansett da? Med mindre endokrinologen sitter med en spåkule da, som sier at fra januar til midten av feb trenger jeg neo-m men så kan jeg ta pause frem til påske At anti-TSH var normal var egentlig ingen overraskelse, fysisk har jeg mer symptomer på lavt stoffskifte (lav basal temperatur osv), mens endokrinologen trodde jeg var hyper før han så at jeg går i bølger..

Tar gjerne i mot mer input ja! Og tusen takk til deg, n`Finn - setter pris på litt svar fra de som forstår mer enn meg..

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Behandling med feks NeoMerc. vil for ditt vedkommende være aktuelt hvis stoffskiftet ditt blir veldig høyt. Det er eneste måten å få det med på med medisiner.

Kjertelen er helt avhengig av at det finnes jod for å lage stoffskiftehormoner, og TSH regulerer hvor mye kjertelen får.
    Rikelig jod i kosten, vi føre til at knutene lettere får tak i jod og kan produsere mer, men jeg kan ikke komme med noen råd her. Det er mulig det kan være lurt å innta mindre jodrik mat.

Hvis det blir verre, kan knutene produserer så mye at TSH blir lav, så slutter kjertelen å produsere, og knutene tar over.

Lignende tråder

1. Hva gjør man med de som ikke skjønner seg på hypotyreose?
    Av Thomas W H i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 12
    Siste melding: 18-10-08, 21:23
  2. Huff så oppgitt man kan bli! Blodprøvene mine plutselig er fine
    Av Anne Ma i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 38
    Siste melding: 21-06-07, 01:16
  3. Vekta - trodde ikke mine egne øyne
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 67
    Siste melding: 21-08-06, 01:10

Bokmerker