Viser søkeresultater 41 til 50 av 58
-
01-11-09, 18:54 #41
Sv: Normal TSH, men lav T4 og T3
Ikke lige nuhh - men de kommer carslmor

Kroppen er jo avhengig av et visst nivå med T4 - det skal Levaxinen sørge for.
Hvis det så ikke dannes nok T3 av den tålbare T4-dose, kan problemet avhjelpes med et T3-tilskudd (Liothyronin).
Liothyronin-tilskuddet påvirker hverken T4-dosen eller T4-tilstanden i blodet. Det er kun Levaxindosen som kan det.
Men Levaxin-dosen påvirker jo mengden T3 i blodet.
Kroppen danner jo T3 av T4 - og denne prosess foregår i hovedsak i leveren.
Det kan være denne som er u-tilstrekkelig når det dannes for lite T3 av en ellers normal T4-blodstatus.
I prosessen igår bla. Selen og det kan man jo sjekke.
TSH vil ikke påvirke dine blodverdier så lenge denne er i området rundt 1 og lavere.
Liothyronin virker nesten umiddelbart og går hurtig ut av kroppen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-11-09, 11:40 #42
Så fik jeg svar på min d+b-vitamin prøve.
B-vitamin er normal, men det var mit d-vitamin niveau ikke
Tallet var på 47 og hun sagde at det mindst skal være 80. Så det er godt at jeg er startet med tilskud. Hun sagde dog at jeg skal tage kalktilskud med d-vitamin i. Og at jeg mindst skal tage 35 mikrogram eksta om dagen og at jeg skal gøre det resten af livet. Jeg har nu tænkt mig at fortsætte med de 75 mikrogram jeg tager nu.
Spørgsmålet er bare hvor længe jeg mon har gået med den mangel og om mine knogler har taget skade??
-
04-11-09, 14:02 #43
Det kan du: Iflg. Panda S. Kar A. J Pharm Pharmacol 1998; 50: 1065-1068 og Panda S. Kar A. J Ethonopharmacol 1999; 67: 233-239 øges kroppens produktion af T3 og T4 med op til 111% af urten Withania Somnifera (Ashwagandha). Og samtidigt vil du få en fin binyrestøtte, hvis du indbygger et tilskud af Ashwagandha i din levevis. Der er faktisk forskning, som bekræfter at Ashwagandha både støtter binyrerne og støtter kroppens omdannelse af T4 til T3. Der er ingen bivirkninger (undt. de gode) og ingen overdoseringsfare, samt ingen interaktion med stofskifrtemedicin. Det er lige til at gå til. Der står meget mere om det i disse to tråde: Ashwagandha urt mot binyretrøtthet og Ashwagandha
Det er ikke sikkert de har det, knoglerne. Det kommer meget an på hvor længe du havde D-vitamin-mangel og hvor god en knogletæthed havde du som barn og teenager. Havde din knogletæthed været i orden før, og du er jo ikke så gammel nu, skulle du gå en del år med D-vitaminmangel, før det begynder at gå ud over knogletætheden. Det er ikke noget der sker over en nat, gudskelov. Der gik jo også meget D-vitamin til at bære lille Carl og nu til at amme ham (hvis du gør)... Det vigtigste er, at du er nu i en korrekt dosering af tilskud og det næstvigtigste er - regelmæssigt at få målt dit D-vitaminstatus for at holde øje med om du optager det effektivt nok.
Hvis det skulle vise sig, at din optagelse af D-vitaminet kunne blive bedre - er dette et muligt tegn på, at du også mangler K-vitamin. De to vitaminer arbejder nemlig tæt sammen og mangel på det ene vil (med tiden) medføre mangel på det andet + kalkoptagelsen i knoglerne kan ikke foregå uden at der er tilstrækkeligt med K-vitamin. Men være meget obs på, at det skal være vitaminet K2. Ikke K1. n`Finn har startet en fin tråd om K-vitaminet her.
Er der målt D-vitaminstatus hos lille Carl? Jeg kan huske da min søn var spæd og helt op til at han var 3 år, gav jeg ham D-vitamindråber. Den gang (32 år siden) kunne man kun købe D2-vitamindråber til spædbørn, så jeg var nødt til at købe de "rigtige" (D3) i udlandet. Netop fordi knogletætheden (og andre helsefordele) hænger tæt sammen med at man er ikke i underskud af D-vitaminet startende med de tidlige barneår, kan det virkelig svare sig at være opmærksom på netop det.
Mange hilsner
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
04-11-09, 14:05 #44
Det er jo flott at du har fått visshet i noen av undringene.
D-vitaminet har svært mange oppgaver i kroppen.
Man har lenge visst at det spiller en rolle i knoklenes kalkstoffskifte, men også her har man fått ny viten.
Vitamin K2 har nok en mer aktiv rolle i dette enn man er klar over.
Jeg har sett at flere anbefales kalk samtidig som de får vite at deres D-vitaminstatus er lav - uten at man har holdepunkter for at knoklene er svake.
Det er jo osteoperose/peni-behandling.
D-vitamin sørger for at kalkoptak fra maten blir større, og de fleste spiser nok kalk til å vedlikeholde knoklene.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-11-09, 16:00 #45
Nu ser jeg lige hvad eltroxinen gør for mig, ellers må jeg jo prøve dit forslag

Jeg skal nok sørge for at få tjekket min status jævnligt
Nej jeg har ikke fået målt mine børns d-vitamin status. Jeg har 2 som er tæt på 7 år og tæt på 2 år (Carl). Jeg har givet dem begge d-vitamin dråber som anbefalet og nu får de en almindelig vitaminpille. Men jeg kunne jo selvfølgelig godt give dem et lille tilskud i vintermånederne.
Tak for dit svar Anisa
Jeg tror bare jeg tager dem med kalk, fordi min mormor led af osteoperose så for at være på den sikre side
-
13-12-09, 20:09 #46
Nu er det gået mere end 1 måned siden jeg startede på Eltroxin og mine prøver er nu på: T3 1,4 og T4 15,3. Min TSH ved jeg ikke lige hvor ligger. Men den var jo også "normal". Jeg kan sagtens mærke at min T4 er steget, da jeg ikke er så træt længere.
Min T4 er jo steget fint fra 11,8, men min T3 er der ikke rigtigt sket noget med. Jeg tager 50 mikrogram om dagen og det siger lægen at jeg skal fortsætte med. Dog har jeg selv øget dosis en smule så jeg tager 1 ekstra tablet 2 gange om ugen. Så det hedder 5x50 mikrogram og 2x100 mikrogram fordelt på 1 uge.
Hvad kan jeg gøre for at øge min T3 yderligere?
-
13-12-09, 21:58 #47
T3 dannes jo av den T4 du spiser, så jo høyere Levaxindosen er, jo høyere blir din T3. Men det tar tid. T3 dannes jo ikke før etter noen uker etter at du har tatt Levaxin.
Det er derfor viktig at man ikke øker dosen i for mye av gangen.
Hvor høy din T4 måling skal være før du danner nok T3 er individuelt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-07-10, 12:43 #48
Hej
Nu har jeg efterhånden fået eltroxin noget tid (siden oktober) Min T4 er på 15,4 og min TSH er vist på 0.70. Jeg kender ikke min T3.
Jeg tager 50 mikrogram x 4 og 100 mikrogram 3.
Jeg har desværre det problem at min vægt ikke rigtigt vil falde selvom jeg spiser sundt og dyrker en del motion
og det irriterer mig rigtig meget. Jeg tabte mig 3 kilo et par måneder efter jeg startede på eltroxin, men de er kommet på igen 
Er der et natur præperat jeg kan tage som vil hjælpe mig?
På forhånd tak.
-
13-07-10, 13:35 #49
Hei Carlsmor!
Du ligger vel fortsatt litt lavt på medisinering? Jeg ser av det du skriver at du begynte med eletroxin i oktober eller så. Og det sies ofte at første året går med til å finne rett dose. De fleste må vel opp på 125- 150 mikrogram pr dag, eller mer før de er optimalt dosert. Og din T4 skriver du er 15,4, er det fritt T4 (benevnes FT4)? Om det er FT4 kan det hende du har det bedre ved å øke medisinen din ytterligere. Mange har det best ved å ha den meget høyt oppe i referanseområdet. Jeg gikk på 150 mg pr dag da jeg gikk på levaxin. Jeg skulle hatt T3 i tillegg, fordi kroppen min var dårlig på å konvertere T4 til T3, det er en annen historie.
Har du fått sjekket vitaminer og mineraler hos legen?
Før du er godt medisinert, skjer det kanskje ikke så mange undere? Det er jo ikke alltid at alle undre skjer da heller, men slik er det....• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
13-07-10, 17:16 #50
Hej Vigdis.
Tak for dit svar
Ja det er mit frit T4 som ligger lige over 15. Det startede med at ligge for lavt - tror det var omkring 11. Nu er det så indenfor normalområdet, men selvfølgelig stadig ikke højt. Jeg er bare bange for at få for højt stofskifte, men hvornår er TSH for lav?
Min TSH har jo aldrig været unormal - kun min T3 og T4 har været for lave så det er ikke et helt normal billede af for lavt stofskifte jeg har.
Jeg har fået tjekket min d-vitamin som var for lav så jeg tager et tilskud i vintermånederne. Hvilke andre blodprøver er vigtige?
Jeg har ikke forstørre skjoldbruskkirtel, den er blevet scannet med kontrast.
Mvh Anja
Svar med sitat

Bokmerker