Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Tråd: Jeg får ikke sove!
Threaded View
-
31-07-07, 22:08 #7
Her er det mye spennende ;)
Ja, det har jeg trodd lenge - ettersom jeg har problemer med stoffskiftet, forsinket søvnfasesyndrom, null regulering av temperaturer (reguleringssenteret ligger i hypothalamus, tror jeg, i alle fall i hjernen en plass) og sikkert mer tull med hormonene. Og - mye av det har jeg hatt helt siden jeg var liten - spesielt dette med søvnen. Og når du ikke får dyp søvn, så er det så mange andre hormonbalanser det går ut over. Har tenkt en del på dette - hvor begynte egentlig all elendigheten? Og jeg lurer på om det med søvnen kom først, så lavt stoffskifte, så temperaturintoleranse, så alltid uregelmessig menstruasjon, så bare verre og verre i alle hormonbalanser - til sist urolig verk og utmattelse.Kanskje er det i hjernen den store feilen ligger
Jeg kan ikke si at det ikke er riktig det n'Finn forteller om Melatonin, men hvis det forsinkede søvnfasesyndromet blir så ille at man snur natt og dag, så kan man justere det tilbake ved hjelp av dagslyslampe og Melatonin. Hadde jeg ikke brukt dette i mange år nå, så hadde jeg ikke vært oppe kl. 12.00 på dagen ei gang - men da hadde jeg lagt meg og stått opp kl. 20.00 på kvelden. Så man må vel veie ondene opp mot hverandre? Det samme gjelder B-preparater for søvn. Tar heller ikke dispiril og lette smertestillende av den simple grunn at det overhodet ikke virker. Da tar jeg heller noe "ordentlig" som virker, slik at jeg av og til kan få noe lindring. Noen kan ha effekt av Sarotex som søvndyssende om kvelden - og muskelavslappende. Det er et antidepressiva som ofte blir brukt på denne måten. Jeg har dessverre intoleranse for denne typen legemidler, for de er i alle fall ikke vanedannende, og t.o.m. institusjoner som er mot sovemedisiner og slikt, godtar disse.
Men det med forsinket søvnfasesyndrom - hvorfor har vi det? Kan godt være slike "stive" binyrer som n'Finn snakker om. Og stive - betydde det at kortison-nivået ikke varier i løpet av et døgn som det skal, var det slik? At det skal være lavere på kvelden slik at vi får sove, og høyere på dagen slik at vi kan våkne og fungere - og det er det da ikke i dette tilfellet?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
Lignende tråder
-
Søvn og stoffskifte
Av chino i forumet SøvnSvar: 110Siste melding: 22-11-11, 23:05

Svar med sitat
Bokmerker