Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard Jeg får ikke sove!

Dette har kanskje ikke noe under lavt stoffskifte å gjøre. Vi pleier jo å sove nok for å si det slik. Håper moderator kan flytte innlegget om det hører hjemme en annen plass.

Jeg blir gal snart om jeg ikke får sove mer enn ca. 1 time pr.natt. Står opp 0630 og skal være på jobb 0730 og da er det ikke så bra å sovene 0500. Er det noen sovetabletter som vi med hypotyrose skal holde oss unna?

Tar imot alle tips for å få sove.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Dette hører nok hjemme her vel ? Tror mange har det slik.
    Har du testet kortisolets døgnvariasjonen ?
    Kan hende faller det ikke nok til at du får slappe av ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Jeg får problemer med å sove hvis jeg er for høyt dosert. Det trenger ikke være mye.
    Når på dagen tar du tablettene?

Ang sovetabletter av typen b-preparat, så er det avhengighetsskapene og jeg ville i hvertfall ikke brukt det selv.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Glemte å svare på det med sovetabletter jeg da.
    Det har jeg mine prinsipper og svaret er sterkt preget av dem.

Jeg bruker ikke kunstige midler i det heletatt. Har blitt sånn etterhvert. Før gummla jeg i meg alt en lege la foran meg, men slutt i 1986.
    Nå ikke engang en dispril.
    Hva er vitsen ? Den svake smerten som en skarve dispril er istand til å dempe klarer jeg å holde ut til det går over. Brennsikkert !
    Og sovemidler er enda verre - uansett om de er på a eller b eller c lista vil disse overta naturlige funksjoner og dekke over symptombildet slik at du ikke finner ut hva som egentlig er galt.

Feks. Du har stive binyrer og kortisolet senker seg ikke tilstrekkelig til at du får sove. Så begynner du med sovemedisin og får sove - en stund. Så må du ha noe strerkere osv.......
    Og dine stive binyrer er glemt.......

Ok - ikke sikkert at du kan gjøre noe ved selve problemet.
    Da kan en nesten forsvare å bruke noe kjemisk, men det er mangt å mye en kan forsøke først - før en bruker balltre på hjernen sin........

Men kua er ikke helt hellig......
    Jeg gjør jo noen unntak da - har jo måttet erkjenne nytten av N-saids og jeg har jo forsøkt mye - og forkastet mye - syns jeg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Dette hører nok hjemme her vel ? Tror mange har det slik.
    Har du testet kortisolets døgnvariasjonen ?
    Kan hende faller det ikke nok til at du får slappe av ?
    Hei
    Hva er kortisolets døgnvariasjon? Jeg har problemet at jeg blir aldri trøtt før langt på natt. Legen mente det var forsinket søvnfasesyndrom, mulig det, er i alle fall grundig lei av det.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Sliter litt med den forklaringa Bille.
    Jeg vet ikke hva det kommer av og hva som styrer dette, men antar at dette er hypofysestyrt.
    Denne skal jo hente inn info fra forskjellige sensorer i kroppen - ofte fra hypotalamus og reagere på disse ved å sende ut styringshormoner.
    Bla skal den jo også sende ut melatonin - vårt eget sovepulver. http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322541 når dagslyset minker.

Kanskje er det i hjernen den store feilen ligger ?

Kortisol kalles et stresshormon.
    Det er et hormon som setter oss istand til å mestre stress. Det får oss til å holde ut fysiske anstrengelser og skal kunne tidobble sin produksjon poå et øyeblikk.
    Det er styringshormonet ACTH som produseres i hypofysen som styrer kortisolproduksjonen.
    ACTH virker og har samme oppgave i binyresystemet som TSH har i skjoldkjertelsystemet.

Mange tror det går å lure systemet ved feks å ta melatonin kunstig.
    Der står jeg av - hvis ikke problemet etter lange nitide undersøkelser kan fastlå at det er dette som trengs.
    Ã… innføre melatonin i et nogenlunde fungerende system blir det samme som å gi en frisk person thyroxin. Systemet stenger da av sin egen produksjon og da dette er døgnvariabelt er det et meget kilent system som griper mangsidig inn i kroppens funkson og vi vil merke dette på andre områder etterhvert.

ACTH produseres forøvrig syntetisk og brukes i synacten-tester på hormonlaboratorier for å se om kortisolproduksjonen fungerer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Her er det mye spennende ;)

Kanskje er det i hjernen den store feilen ligger
    Ja, det har jeg trodd lenge - ettersom jeg har problemer med stoffskiftet, forsinket søvnfasesyndrom, null regulering av temperaturer (reguleringssenteret ligger i hypothalamus, tror jeg, i alle fall i hjernen en plass) og sikkert mer tull med hormonene. Og - mye av det har jeg hatt helt siden jeg var liten - spesielt dette med søvnen. Og når du ikke får dyp søvn, så er det så mange andre hormonbalanser det går ut over. Har tenkt en del på dette - hvor begynte egentlig all elendigheten? Og jeg lurer på om det med søvnen kom først, så lavt stoffskifte, så temperaturintoleranse, så alltid uregelmessig menstruasjon, så bare verre og verre i alle hormonbalanser - til sist urolig verk og utmattelse.

Jeg kan ikke si at det ikke er riktig det n'Finn forteller om Melatonin, men hvis det forsinkede søvnfasesyndromet blir så ille at man snur natt og dag, så kan man justere det tilbake ved hjelp av dagslyslampe og Melatonin. Hadde jeg ikke brukt dette i mange år nå, så hadde jeg ikke vært oppe kl. 12.00 på dagen ei gang - men da hadde jeg lagt meg og stått opp kl. 20.00 på kvelden. Så man må vel veie ondene opp mot hverandre? Det samme gjelder B-preparater for søvn. Tar heller ikke dispiril og lette smertestillende av den simple grunn at det overhodet ikke virker. Da tar jeg heller noe "ordentlig" som virker, slik at jeg av og til kan få noe lindring. Noen kan ha effekt av Sarotex som søvndyssende om kvelden - og muskelavslappende. Det er et antidepressiva som ofte blir brukt på denne måten. Jeg har dessverre intoleranse for denne typen legemidler, for de er i alle fall ikke vanedannende, og t.o.m. institusjoner som er mot sovemedisiner og slikt, godtar disse.

Men det med forsinket søvnfasesyndrom - hvorfor har vi det? Kan godt være slike "stive" binyrer som n'Finn snakker om. Og stive - betydde det at kortison-nivået ikke varier i løpet av et døgn som det skal, var det slik? At det skal være lavere på kvelden slik at vi får sove, og høyere på dagen slik at vi kan våkne og fungere - og det er det da ikke i dette tilfellet?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hjerneforskning er jo er prioritert område og har vært det i mange år. Det har ikke kommet så veldig mye jeg forstår av det, men det kom en ganske oppsiktsvekkende Svensk oppdagelse nylig.
    At MS er en autoimmun sykdom som angriper hjernen, og at det er en genfeil som er årsaken til at dette skjer.
    Her jobbet man etter en teori som tilslutt slo til.
    Dette får jo konsekvenser for forståelsen av autoimmune sykdommer og kanskje vi - om noen år - for en gangs skyld kan si :
    Hva var det vi sa !

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Interessant det du forteller om MS...

Har forresten ei grand-tante, tror jeg det blir - hun har MS og cølliaki - er ikke cølliaki også autoimmun? Hun tror vi har fått alle sykdommene fra min oldemor - jeg vet ikke hva hun feilte, for jeg var liten da hun døde. Kanskje jeg kan finne ut av det - men det er uansett interessant med mulige sammenhenger. Hennes datter - min bestemor har hatt struma, fortalte hun meg, også hennes søstre. Vet ikke hva slags, det visste hun sikkert heller ikke. Og ja, hun hadde også diabetes, vet ikke om det var type 1 eller 2, og hun er også død nå.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Standard

Selve søvnen er bra når jeg først har sovnet. Føler meg stort sett opplagt når jeg våkner. Problemet er å bli trøtt til anstendig tid Har lyslampe, men synes ikke den virker spesielt bra på meg. Har også prøvd melatonin, men heller ikke det har positiv virkning.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Søvn og stoffskifte
    Av chino i forumet Søvn
    Svar: 110
    Siste melding: 22-11-11, 23:05

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine