Viser søkeresultater 1 til 10 av 52
Tråd: Anti-TPO rundt 1300
Threaded View
-
08-10-09, 10:23 #18
Sv: Anti-TPO rundt 1300
Selve anti-TPO testen er ikke noen god test.
Den gir ikke helt 100% korrekte svar - bare 85-90%.
10% av de som måler positivt utvikler ikke hypothyreose - sies det.
Går man inn i tallmaterialet, er det i svar mellom 36 og 100 usikkerheten oppstår. Det jeg har sett er at jo høyere prøvesvar jo sikkrere.
Så er det endel misforståelser i behandlermiljøet.
Man blander sammen funksjonen av de to mest brukte antistofftestene : TRAS og anti-TPO.
TRAS reflekterer alvorligheten i angrepet og kan derfor brukes til å følge hvor godt behandlingen virker. Denne brukes altså til å se hvor effektivt thyreoistatika er istand til å knuse antistoffene.
Anti-TPO kan ikke brukes på denne måten. Prøvesvaret reflekterer ikke alvorligheten i angrepet, og disse antistoffene kan pr. dato ikke kures bort.
Som du skriver Rainbow, så kan kjertelen gå ad-undas (til bølgene) raskere hos en som har 300 enn en som har 1300.
Dermed er gjentagende målinger uten verdi.
Har man en gang fått påvist slike antistoffer VET man hvordan det går.
Antistoffene forsvinner ikke før siste rest av kjertelvev er borte, og noen ganger ikke da heller.
MEN.
At man konkluderer med at det ikke er nødvendig å kvalitetssikkre et funn på 1300 er jeg sterkt uenig i !
Det er DE som gjør deg usikker - DE bør isteden bestrebe seg på å sikkre deg visshet i situasjonen.
Og det finnes jo finnålsbiopsi som kan gi deg den vissheten.
Dessuten burde de behandle deg og dine symptomer - ikke blodprøver, som de jo forøvrig velger å ikke gjøre i dette tilfellet.
Så da er det vel den lange veien igjen da Rainbow........• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Min Anti -tpo....
Av Tiffen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 6Siste melding: 18-02-12, 12:13 -
tanker rundt å lese andres erfaringer
Av Gerd i forumet Høyt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 23-05-07, 18:42 -
sååå mange rundt min alder her!!:=)
Av isa1 i forumet PresentasjonerSvar: 1Siste melding: 17-02-07, 11:53 -
Anti-TPO
Av Anne Ma i forumet Nyttige linkerSvar: 1Siste melding: 10-06-06, 23:02

Svar med sitat

Bokmerker