Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
... jeg ble merkbart bedre av Hc-krem. Jeg tror det kan være noe med binyrene.
Det ER binyrerne! Efterhånden jeg oplever, læser og hører mere og mere om hypothyreose i endokrinologien historisk, af flere projekter beskrevet på bl.a. PubMed og andre medicinske databaser samt i patientberetninger indenlands og udenlands, ser du ud til, at man ikke kan have hypothyreose (uanset årsag) uden også at udvikle binyreproblemer. Forskellen mellem OM man udvikler eller endnu ikke udvikler ledsagende binyreproblem findes alene i hvor længe man går ubehandlet eller underbehandlet, før binyrerne bliver berørt.

Heri ligger et af de største problemer vi har med den tilvante behandling vores læger administrerer så forkert, som man overhovedet kan behandle hypothyreose! Intet under, at det enten slet ikke hjælper, eller hjælper for lidt. Selv de fleste endokrinologer er på vildspor. Det er tydeligt og det er himmelråbende!

I virkeligheden er det mit indtryk efterhånden, at det i virkeligheden er for at "overbevise" lægerne, at patienterne skal bevise at de har, ledsagende til hypothyreose binyreproblem. Det lægger yderligere pres på de, i forvejen hårdt prøvede patienter, mens man i virkeligheden kunne gøre det meget nemmere, som lægerne har handlet før alle disse lab-tests var opfundet - prøvebehandlinger med fysiologiske smådosebehandling med (den gang) binyreekstrakter og senere, med tilsvarende med hydrocortison.

Virkede det - havde patienten brug for behandling, virkede det ikke eller virkede det "for meget", var patientens binyrer i orden. Det sidste dog var en sjældenhed, viste det sig i så mange tilfælde, at de "gammeldags" læger kunne skrive under på, at "næsten alle hypothyreose-patienter havde samtidig binyrebarkinsufficiens."

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Litt forvirrende om å ta spyttprøve: I STTM-boka står det at det ikke skal tas tyroksin, eventuelt etter formiddagsprøven og ettermiddagsprøven. På http://www.genovadiagnostics.com/fil...nstruction.pdf og scandlab står det ingenting om det. Hva ville dere gjort? Tatt piller som vanlig?
Jeg ville ikke bekymre mig om hypothyreose-medicinen hvis jeg var dig, Vigdis, og tage den som sædvanligt. Der er intet til hinder for, at vedlægge lige en seddel med, at på dagen for udtagning af prøverne har du indtaget så og så meget af den og den medicin, på det og det tidspunkt. De har forskellige formler til rådighed, til at beregne forskellige ledsagende til prøveudtagning ydre forhold osv. Og havde det været nødvendigt med medicinstop - ville det stå beskrevet i vejledningen. Desuden halveres de forskellige bestanddele i medicinen forskelligt. Nogle forsvinder allerede efter nogle timer, mens andre skal bruge en uge eller to, før de er væk fra kroppen, så uanset hvad mener jeg ikke at det betyder det helt store, i denne sammenhæng, om du udelader medicinen den dag, eller ikke.

Hvad STTM-bogen anbefaler kan også hænge sammen med, at de amerikanske labs evt. bruger andre analysemetoder? Jeg ved det ikke, men det er ikke utænkeligt, vel?

Alt i alt mener jeg, at du har allerede været udsat for alt for meget i denne anledning. Meget mere end du har overskud til og jeg kan derfor ikke lade være med at føle mig noget irriteret på lægen, at han ikke bare følger lægekunsten og sætter dig på en testbehandling med HC, i stedet for alt det virak. Det har jo ingen betydning for hverken HC-dosering og den nødvendige optrapning - hvilke resultater (tal) spytprøven fremviser. Man starter småt med HC og fortsætter langsomt optrappende indtil man når op på de 20 (nogle gange 30) mg dagligt, uanset graden af binyreproblemet, så længe der ikke er tale om en decideret Addisons, hvilken jo er en helt anden sygdom, der kan både ses og måles med almindelige labprøver, og har sædvanligvis ikke et udspring i hypothyreose.

Jeg håber, at du når frem til en slags state of mind hvor du slipper usikkerheden og uvisheden, og i stedet lader dig lede af, hvad din krop fortæller dig. Det er du og du alene, som ved hvordan det er at være i din krop og det er du, og kun du som ved, hvornår medicinen (som HC-cremen) virker godt eller virker ikke. Disse svar der kommer fra din egen krop er de vigtigste. Vigtigere end tal på papiret fra et lab.