Viser søkeresultater 31 til 40 av 954
-
02-10-09, 23:07 #31
Sv: HJELP! Har jeg trøbbel med binyrene?
100% enig. Men hvis der "brænder" andet i kroppen, bliver det ikke væk af akut doseøgning af T-hormonerne. Derimod skrev Vigdis d. 26. september, at "Den heftige feberaktige følelsen av vekselvis kokvarm og frostrier dempet seg av HC", HC-cremen var det vist nok. Dette tyder på, at det er cortisol Vigdis er i et dundrende underskud med, idet det også er kroppens cortisol, som dæmper kroppens inflammationer (uanset hvor i kroppen), mens det selvfølgelig ikke kan afhjælpe f.eks. et almindelig influenza og lignende.
Jeg tror derfor ikke selv, at Vigdis kan få gavn af alene en doseøgning, uden at denne ledsages af en hydrocortisonstøtte for hendes binyrer. Og jeg tror heller ikke længere, at HC-cremen er nok mere. HC-tabletter skal der til, "råber" hele min erfaring her.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
03-10-09, 09:24 #32
Hei Vigdis

Jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse. Det ene øyeblikket pakker jeg meg inn i masse klær, og i neste øyeblikk er jeg en dampkoker. Iskald på hender og føtter. Hjertet banker slik du beskriver.
Jeg er enig i det Anisa skriver, ikke øk før du har testet om det er binyrene. Da vil det ikke hjelpe å øke. Jeg har fått påvist lav binyrefunksjon, går på 3 grain, og er kjempehypo.
Det er tungt å ha det slik, men jeg håper du holder ut litt til
-
03-10-09, 12:08 #33
Dette blir litt på siden, kanskje. Nå tenker jeg på sykdom som forkjølelse/influensa. Anbefales det å gå opp på thyroxindoseringen under slike sykdomsperioder? Jeg øker jo cortefdoseringen min under sykdom (slik som nå hvor jeg sliter med en forkjølelse). Burde man også ta mer thyroxin?
Rufus
-
03-10-09, 12:20 #34
Det er vel en sammenheng her ?
Hvis det fungerer da, så skal jo binyrene følge opp en Thyroxinøkning.
Såvidt jeg kan forstå setter thyroxinnivået et slags produksjonskrav til binyrene.
Men så er det jo det da, at denne funksjonen er dårlig hos mange.
Det er vel en del av begrepet binyretretthet at behovet ikke følges opp.
Men det får jo Vigdis snart (og endelig) vite noe mer om.
Jeg så ikke det med en gang - du har jo en høy thyroxindose, og koblet ikke det med den mulighet at binyrene kanskje ikke klarer mer. Thyroxindosen kan allerede være høyere enn det binyrebarken klarer å levere.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-10-09, 12:28 #35
Legestanden diskuterer og er ikke enige om hva man skal gjøre med en NTIS, eller NTI.
Selv friske mennesker vil få lav TSH og lav ft4 og lav ft3 ved sykdom, skade osv. Det kalles non-thyroid illness.
Det går over så snart sykdommen er over. Etterpå vil både TSH og ft4 gå opp. Og så ned igjen, og etter seks uker har alt jevnet seg ut.
en gang tok jeg tilfeldigvis blodprøve når jeg var lettere forkjølet. Ft3 var UNDER referanseområdet den dagen, og det til tross for at jeg tok liothyronin....
Jeg vet altså ikke hva jeg skal svare.
Og jeg hadde en periode hvor bihulene var letterebetente, og levaxin og liothyroinin virket omtrent ikke, og jeg økte bare for å se, og jeg hadde ingen overdosesymptomer, bare at pulsfrekvensen gikk opp til 82 ifra mitt normale på 72. Da tok jeg rundt 190 µg t4 pluss tre kvart av en liothyronintablett i en uke.
Senere er jeg gått ned til ekvivalet til 125t4 og 10t3 (noe av det er NTmen summen blir omtrent lik) men det var etter at jeg gikk over til glutenfri og melkefri kost mend et er en anne historie. Men all den tid virket alt så dårlig.
Cortisolstatus er også dårlig så lenge man spiser gluten og ikke skulle hatt det. Og hvis man får i seg spor av gluten ved uhell så merker man straks at man har lavt cortisol. Må være tilsvarende med evt. andre ting man ikke skulle spist. (stikkord: cytokiner)
nora
-
03-10-09, 16:35 #36
Jeg ser også problemet som deg Nora - ikke godt å vite sikkert om man skal kompensere for fallet eller ikke.
Så håper jeg også at det er bra med deg Vigdis !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-10-09, 17:35 #37
Hei, jeg har ikke forsvunnet, og ikke er jeg sykere! Godt med omsorg! Har bare vært borte et halvt døgn. Jeg var så hoppende glad i går fordi jeg kom hjem med spyttprøvekit!
Hos legen: Jeg har ikke infeksjon eller diabetes, det fikk jeg svar på etter fem minutter. Jeg får svar på de andre blodprøvene litt senere, og binyrer om 2-3 uker. Blodprøvene var det meste jeg fant på STTM, samt noe annet, aldosterone, pluss at legen dynget på noe ut fra mine beskrivelser av tilstand og symptomer. Jeg var så på bærtur den dagen at jeg hadde nok med å ikke besvime hos legen, så jeg så ikke alt han krysset av.
Det er riktig som Anisa sier, jeg ble merkbart bedre av Hc-krem. Jeg tror det kan være noe med binyrene.
Jeg var hos øyelege her om dagen. Jeg har nedsatt tåreproduksjon. Det kan tyde på Sjøgren/Lupus, eller bare være en forandring. Må gjennom revmatolog og leppebiopsi hos ø-n-h lege for å avklare Sjøgren videre. Samt noen blodprøver jeg ikke husker hva heter. NB Du har rett til øyedråper på blå resept etter 3 mnd nedsatt tåreproduskjon enten det er en kronisk sykdm eller ikke. Og det hjelper på lommeboka, de gode tårevæskene er dyre!
Har en venn med datter med Lupus og Sjøgrens, og rådet var å se på begge deler, ikke bare fokusere på Sjøgrens. Hun mente at symptomene jeg beskrev minte henne veldig om Lupus. Jeg har jo fått en del smerter i ledd i fingre, plutselig stikker det til, og noen ledd har blitt litt hovne/knortete konstant siden i sommer. Så det er bra å få det sjekket.
Vel, jeg har nå fulgt n`Finns gode råd i dag med forhøyning 1 grain. Vet ikke helt om det hjelper.
Men jeg tror at jeg svinger temmelig mye i dagsform nå. På torsdag morgen var jeg helt på bærtur, satt og gråt ved frokostbordet, og var svimmel fra jeg våknet. I dag og i går har formen ikke vært så ille, selv om jeg merker at jeg blir fort sliten. I dag tror jeg at jeg hadde klart å jobbe, om det hadde stått på programmet. Det er en stund siden det har vært aktuelt ut fra formen. Det har bare vært snakk om å gjøre det mest nødvendige her hjemme og knapt nok det. Mange husdyr her nå, hybelkaniner og annet..• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
03-10-09, 18:01 #38
Fint du er tilbake igjen, Vigdis. Bra med helsjekk!

Takk for svarene Finn og Nora. Nei, lett å vite hva en skal gjøre. Det handler nok om å bli best mulig kjent med sin egen kropp og hvordan den fungerer i ulike tilstander/situasjoner. Er nybegynner her. Etter bare tre uker på cortef og med en forkjølelse føler jeg at jeg bommer med doseringen ca annenhver dag. Frustrerende, men nødvendig fase, sikkert.
-
03-10-09, 18:03 #39
Blodprøve fra 02.09
S-Ferrit 57
S-Jern 19,2
S-Tibc 66
Jernmetn 29
S-VitB12 435
S-Folat 30,7
S-Natriu 141
S-Kalium 4,9
S-LD 189
S-CK 50
S-IGG 8,7
S-IGA 0,6 (*markert med stjerne)
S-IGM 0,6
S-Latex <20
Anticcp <1
S-ana 0,6
S-Anca utført
Smpo 0,5
S-Pr-3 0,3
S_TSH <0,01
S-FT4 17,3
S-TPO-AS <35
S-Prolak 133
S-vit D 114
Åh, så mye jeg ikke forstår! Noen som kan tolke? probleme t er at det ikke står noenreferansetall her, men en annen kommer fra fürst, så kanskje denne også er derfra?• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
03-10-09, 18:15 #40
Aner ikke hvordan man tolker disse immunglobulinene, men antar at det er stjerne for for lav verdi. Vent å hør hva Nora mener om dette.
Er vel noe en bør følge opp ?
Så skulle jeg ønske jeg hadde dine D3-veridier
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Hva er binyretretthet?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 13-12-11, 21:20 -
Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
Av Rufus i forumet HydrocortisonSvar: 14Siste melding: 29-09-09, 17:49 -
Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 19Siste melding: 25-09-06, 09:50 -
Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 7Siste melding: 06-08-05, 10:35

Svar med sitat

Bokmerker