Hei - så fint at du fant forumet da.
Enheten mG er milligram - altså en tusendels gram
mcG er mikrogram og er en milliontedels gram - og det er denne som brukes mest om Thyroxin.
Men 100mcG, eller µg (trykk AltGr+M for å få µ) kan også skrives som 0,1mG.

Så ser jeg jo at du som så mange har truffet en lege som behandler blodverdier - og ikke deg....
Mine uttalelse er sterkt preget av at jeg mener man i hovedsak skal behandle deg - og ikke blodverdier.
Blodprøver bør ha det formål å hjelpe deg til å føle deg bedre - mennesket må komme først.

15 eller 20 sier ingenting om hva DU må ha for å fungere - det bare sammenlikner med en gjennomsnittlig statistikk over hva friske mennesker har !
TSH er det likegodt å bare glemme. Det er ikke et stoffskiftehormon heller. Det deltar jo ikke i stoffskiftet.

Så mener jeg også at man bør behandle seg selv.
Men det må man jo gjøre opp med seg selv om man vil eller ikke.
Jeg syns det må være viktig for oss å finne ut hvor stor dose vi bør ha, og føle oss frem med å endre dosen og få erfaring med hvordan det virker.
Kjertelen har et meget komplisert regulerings-system som skal passe på at den til enhver tid forsyner kroppen med nok stoffskiftehormoner.
Hvis det hadde vært slik at kroppen skal ha en konstant mengde, så hadde vi ikke hatt dette reguleringssystemet.
Så hvordan kan man da tro at man feks skal gå på en konstant dose på 125 eller 150µg ?
Det må være direkte u-fagelig å tro noe slikt.

Vi mister jo selve stoffskiftehormon-produsenten når kjertelen bukker under, men vi har lett for å glemme at vi også mister reguleringen, og tilpassingen av den mengden stoffskiftehormoner kroppen trenger.
Derfor mener jeg at man bør lære av hvordan kjertelen en gang doserte kroppen, og prøve å etterlikne dette så godt som rå er.
Så doser om morgenen - det gjør kjertelen. Og bruker du T3 i tillegg så dose'r det på formiddagen - iallfall aldri om kvelden.
Pass på at man ikke tar jern, syrenøytraliserene og kalsiumtabletter samtidig.
(Melk er ok)

Grunndosen kan bare være T4.
Denne dosen blir kroppens lagerbeholdning. Denne behandles av de-jodinasen og det dannes de langsiktige stoffskiftehormoner her. Det er en kontinuerlig prosess.
Så varierer jo kroppens behov, og dette må vi lære oss hvordan vi skal dosere.
Prøv å finne noen symptomer som kan være din rettesnor. Jeg merker at jeg blir ør i bakhodet. De dagene jeg er det, tar jeg ekstra.
Nå bruker jeg naturthyroxin, så det er jo både T4 og T3, og det bør man nok sikkert gjøre om man bruker syntetiske produkter også.

T3 (Liothyronin) tar kroppen opp 100% uansett hva du spiser. Det er derfor en fordel å ta det sammen med mat - det forlenger opptakstiden.
T3 har kort virketid, så den kan doseres to ganger daglig hvis nødvendig - og bruk 5µg av gangen (1/4 tab) Noen bruker 10.

Om du får noe nytte av et slikt doseringsregime gjennstår jo å se.
En kan iallfall ikke vite det før man har forsøkt.

Jeg har jo min egen teori om hvorfor jeg måtte over på naturthyroxin.
Jeg tror Levaxin på en eller annen måte kan slutte å fungere godt.

Og så er det heller ikke noe rart at man føler seg elendig når man reduserer T4 for å erstatte denne med T3.
Trenger man T3 er det fordi kroppen ikke lager nok av den T4 beholdning kroppen har, men noe lager den - og da sager man jo av den grenen man sitter på hvis man reduserer denne beholdningen !
Øk derfor T4 jevnt og trutt til man merker uro fra hjertet, og reduser da dosen litt.
Lager ikke kroppen nok T3 da, så spis T3 til man syns man har det bra.