Vel Anisa, som jeg ser det er det nettopp kun om kjertelen er levende eller død.
Det er kun i kjertelens prosess det er mulig å implantere Fluor isteden for Jod.
Det er jo her, i selve monteringsprosessen at Fluor overtar for Jod. Det byttes ut skruer av Jod med skruer av Fluor.

Men for de som får denne monteringsjobben gjort på en pillefabrikk er jo utenfor fare. Når jobben først er gjort, kan den ikke reverseres.
Så de som bruker piller mener jeg er helt utenfor fare - i denne sammenheng !

Fluor er et svært vanlig stoff på jorden. En tusendel av den er Fluor, og det er feks. mye mer enn kobber og kull.
Men stoffet er svært reaktivt - det finnes nesten ikke i ren form fordi det har reagert med andre stoffer og dannet Fluorider.
Derfor er det ikke noe ønskestoff å få i seg for mye av !
10 gram er dødlig dose leste jeg et sted - et annet sted mente 1 gram.

Men litt må vi bare tåle, for alt vann inneholder Fluor. Noe mer enn annet.
Ramløsa inneholder feks 2,7mG/L, noe som er 30 ganger mer enn ett gjennomsnittlig drikkekvann. Så lag ikke te av denne.......
Tansaniasjøen (mener jeg det er...) inneholder opp til 100mG/L og skaper emaljeskader på tennene.

Så er det jo riktig at innholdet varierer med dyrkningsjordens innhold og med høstingstidspunktet.
Hvit te - og gul te (om du kan få tak i den) høstes jo med en gang bladene skyter. De er dyre, men inneholder nok minst Fluor.

Så er det jo meget intressant om man kan påvise slike stoffers innvirkning på de-jodinasen.
Det vil jo være et gjernnombrudd.