Viser søkeresultater 11 til 20 av 22
-
30-09-09, 10:14 #11
Sv: Denne uken fikk min samboer diagnosen hashimotos
Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
30-09-09, 19:16 #12
Jeg hadde/har også anti-tpo som er normal, men høy TSH (6,4 før jeg startet på levaxin) og ft3 og ft4 på grensen. Tok ultralyd av skjoldbruskkjertelen, som også var normal, og har aldri fått noe info om hva det lave stoffskiftet kan skyldes. Blir nesten litt nervøs når jeg leser om hypofysesvulst og greier.
Har egentlig ikke så mye å bidra med, men jeg kan i hvert fall si at det er flere som samboeren din. Oppdater oss gjerne om dere får vite noe mer
-
30-09-09, 20:20 #13
Ja, oppdater oss gjerne.
Jeg er jo trolig av den typen jeg også.
Man har aldri funnet antistoffer (anti-TG, antiT-PO) hos meg, men første antistoffprøven ble ikke tatt før etter omtrent et år, såvidt jeg husker.
Så hvorfor ble jeg da medisinert ?
Jo, TSH var over 5, frie målinger fantes ikke. TT4 var om jeg husker rett 140.
Og jeg klagde vel på symptomer som var forenlige med den gode doktors erfaringer på området.
Jeg tok en scanning av kjertelen. jeg fikk en sprøyte redioaktivt jod og kjertelen ble avscannet med et instrument en kunne tatt rett ut av flåklypa.
Underteksten på prøvesvaret var omtrent : Undersøkelsen viser en normal kjertel som responderer normalt på jod. Undersøkelsen gir ikke støtte til igangsettelse av substituttbehandling.
Men den ble igangsatt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-10-09, 07:54 #14
Da jeg var hos legen (var hos en annen lege i dag som viste seg å være ganske så dyktig og erfaren), spurte jeg hva hypotyreosen kunne skyldes siden jeg hadde normal anti-tpo, og han sa det var nesten umulig å svare på, og at det bare ble gjetting uansett. Han mente også at det ikke var behov for utredning, da alvorlige tilstander f.eks. en eventuell svulst på hypofysen, ville gi tydelige symptomer. Så da er kanskje ikke det noe særlig å bekymre seg for.
-
07-10-09, 08:45 #15
Jeg syns det er litt rart at man ikke går for en utredning i slike tilfeller. Pasienter i slike situasjoner er usikkre og ville fått mere ro om saken med en grundig undersøkelse.
Så kunne det jo hende at man fant noe i noen av tilfellene ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-10-09, 09:02 #16
Ja, det er sant. Leste litt mer om hypofysesvikt på nettet, og har kommet frem til at egentlig alle som ikke har anti-tpo eller tras bør ta en sjekk av hypofysen. Dette er hentet fra Pasienthåndboken: "Når det er påvist hormonforstyrrelse er det som regel nødvendig med ytterligere kartlegging med CT eller MR av hypofyse og eventuelt også de andre hormonproduserende organene for å kartlegge tilstanden."
Skjønner at dette også har stor sammenheng med binyrene, så de som både er hypo/hyper og har problemer med binyrene bør i hvert fall ta en ct eller mr.
Jeg var faktisk hos fastlegen min for litt siden fordi jeg hadde vondt i øynene, nakken og i den ene halvdelen av hodet. Søsteren til faren min døde av hjernesvulst da hun var 16, så det var han som absolutt vill jeg skulle sjekke ut dette hos legen, og jeg fortalte historien og at jeg hadde lavt stoffskifte, men hun var helt uinteressert i å sjekke ut dette noe mer enn å lyse inn i øynene mine, og sa at alt var ok.Sist endret av NoraH; 07-10-09 kl 09:06 Begrunnelse: Glemte å ta med noe
-
07-10-09, 10:10 #17
Ja, det virker som det omtrent er som å banne i kjærka å nevne ordet "binyrene".
Her må en jo ha litt organkunnskap for å forstå at de finnes under den valgte betegnelse : "de andre hormonproduserende organene".
Hadde jo vært fint da, om alt kunne sjekkes ved at man lyser inn i øya på folk......
(antar det var for å se etter mulig "trykk" innenfra...)
MR og CT er nok mest for hypofysen vil jeg anta.
Binyrene er det mer praktiske tester som må til for å utrede. En "spytt-test" som foretas hjemme en dag en ikke har alt for mye å gjøre, sier mye om den tilstanden.
Og brukes alt for lite.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-10-09, 10:22 #18
Ja, men en hypofysesvikt kan også føre til problemer med binyrene, så dersom man både har problemer med stoffskiftet og binyrene er det jo enda større sannsynelighet for at det er noe galt med hypofysen.
-
07-10-09, 15:52 #19
Hvis man har hatt litt store blødninger under fødselen, da er det fare for at man kan ha fått Sheehan syndrom. De blir ikke fortalt dette når de har hatt dette.
(og definisjonen fr sheehan syndrom er feil, for man trenger ikke en kjempelav TSH og en kjempelav ft4 samt kjempelave andre hormoner for dette.)
mankan ha en autoimmun form for dette også.
Hvis man mangler flere hormoner pga hypofysesvikt, kalles det schmidt syndrom
og det pleier å være autoimmunt.
Det fins anti-hypofyse-antistoffer og misnt e0% av dem med hashimotos har dem, det fins referanser på det, men jeg har ikke hørt om noen som har fått målt disse antistoffene. muligens er det de samme pasientene som får lav -lav TSH ved riktig medisinering....de er omtrent en tredel de også.
Forresten så er kravet for å få levaxin /liothyronin på blå resept at man har fått det av spesialist første gangen.....
-
07-10-09, 17:09 #20
Ja, det er jo hypofysen som produserer de hormonene som styrer både kjertelen og binyrene (TSH og ACTH) ((skreiv først ADSL uten å tenke meg om gitt, og da kom jeg nesten ikke på hva det het))
men også FL og FSH og mange fler produseres der.
En synacten-test går ut på at man injeserer ACTH og ser om binyrene reagerer.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake
Av Carro i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 76Siste melding: 10-02-10, 14:24 -
Min trenings-motivasjon da jeg fikk diagnosen i 1997
Av Thomas W H i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 0Siste melding: 16-08-09, 12:02 -
Forvirret over Hashimotos info
Av Xaka i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 14Siste melding: 10-04-09, 13:52 -
Diagnosen
Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifteSvar: 19Siste melding: 26-08-07, 21:30

Svar med sitat
Bokmerker