Viser søkeresultater 1 til 10 av 37

Hybrid View

Medlem siden
    Dec 2008
    Meldinger
    77

Standard Sv: Symptomer på lavt stoffskifte i minst ti år

Hei Delisa, kjenner meg igjen i den beskrivelsen

Det høres ut som om du er nærmere målet enn meg.. Men akkurat nå er formen til å leve med. Etter så mange år med symptomer har det blitt en slags ubehagelig normalsituasjon. Og nå vet jeg i det minste hva det er.

Ha en fin kveld

hilsen
    Vår

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Denne legen burde holde foredrag til kollegene sine, for vi er maange som har fått skikkelig juling av å bli medisinert etter en TSH på det "hellige" tall-1.
    Også nyttig informasjon med det om fT4 på ca.24-25. (ikke rart binyrene ikke klarer henge med i svingene).Går altså mest sannsynlig undermedisinert..
    Tusen takk for den opplysingen!
    Sist endret av Admin; 14-11-10 kl 14:08 Begrunnelse: Signaturlinket rettet
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Dere, det fins minst to-tre prøvekits på laboratoriene og 17 og 21 betyr noe helt annet på de forskjellige prøvemaskinene.
    Noen har referanseområde 7-16, ahus har det, og mange andre, og andre begynner mye høyrere og ender på 22, og noen på 28. altså minst tre forskjellige typer tester.

Det ville vært lurt å spesifisere hvilket referansområde som tallene deres tilhører.

forordens skyld, i gamle dager, for ti år siden, var det kun 10-20 det gjaldt, og slik må dere lese gamle innlegg i forumet....og dengang så var det ofte at pasientene sa at de måtte opp i 17, altså 70%.
    man kan godt oversette tallene i prosent.

hilsen
    nora

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Viktig innspel der, Nora!!!
    Hadde eg ikkje tenkt på, men så klart kan det vera forskjellig frå lab til lab.
    Min lab har ref. 10-23.... og legen seier eg skal ha over 24... Rart!!!

Håpar han veit kva han driv med

Les i dag i ein anna tråd her inne at Tyroideaforbundet så vel som dei fleste legar styrer stort sett etter TSH.
    Kjenner eg blir forbanna!!! Er dei klar over kor mange som blir frårøva moglegheita til å leva liva sine (skikkeleg)?????

Nokon burde ta tak i dei og riste dei. Får lyst til å skrive brev til Dagens medisin feks. Kjenner også eit slags barnsleg hat mot legar, ikkje bra all den tid eg jobbar i helsevesenet.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

I artikkelen til Egil Haug(Aker), står det at av og til må pasienten OVER ref.området for å bli bra.
    Legen som medisinerer ut ifra Aker sine retningslinjer, bruker kanskje lab.der?
    Da mine prøver for et år siden ble sendt dit ,var ref .området der for fT4 9-19.
    SÅ-rent logisk(ut ifra det som sies fra Aker i følge denne legen) blir det vel at med hentydning til at 90% først blir bra ved 21-24, vil det si at de fleste må over ref. området?
    Over..uansett hvilke laboratorier som blir brukt....eller?
    Som det sies inne her, vi må iallfall ha nok fT4 for å prøve lage nok T3...Og som det videre sies..vi må ha høyere verdier enn de som er friske, for vi må lage all T3 selv..
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

ja, på capiolab sidne gamle sider stod et også at noen måtte over referanseområdet.

Og, per defiinsjon er 2,5% av normale friske mennesker over referanse området, alltid, fordi referansemrådene er slik. Man tar vekk de 2,5 øverste og nederste prosentene. Av friske mennesker.
    Og siden tilført hormon aldri virker like bra som eget hormon, må man opp i dose.
    Men husk referanseområdene, for vi her som får prøvene sendt il ahus har 7-16 som referanseområde....og andre 13-28 og dere på aker har 10-23. (var 10-20)

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Irriterende og forvirrende at de ikke kan operere med de samme tallene!

[QUOTEOg siden tilført hormon aldri virker like bra som eget hormon, må man opp i dose[/QUOTE]

Hvor mange leger vet dette, Nora?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    17

Dette kjenner jeg meg godt igjen i! Fikk konstatert hypotyreose for 11 år siden. De første årene brukte jeg Tyroxin, så en miks av Tyroxin og Liothyronin (tror jeg det het), og de siste 5 årene har jeg kun brukt Armour. Siden starten har jeg logga samtlige blodprøve svar mot hvordan jeg faktisk har det, og har sett at ved lav TSH (<0.1) og høy FT4 (>20) så er formen ganske bra - grei energi og lite brain-fog (som er de symptomene jeg sliter mest med). Ble satt på Armour av en endokrinolog, som jeg er hos 1-2 ganger/år. Armour har funka veldig bra på meg, men det siste året har formen blitt gradvis verre. Var hos legen senest i går, uten at det hjalp noe som helst. Så da gjør jeg som før - øker dosen gradvis! Legen tviholder på TSH, og sier at siden den holder seg stabilt på <0.01 (og som oftest
    nedenfor referanseområdet) så har det INGEN hensikt å øke Armour dosen. Jeg har gjentatt at jeg har det bra når FT4 er over 20, og at den det siste året har gått fra 18 til 12.
    Jeg aner ikke ref-området hos den laben jeg bruker, men har brukt den samme i mange år slik at mine prøvesvar er greie å sammenligne fra prøve til prøve.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

"Legen tviholder på TSH, og sier at siden den holder seg stabilt på <0.01 (og som oftest
    nedenfor referanseområdet) så har det INGEN hensikt å øke Armour dosen."

Hm.....
    TSH er jo ikke et stoffskiftehormon. Den deltar ikke i stoffskiftet, og for oss som har uvirksom, eller ingen kjertel, har det ingen betydning hva verdi den har. Det er jo kun kjertelen i hele kroppen som har reseptorer for TSH.
    TSH har mistet sin oppgave når kjertelen forsvant - og den oppgaven TSH hadde, har vi overtatt.
    Det er vi som styrer butikken nå, det er vi som har handa i honningkrukka.
    Og jo mer vi spiser, jo høyere blir stoffskiftet.
    Vi må lære oss å være kjertel, og å være egenrådige !
    Også til legen vår ........

For det har forsåvidt ikke noe å bety hva blodprøvene er på i det heletatt, vi skal spise såppass at vi føler oss bra.
    For stor dose har jeg forsøkt - det ikke lenge, og det gikk ikke bra.
    Dem er så livredde at vi skl få for mye, når det er for lite vi er syke av !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Hmmm... Interessant...! Mine verdier er følgende: TSH 18, FT4 11,8, FT3 4,9 og Anti-TPO 262. Jeg er helt grønn på dette området, og fikk blodprøvesvarene i slutten av forrige uke. Dere som har litt peiling - hva synes dere om verdiene?

Lignende tråder

1. Jeg har de fleste symptomer på lavt stoffskifte
    Av Imse i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 31-08-09, 11:58
  2. Psykiske symptomer og lavt stoffskifte
    Av Maxern i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 9
    Siste melding: 25-10-08, 10:27
  3. Svar: 6
    Siste melding: 18-04-08, 19:52
  4. Hvordan skille høyt stoffskife fra lavt på symptomer
    Av sverre73 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 12-12-06, 12:13

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder