Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 37
    Medlem siden
    Dec 2008
    Meldinger
    77

Standard Symptomer på lavt stoffskifte i minst ti år

Hei

Vi er i samme båt; nyinnflyttet på dette forumet. Selv mener jeg at jeg har hatt symptomer på lavt stoffskifte i minst ti år, men det ble først oppdaget etter at min datter kom til verden for to år siden.

Siden den gang er det mye som har skjedd. Utallige symptomer. Og mange leger. En lang historie.
    Etter å ha prøvd ut tre leger, har jeg endelig funnet en som både tar sykdommen på alvor og som har tett kontakt med Aker. Det er en lettelse.

Ifølge min nye lege føler 90 prosent av pasientene som har Hashimotos ( den autoimmune varianten) seg først bra når FT4 ligger mellom 21- 25. 5 prosent kan føle seg bra på 18 - 19 prosent. TSH skal ligge under en.

Om pasienten har en FT4 på 13 eller 16 er uvesentlig, først når de kommer opp på 21 - 25 blir de bra. Fram til da kan de ha alle verdens symptomer. Han avviser dermed at gradvis forbedring. Dette er ifølge min lege anbefalinger fra Aker.

Selv har jeg nå en FT4 på 13, og dermed en lang vei å gå. Det er bare å smøre seg med tålmodighet.

Selv har jeg veldig god erfaring med akupunktur, som både hjelper mot søvnforstyrrelser, uregelmessig menstrasjon, muskelsmerter og annet små plukk.

Sliter selv med muskler, stiv nakke og hender som dovner. Min erfaring er at bindevevet trekker seg sammen når stoffskiftet faller og man får veskeansamlinger. I en lang periode klarte jeg ikke å puste med brystkassen, noe som også førte til kviser på ryggen. Nå har jeg fått løsnet litt opp ( akupunktur, osteopati og kiropraktor) og kvisene er borte. Men er fortsatt litt stiv.

Lykke til,

hilsen

Vår

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Standard Sv: mona3

Heisan!
    Så flott at du har fått ein lege med meir peiling. Eg har også ei historie på 5 år der eg har vore hos 2 ulike fastlegar, ein vikar, to såkalla endokrinologar på Riksen.
    Ikkje før nå hos min nye fastlege (som også er ein av byens mest poppise legar), har ein lege kommentert noko anna enn tsh-verdien....

Til slutt trudde eg på dei... at eg var lat måtte jo vera grunnen, tsh var jo så låg. Ja, lågare enn det legen ville (tok heldigvis litt ekstra levaxin på eiga hand).

Min lege seier akkurat det same som din Han er oppteken av ft4. Er heilt tragisk å tenkje på den bunken med blodprøve-utskrifter frå Fürst eg har liggande her. Legane før min nåverande målte alltid ft4, ofte ft3 også. Men var kun tsh dei snakka om.... Hugsar at eg spurte fastlegen som gav meg diagnosen kvifor ho da rekvirerte ft4 og ft3, ho sa at desse var ikkje så viktige, men var greie å følge med på. Var alltid tsh som var viktig. Skulle helst vera nærare 1. Var ein evig kamp pga eg ville ha den lågare, var jo da eg følte meg noko betre.

Nå jobbar eg meg oppover mot ein verdi på 20-talet. Er på 21 nå. Var på 18 i juli. Har tidlegare hatt 13 og 14.

Har tenkt mykje på det legen har sagt om at det ikkje er ei suksessiv betring ettersom ft4 nærmar seg målet. Men så er det vel riktig, og eg må berre vera tolmodig!

Eg vurderer å ta i mot sjukemeldig (nokre prosent). Har du eller andre her erfaring med det??? Vil det hjelpe montru, å gira heilt ned ein dag eller to i veka?? Blir heilt pumpa av jobben. Ligg stort sett i sofa resten av dagen.

Og har andre erfaring med kor lang tid det normalt tek å bevege seg mot riktig ft4-verdi??
    Eg aukar dosen kvar 4 veke. Har akkuart auka med 75 mcg per veke.

Medlem siden
    Dec 2008
    Meldinger
    77

Standard Sv: Vår

Hei
    Mulig vi har samme lege. Jeg har også en av de mest populære i byen og øker dosen hver fjerde uke.

Har selv ikke noe erfaring med sykemelding. Har jobbet hele tiden, selv om formen er svært svingende. Jeg er derimot ikke særlig trøtt, har bare mange rare symptomer og føler meg ganske så jævlig.

Vår

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Standard Sv: Vår

He he!! Godt mogleg det ja Min lege har eit førenamn på nokså få bokstavar. Namnet er noko utanlandskprega. Legesenteret har/held hus med eigen lab. Så nå går eg ikkje på Fürst meir.

Interessant det du skriv om at 90% kjenner seg friske fyrst med ein ft4 på 21-25. Legen min seier at over 24 er min target. Han har ikkje grunngjeve dette svaret. Har dog fått tilbakemelding om at eg nå aukar dosen såpass fort at eg kan få hjartebank.
    Eg har ved legebesøk gjeve uttrykk for stor frustrasjon over at eg ikkje er bra. Er drittlei av å ha så lite energi, er som om kroppen min har eit gåent batteri. Blir ein vond sirkel der eg blir deprimert av å ikkje orke ordne opp i heimen (yes, gjeld enkele ting som å vaske opp osv). Føler eg brukar det vesle eg har av energi på jobben. Men har jo mest lyst til å jobbe fullt, da. Skal tenkjer på det nokre dagar til.

Ein kjip sjukdom det skal vera visst. Men er jo så klart bra å endeleg ha ein lege med peil og interesse.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Hallo

Sitat Opprinnelig skrevet av Vår Vis post
    Ifølge min nye lege føler 90 prosent av pasientene som har Hashimotos ( den autoimmune varianten) seg først bra når FT4 ligger mellom 21- 25. 5 prosent kan føle seg bra på 18 - 19 prosent. TSH skal ligge under en.

Om pasienten har en FT4 på 13 eller 16 er uvesentlig, først når de kommer opp på 21 - 25 blir de bra. Fram til da kan de ha alle verdens symptomer. Han avviser dermed at gradvis forbedring. Dette er ifølge min lege anbefalinger fra Aker.
    Noen som vet hvorfor de med Hashimotos anbefales å ligge høyere på FT4 enn andre hypo?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2008
    Meldinger
    77

Standard Sv: Symptomer på lavt stoffskifte i minst ti år

Hei Delisa, kjenner meg igjen i den beskrivelsen

Det høres ut som om du er nærmere målet enn meg.. Men akkurat nå er formen til å leve med. Etter så mange år med symptomer har det blitt en slags ubehagelig normalsituasjon. Og nå vet jeg i det minste hva det er.

Ha en fin kveld

hilsen
    Vår

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Denne legen burde holde foredrag til kollegene sine, for vi er maange som har fått skikkelig juling av å bli medisinert etter en TSH på det "hellige" tall-1.
    Også nyttig informasjon med det om fT4 på ca.24-25. (ikke rart binyrene ikke klarer henge med i svingene).Går altså mest sannsynlig undermedisinert..
    Tusen takk for den opplysingen!
    Sist endret av Admin; 14-11-10 kl 14:08 Begrunnelse: Signaturlinket rettet
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Dere, det fins minst to-tre prøvekits på laboratoriene og 17 og 21 betyr noe helt annet på de forskjellige prøvemaskinene.
    Noen har referanseområde 7-16, ahus har det, og mange andre, og andre begynner mye høyrere og ender på 22, og noen på 28. altså minst tre forskjellige typer tester.

Det ville vært lurt å spesifisere hvilket referansområde som tallene deres tilhører.

forordens skyld, i gamle dager, for ti år siden, var det kun 10-20 det gjaldt, og slik må dere lese gamle innlegg i forumet....og dengang så var det ofte at pasientene sa at de måtte opp i 17, altså 70%.
    man kan godt oversette tallene i prosent.

hilsen
    nora

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Viktig innspel der, Nora!!!
    Hadde eg ikkje tenkt på, men så klart kan det vera forskjellig frå lab til lab.
    Min lab har ref. 10-23.... og legen seier eg skal ha over 24... Rart!!!

Håpar han veit kva han driv med

Les i dag i ein anna tråd her inne at Tyroideaforbundet så vel som dei fleste legar styrer stort sett etter TSH.
    Kjenner eg blir forbanna!!! Er dei klar over kor mange som blir frårøva moglegheita til å leva liva sine (skikkeleg)?????

Nokon burde ta tak i dei og riste dei. Får lyst til å skrive brev til Dagens medisin feks. Kjenner også eit slags barnsleg hat mot legar, ikkje bra all den tid eg jobbar i helsevesenet.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

I artikkelen til Egil Haug(Aker), står det at av og til må pasienten OVER ref.området for å bli bra.
    Legen som medisinerer ut ifra Aker sine retningslinjer, bruker kanskje lab.der?
    Da mine prøver for et år siden ble sendt dit ,var ref .området der for fT4 9-19.
    SÅ-rent logisk(ut ifra det som sies fra Aker i følge denne legen) blir det vel at med hentydning til at 90% først blir bra ved 21-24, vil det si at de fleste må over ref. området?
    Over..uansett hvilke laboratorier som blir brukt....eller?
    Som det sies inne her, vi må iallfall ha nok fT4 for å prøve lage nok T3...Og som det videre sies..vi må ha høyere verdier enn de som er friske, for vi må lage all T3 selv..
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Side 1 av 4 1234 Siste

Lignende tråder

1. Jeg har de fleste symptomer på lavt stoffskifte
    Av Imse i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 31-08-09, 11:58
  2. Psykiske symptomer og lavt stoffskifte
    Av Maxern i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 9
    Siste melding: 25-10-08, 10:27
  3. Svar: 6
    Siste melding: 18-04-08, 19:52
  4. Hvordan skille høyt stoffskife fra lavt på symptomer
    Av sverre73 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 12-12-06, 12:13

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder