Viser søkeresultater 1 til 10 av 52
Tråd: Anti-TPO rundt 1300
Threaded View
-
10-09-09, 17:18 #3
Sv: Forhøyet anti-TPO
Anti-TPO er en blodprøve som viser om det er antistoffer mot kjertelen i blodet.
Det har du - til gangs. Så høye prøvesvar er ikke til å ta feil av.
Du har en thyreoiditt som gradvis ødelegger selve kjertelen, og dermed korppens produsent av stoffskiftehormoner.
Disse vil du bli nødt til å spise i form av piller.
Over 90% av de som får lavt stoffskifte, får dette fordi kjertelen svikter.
Dette burde være barnelærdom, og dette fordrer en Endokrinolog og fastlegen er den som skal henvise.
http://www.furst.no/bb/index6.html
under anti-TPO står det :
Indikasjon: Utredning ved mistanke om autoimmun thyreoiditt.
Referanseområde: 60 kU/L (gjelder fra 07.09.2009)
Tolkning: Høye verdier ved autoimmun thyreoiditt, men økte verdier kan også ses ved hyper- og hypofunksjon av annen årsak. Antistoffet kan også finnes hos friske i lave konsentrasjoner, særlig hos kvinner og forekomsten øker med alderen. Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid.
Analytisk V.K.: Se separat tabell over Analysevariasjon
Klikk gjerne videre og søk på google.
I starten - og den kan vare noen år - vil ikke prøver av det kjertelen produserer falle særlig mye. (fritt T4)
Dette fordi at opplagrede hormoner i kjertelvevet frigjøres mens denne ødelegges.
Jeg vil jo foreslå at du printer ut det du kan finne på internett og tar med til legen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Min Anti -tpo....
Av Tiffen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 6Siste melding: 18-02-12, 12:13 -
tanker rundt å lese andres erfaringer
Av Gerd i forumet Høyt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 23-05-07, 18:42 -
sååå mange rundt min alder her!!:=)
Av isa1 i forumet PresentasjonerSvar: 1Siste melding: 17-02-07, 11:53 -
Anti-TPO
Av Anne Ma i forumet Nyttige linkerSvar: 1Siste melding: 10-06-06, 23:02

Svar med sitat

Bokmerker