Hei

Hva mener fastlegen din det feiler deg, da? Det stemmer at man kan ha antistoffer uten å ha utviklet hypothyreose, men når du også har symptomer på hypothyreose, forstår jeg ikke at legen kan la være å sette igang prøvebehandling med thyroxin. Du kan ha thyreoditt uten struma (jeg har det). Og det du forteller minner mye om mine erfaringer med min fastlege. Jeg ville altså ha bedt om prøvebehandling. Dersom legen din hadde kontaktet en endokrinolog, tror jeg nok at endokrinologen også ville gitt råd om testperiode med thyroxin (levaxin). Min skeptiske fastlege gav meg thyroxin til slutt etter at han tok noen telefoner til en endokrinolog.

Men det som ikke ble gjort i mitt tilfellet (og det var veldig uheldig) var at jeg ikke testet binyrefunksjonen min. Det førte til at jeg aldri ble helt bra, og i tillegg har hatt noen stygge tilbakefall. Du vet at i pakningsvedlegget til levaxin står det: Bruk ikke levaxin: Dersom du har ubehandlet utilstrekkelig funksjon av binyrer og hypofyseforlapp. Dette er det mange leger som ikke vet, eller så legger de ikke så stor vekt på det. Men det er viktig da thyroxinet ikke vil virke som det skal, dessuten er det uheldig for kroppen å bruke levaxin dersom binyrene er "slitne". Så om du får prøve levaxin, forsikre deg om at legen tester binyrefunksjonen din først. Da holder det ikke kun å ta en blodprøve - den kan være misvisende, men du må be om spyttprøve du gjør hjemme.
Det er ikke uvanlig at man har svekkede binyrer i når man har hypothyreose, spesielt om du har Hashimotos (thyreoditt). Så det er mitt råd til deg.

Mvh Rufus