Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
Det er jo forferdelig å lese dette !
Vedkommende "lege" bør jo få en alvorlig smekk !

Det er noen lignende spørsmål som har gnaget meg lenge :
Skal behandlere kunne drive rekruttering til NTF ?
Spørsmålet kommer inn i mine tanker fordi en jeg kjenner fikk et "godt råd" om å melde seg inn.
Er det etisk forsvarlig ?
Nei, ikke annet enn når pasienten selv spør om det finnes noen forening.

Jeg var selv i en svært vanskelig situasjon i dioagnosetiden, med en svært sårbar og sikkert lettpåvirkelig psyke. Det er vel noe som hører med til flere sykdommer.
Er det da forsvarlig at behandleren forslår i melde seg inn i en interesseorganisasjon ?
Nei, det synes jeg ikke.

Jeg var engang utsatt for en jeg trodde var kun lege. Og jeg mente jo at legen min var min helse-advokat, om han så skulle opptre på fandens vegne. ( og det er han jo pet nødt til )
Det var i ungdommen og jeg var fortsatt ganske så autoritets-tro. Jeg har alltid trodd på det gode i mennesket og har også verdsatt fagkunnskap høyt, men ikke tenkt på at man kan komme i konflikt med egne ønsker, ja egen helse !
Jeg var også slik før, lett påvirkelig og trodde at legen kun ville meg det beste. Det var før jeg lærte at enkelte leger er mer interesserte i penger og status enn å hjelpe folk.

OG :
Det har kommet meg for øre noe som kan tyde på at "noen" som tidligere skrev mye her på forumet, sendte PM til alle nye medlemmer på Sonjas, om hvor fint det var å være medlem i NTF. Altså drev sin egen vervekampanje på PM.
Det mener jeg er en sånn "bak ryggen greie" som jeg iallfall ikke kan stå inne for.
Det kan være lett å tenke smartness, men kjære medmennesker, tenk også litt etikk når du skriver.

Så mener jeg jo å se at de aller fleste har helt annet i tankene med å skrive her.
Dessverre er det nok også slik at de som har det aller verst, hverken er her - eller i NTF.......
Jeg har aldri hindret noen verken av NTFs styre eller vanlige medlemmer å skrive her, og heller aldri nektet noen av dem å reklamere for NTFs møter og arrangementer. At jeg meldte meg ut pga en dårlig erfaring med dem har jeg ikke latt være til noe hinder for dem i å bruke forumet helt fritt til sine saker. NTF har også fått flere medlemmer via meg opp gjennom årene. Det gjør meg svært trist å se at takken for alt arbeidet jeg har gjort for oss stoffskiftepasienter, er at forbundet faller meg i ryggen på denne måten og gjør det de kan for å sabotere for forumet.
Det står jo på sidene deres at de er sponset av Nycomed, så da antar jeg at alt snakk om medisinalternativer ikke er velkomment i de kretser. At folk faktisk kan bli friske er vel "farlig", det...

Jeg har tidligere vært åpen for at vi kunne få til et samarbeid med forbundet, men det er jeg ikke lengre. Det finnes en grense for hva jeg skal finne meg i. Og når til og med brukere av forumet får vanskeligheter med å få nødvendig helsehjelp fordi de har lest på forumet her, da har jeg mistet all respekt jeg måtte ha for slike leger og det forbundet. En slik oppførsel er simpelthen så råtten at jeg har ikke ord for det.