Sitat Opprinnelig skrevet av TeknikTeam Vis post
"Dessuten sa min endokrinolog at jeg ikke fikk være pasient hos ham dersom jeg leste på forumet, så jeg ønsker ett mer anonymt navn"

Siden årsskiftet er der enkelte brugere her på Sonjas Stoffskifteforum, som har oprettet en ny profil eller har bedt om at få sit brugernavn ændret.
Der er kommet en ny lille beretning.... lærerig i hvert fald.

Jeg får allikevel en time dagen etter. PÅ kvelden før timen går jeg på nett og googler hypo, siden det er helt nytt for meg, jeg vet lite om det, siden jeg hele tiden har vært hyper. Jeg ser en video på youtube om Armour og leser litt på Sonja forumet om kosthold.

Hos Dr. X dagen etter:

Legen: Hvordan har du det?

Pasient: Jeg er deprimert og trøtt...... sliten..o.l

Legen: Du skal få tabletter for lavt stoffskifte.

Pasient: Mener du Armour?

Legen: Hvor har du hørt om det?

Pasient: På nettet

Legen: Enten leser du på nettet, eller så går du til meg. Du kan ikke gjøre begge deler.

Pasient: Men jeg vil bare lære mer om sykdommen min, få mer kunnskap o.l

Legen: Har du ikke fått nok info av meg? Stoler du ikke på meg?

Pasient: Jo jeg fikk jo en brosjyre om Graves med 6-7 symptomer, men nå er jeg jo hypo og det vet jeg ingenting om.

Legen: Du kan få denne brosjyren her( Gir meg en liten brosjyre med 6-7 symptomer på hypo).

Pasient: er det noe spesielt jeg kan spise eller unngå å spise som vil gi en helsegevinst?

Legen: Hva mener du?

Pasient: F.eks unngå gluten?

Legen: Hvor har du lest det, det har ingenting med Graves å gjøre.

Pasient: PÅ sonja nettforum.

Legen: Ja akkurat ja, det var det jeg tenkte. Det er bare useriøse folk der, bederevitere, til og med thyreodeaforeningen fordømmer dem.

Pasient: Men jeg bare lurer på om det er noe jeg kan spise....

Legen: NEI det er ingenting som påvirker skjoldbrukskjertelen...(foruten jod). Du kan godt dra til en privat "spesialist" og betale 1000-1500 kr å bli fortalt at du skal slutte med gluten, bli satt på antibiotikakur, spise ditt og datt, men de er ikke utdannet.

Pasient: mener du kvakksalvere?

Legen: Ja

Pasient: Men hva med å lese om forskning? Jeg leste at det kan forebygge hjerteproblemer å gi medisin...er det ingensteder jeg får lov å lese om sykdommen min?

Legen: Det er INGEN som vet hvorfor man får Graves. Jeg har jobbet med dette i 20 år, bare tull... Du kan gå inn på thyreodeaforeningen sine nettsider... står adressen på brosjyren du fikk.

Pasient: det er så fælt å ha det slik jeg har det nå. Hvor lang tid tar det før Levaxin fungerer?

Legen: Vet ikke, men du er ikke i livsfare da, du...

Pasient: Vet det, men det handler ikke bare om å overleve, jeg vil ha noe livskvalitet. Jeg klarer ikke å ta meg av barn mi, faller ut av arbeidsliv, osv. Jeg vil bli frisk raskt. Har hørt om en som fikk livet sitt tilbake på Armour.

Legen: Ja EN ja, det gjelder ikke alle, vet du egentlig hva det er? Det er GRISEKJERTEL! Ingen som får det, du må UANSETT gå på Levaxin da, bare 100 som tar det, bedre med Levaxin.

Pasient: Er det noen bivirkninger på Levaxin?

Legen: Nei

Legen: Kom tilbake om 4 uker for blodprøve.

Pasient: Kan jeg få litt oftere oppfølging nå fremover?

Legen: Nei, det har jeg ikke kapasitet til.

Pasient: Er det noen andre som har kapasitet?

Legen: (Fnyser) Nei, lykke til med det, tror ikke det., er bare 2-3 til med meg med denne kompetansen (i landsdelen/red.TT)

Ja, som dere skjønner var det ett sjokkerende møte. Jeg var overhodet ikke angripende eller anklagende eller aggresiv på noen måte, men jeg ble møtt med en tydelig irritert, "på forsvar" arrogant holdning. Har aldri opplevd maken. Jeg ble bare veldig paff. Trodde ikke helt hva jeg hørte.. Tenker at min endokrinolog må ha følt seg angrepet av forumet på ett eller annet vis, og så gikk det ut over meg.

Man skulle tro spesialister skulle sette pris på at pasientene sine er interessert i å sette seg inn i sykdommen sin, lære og følge med, stille enkle spørsmål om kosthold og ny medisin, men ikke DR. X, nei...

Hmm.... hvis det er sådan konsultationerne hos speciallæger forløber, kan jeg godt forstå at vi passerer en million unikke besøgende om 2-3 uger.