Viser søkeresultater 21 til 30 av 33
Tråd: Stevia vs sukker
-
17-06-09, 13:37 #21
Sv: Sukker
Vill gjerne dytte litt på denne tråden!!
Stevia er en fantastisk plante som har overtatt store deler av markedet som søtningsmiddel bla. i Japan. Den har ingen GI, gir ingen blodsukkerstigning og gir ikke hull i tennene. Men selvfølgelig skal jo ikke vi her i landet få vite om dette... er så lei av at det skal være slik her. Alle naturlig planter etc. som virkelig fungerer skal bli forbudt. Slik at man kan tjene penger på syntetiske ting isteden.
Men etter som jeg har skjønt det er det nå lov å selge Stevia, i hvertfall planten , her i landet (men ikke lov å informere om hva den brukes til, altså selge den som "prydplante" - helt bak mål spør du meg). Dette fikk jeg vite når jeg og samboern var på en økologisk gård der de selger egg og urter her om dagen. Og der hadde hun små Stevia planter (de er visst utrolig vanskelige å få opp fra frø - men lette å ta stikklinger av). Hun kunne vise oss et info ark, men vi fikk ikke kopiere det eller ta med hjem. hehe, man må jo bare le av slike regler.
Så vi har en fin liten Stevia plante hjemme nå som vi kan bruke av
Til info finnes det masse Stevia produkter på http://www.iherb.com/Search?kw=stevia
Så her må nok vi forbrukerer begynne å spre ryktet om stevia, så får vi håpe at vi blir hørt tilslutt!!
http://www.naturlegemiddel.com/Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
18-06-09, 05:40 #22
Sv: Sukker
Husker Nrk sendte dokumentaren "Sukkerslavene". Den handlet om sukker, alt fra de som jobber på sukkerplantasjene til de som i andre enden er avhengig av sukker. Der kom det frem hvilken makt sukkerprodusentene i virkeligheten har, og den var skremmende! Den gikk helt inn i korridorene i WHO og Det hvite hus. Prof. Kaare Norum prøvde å få WHO til å endre sitt syn på sukkerpolitikken, men han ble nedstemt av de sukkerproduserende landenes representanter. Så at ufarlige konkurrenter til sukkeret ikke får komme inn på enkelte markedsområder, er ikke vanskelig å forstå. Sukkerindustrien har alt for mye å si!
Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
09-07-09, 16:43 #23
Sv: Sukker vs stevia
Er overbevisst om at mange et alt for mykje søtt. Gjeld ikkje berre sukker, men andre ting som verkar som sukker i kroppen. Personleg har eg lenge vore varsam med "det kvite" - kveitemjøl, sukker og mjølk. Den siste månaden har eg jamvel slutta totalt med alt dette. Har det mykje betre. Dersom eg har behov for å søte noko (har nesten aldri det, men nå etter kostomlegging faktisk oftare enn før da eg synest det er litt tam smak i rismjølka i kaffen og nokre goner i bæra på havregrauten), så brukar eg sukrin. Fantastisk produkt!! I tillegg like naturleg som stevia. Les om det her:
http://www.funksjonellmat.no/sukrin-om.php
-
10-07-09, 08:04 #24
Sukrin må jeg si jeg er litt usikker på , er det virkelig naturlig?
Dette står på hjemmesiden deres:
"Hvordan blir Sukrin fremstilt?
Sukrin (Erythritol) finnes i små mengder i frukter og andre matvarer, men ikke så mye at man kan utvinne det i store mengder. Man bruker en bakteriekultur for å fermentere druesukker (glukose), som da blir omdannet til Erythritol. Det blir renset, krystallisert og tørket, og resultatet er et rent produkt, Erythritol.
Dette er samme prosess som vin, ost og yoghurt går gjennom, og er derfor helt naturlig."
Høres ikke dette ut som en kjemisk prosess?
Ikke vet jeg.
Holder meg til Stevia jeg. Stevia plantene står i urtehagen sammen med alle de andre urtene mine, og vill jeg søte tee eller annet går jeg bare å henter et blad! Det må jeg kalle naturlig
Kjøper også Stevia i "sukker-form" , anbefaler disse:
http://www.iherb.com/NuStevia-White-...kets/4703?at=0Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
10-07-09, 13:08 #25
Hvordan fikk du tak i stevia? Da jeg forsøkte å bestille dem påhttp://impecta.se var det stengt. Kjøpte mange andre frø, men fikk ikke lov til å bestille dem (en type hamp og en type valmue tror jeg også er stengt for oss normenn).
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
10-07-09, 13:58 #26
Kjøpte selve planten på en gård bare noen kilometer herifra.
De selger masse ulike urter, økologiske egg etc.
Hun jeg kjøpte den av sa det var veldig lett å ta stiklinger så prøver på det nå. Der kostet en plante (ganske stor) 50 kr
Har forresten hørt de er veldig vanskelige å få opp fra frø.
Ruth, jeg kan kjøpe med en til deg når vi skal treffes i August
Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
10-07-09, 15:11 #27
Takk, Carro! Veldig gjerne!

Moro at de dyrker og selger det, på tross av forbud!
Det er mye jeg sår som ikke kommer opp. Og utålmodige meg ser senere at noen frø bruker veldig lang tid på å komme opp. Har fått et par slike overraskelser i år. Moro med det som kunne være ugress viser seg å være en meget vakker plante jeg ikke har "hilst" på! Veldig avkoblende med hage.
Aporopos hage, og det å dyrke i potter og bed: leste et sted at kruspersille inneholder mye K-vitamin, et par spiseskjeer er et meget bra inntak pr dag. Lurer på om bruk av stavmikser som knuser persille, frukt etc kan være en god måte å få i seg vitaminer og sporstoffer på?• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
11-07-09, 19:25 #28
Så kul diskusjon!
Jeg lurer på om stevia planten kan være både inne i potte og ute i hagen? Ville det overvintere i Norge samme som min timian og persille og gressløk gjør?
Vet noen om stevia planter selges noen sted i Oslo område? I så fall hvor?
Jeg har nettopp begynt med å bruke MASSE friske urter i maten vi spiser hver dag. Vet du, når jeg skal lage suppe så tar jeg et fedd hvitløk og en kopp med urter opp i en beholder, da heller jeg en del suppe over så det dekker godt men ikke for mye slik at det spruter ut. Så kjører jeg i gang med stavmikser. Man får en nydelig kremet suppe veldig lett og rask med masse friske urter. Kunne gjør det samme med en saus som man heller over biffen eller grønnsakene.
Jeg er veldig glad for å være med i denne gruppen. Så mange opplyste mennesker som tenker i nye baner!
klem fra Lulu
-
14-07-09, 13:18 #29
Hei Lulu!
Jeg har min i en krukke inne. Som jeg skrev tidligere så skal det være forholdsvis greit å ta stikklinger av Stevia slik at man får flere planter.
Står den i urtehagen utendørs er den nok bare 1-årig.
Friske urter er helt nydelig, vi har masse ulike urter i hagen!
Bruker de masse i maten og til te. Driver for tiden å høster og tørker endel slik at vi har til vinteren også.
Ang. lovlighet av Stevia. Den er nå helt lovlig i Norge, men de som selger den får ikke lov til å opplyse om at den kan brukes i mat!
Helt idiotisk spør du meg. Den selges altså som "prydplante". Merkelige regler her i landet.
Her kan du lese mer om Stevia!
Hilsen CarroFikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
22-09-10, 01:54 #30
I følge wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Stevia står det følgende:
Sitat: "... I Norge har det vært forbudt å selge Stevia som næringsmiddel fram til 2004 fordi det har vært usikkerhet rundt hvorvidt søtningsstoffet er skadelig for fruktbarhet.
I et nyhetsoppslag i TV 2-nyhetene i juli 2006 sto en kvinnelig norsk ernæringsekspert fram og fortalte om anonyme drapstrusler hun hadde mottatt i forbindelse med sitt engasjement for å spre informasjon om Stevia. Også ernæringsfysiolog Dag Viljen Poleszynski uttalte seg i innslaget og kritiserte de forskningsrapporter EU baserer sin kritikk mot Stevia på som uvitenskapelige. ..." Sitat slutt.
Så da er Stevia ikke så sundt likevel, da?? Enn Fruktsukker som Fedon L anbefaler, er det også farlig?? Bruker Fruktsukker siden jeg tror den er bra for meg...
(Jeg fant nevnte artikkel fra wikipedia, da jeg søkte på Stevia, siden jeg ikke husket hva det var for noe. Artikkelen lå på topp hos gugle så da var det umulig å unngå den... Tenkte jeg skulle ta den med i denne tråden, siden Stevia anbefales "i bøtte og spann". Sier dette, siden kanskje noen tenker at jeg sitter med saks og lim, og søker etter artikler med neg innhold, noe jeg ikke gjør så mye av...)
Lignende tråder
-
Er der noget sukker er godt for?
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 4Siste melding: 24-10-13, 19:09 -
Afhængig af sukker
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 12-01-10, 14:01 -
Sukker - Hvordan påvirker det stoffskiftet?
Av Moxa i forumet Helbred og kostholdSvar: 14Siste melding: 08-12-09, 22:48
Svar med sitat

Bokmerker