Hei igjen lady90

Jeg synes du gjør lurt i å ta den blodprøven og jeg tror du i fremtiden gjør lurest i å stole på deg selv

En del leger og endokrinologer er av den oppfatning at innenfor referanseverdier er perfekt og det er langt fra sannheten når det kommer til hva vi stoffskiftesyke opplever. På dine verdier ville jeg hatt symptomer på lavt stoffskifte. Jeg trenger en FT4 på 17-18 og en FT3 helst over 5.5 for å fungere optimalt. Optimalt betyr for meg nesten symptomfri....Og det er der jeg ønsker å ligge selvsagt

Derfor har jeg for lenge siden innsett viktigheten av å notere litt dagsform og resultater av blodprøver for å finne frem til hvilke blodverdier som er optimale for meg. Og doserer da litt forsiktig opp og ned når blodverdier synker eller stiger, som de gjør deler av året hos meg. Dette gjør jeg for å i størst mulig grad unngå symptomer. Er stoffskiftet stigende eller synkende på prøver vet jeg at symptomene på sykdom kommer i kjølvannet (de nærmeste ukene).

Det kan godt hende dine verdier på inntak av 50 er optimale for deg, det kjenner du best på kroppen (symptomfri) og energinivået ditt. Har du tilnærmet ingen symptomer eller er symptomfri er du i hvertfall rett i nærheten av din dose. Men kanskje 75 2 dager i uka og 50 resterende er det "perfekte"? Altså at du feks på den dosen ville ha litt ekstra energi? Her må vi prøve og feile litt underveis. Og rett og slett bli kjent med på hvilke verdier vi har det best både psykisk og fysisk.

Du har en sykdom du skal leve med resten av livet og jeg vil anbefale deg å sette deg litt inn i dette på egenhånd med tanke på at resten av ditt liv med denne sykdommen skal bli best mulig For ingen andre enn deg selv, hverken endoer, leger eller vi her inne vet hva optial dosering eller optimale blodprøver er for deg. Dette er svært individuelt. Det vi vel kan være enige om er at vi ønsker å leve et tilnærmet optimalt liv, med minst mulig symptomer og et normalt energinivå. Da er det godt å være til

Jeg kan derfor bare gi deg råd om å ta det litt forsiktig ved doseendringer når du nærmer deg tilnærmet stabil dose. Jeg aner ikke om du hadde noen symptomer på 50? Hadde du det er det mest nærliggende kanskje å redusere til 75 hvis blodprøvene nå viser at du tipper litt mot høyt? Som sagt ovenfor er det mange alternative doseringer mellom 50 og 100. Selv bruker jeg 75 5 dager ene uken og 6 andre uken. Og 62.5 de andre dagene. Jeg er fintfølende på Levaxin, det behøver jo ikke du være. Derfor blir det viktig at du finner din vei her. Det er også viktig å stå på en dose en stund før det gjøres endringer, da symptomer kan være årsaksbetinget av Levaxin og for stor tilførsel eller reduksjon på en gang, like gjerne som at du faktisk er over/underdosert. Altså finnes det ingen fasitsvar på dette Lady90 Vi merker som regel symptomer på for høyt og for lavt og vedvarer disse over en del uker er det nærliggende å prøve en lite doseendring i den ene eller andre retningen. Jeg vil derfor si at kroppen og psyken din er de viktigste indikatorene på om du har rett dose og ikke blodprøveresultatene (selv om de kan guide oss litt).